آریا جوان
قانون خريد جريمه سربازي تمديد شد
شنبه 6 آذر 1395 - 11:17:49 AM
ايسنا

در سال گذشته و همچنين سال جاري، تبصره‌اي به بودجه آمد که شرايطي را براي مشمولان غايب فراهم آورده و در راستاي اجراي آن تعداد زيادي از غايبان مي‌توانستند بر اساس مفاد آن نسبت به پرداخت جريمه اقدام کرده و کارت معافيت دريافت کنند.   بعد از اجراي اين قانون در سال 1394، اجراي آن در سال جاري نيز در چند مرحله مورد بحث قرار گرفت، ولي در نهايت تبصره مربوطه با لايحه بودجه سال جاري به مجلس رفت، مصوب  و در قالب تبصره (11) قانون بودجه امسال به اجرا در آمد.

اما در شرايطي که براي تمديد اين قانون در بودجه سال آينده نيز گاها اظهارات متناقضي مطرح بود، بر اساس آنچه که منابع مطلع خبر داده‌اند در جريان بررسي و تصويب تبصره‌ها و احکام لايحه بودجه 1396، بار ديگر با تاکيد وزير دفاع و البته تاييد وتصويب هيات دولت، تبصره سال گذشته بار ديگر در لايحه قرار گرفته است و براي تصويب به مجلس خواهد رفت.

اين در حالي است که تبصره مربوط به شرايط معافيت مشمولان غايب در سال آينده تفاوتي با آنچه در سال جاري اجرا شد نداشته و چارچوب کلي آن تکرار شده است.

بر اساس قانون بودجه 1395، دولت مي‌تواند کليه مشمولان خدمت وظيفه عمومي را که بيش از هشت‌سال غيبت دارند با پرداخت جريمه مدت زمان غيبت از 10 تا 50 ميليون تومان به‌صورت نقد و اقساط تا پايان سال معاف کند که براي سال آينده نيز کليت آن ظاهرا قابل اجراست، مگر اينکه در مورد قسطي پرداخت‌ها تغييري ايجاد شود.

همچنين پايه جريمه براي مشمولان با بيش از هشت سال غيبت با تحصيلات زيردپيلم 10 ميليون تومان، ديپلم 15 ميليون، فوق ديپلم 20 ميليون، ليسانس 25 ميليون، فوق ليسانس 30 ميليون، دکتراي غيرپزشکي 35 ميليون، دکتراي پزشکي 40 ميليون و پزشکان متخصص و بالاتر 50 ميليون تومان خواهد بود.

بنابر تبصره (11) لايحه بودجه به ازاي هر سال غيبت مازاد بر هشت سال 10 درصد به مبلغ جريمه پايه اضافه و مدت غيبت بيش از شش ماه يکسال محسوب خواهد شد. همچنين براي مشمولان متاهل پنج درصد و براي مشمولان داراي فرزند نيز به ازاي هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ جريمه کسر مي‌شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3691/قانون-خريد-جريمه-سربازي-تمديد-شد
بستن   چاپ