آریا جوان
شناسايي عدد اول جديد با 9.3 ميليون رقم
سه شنبه 9 آذر 1395 - 1:44:34 PM
ايرنا
اين عدد اول جديد که 9.3 ميليون رقم دارد، در بين بزرگترين اعداد اول شناخته شده در جهان، مقام هفتم را دارد و شناسايي آن يکي از شش پاسخ احتمالي معماي سيرپينسکي را حذف کرد.
معماي سيرپينسکي در دهه 1960 ميلادي توسط يک رياضيدان لهستاني به همين نام مطرح شد. براي پاسخ به اين معما بايد کوچکترين عددي که داراي مجموعه اي از ويژگي هاي خاصي است، شناسايي شود. اين عدد بايد يک عدد فرد و مثبت بوده و بتواند در فرمول k ضربدر دو به توان يک جايگزين متغير k شود، به طوري که خروجي اين فرمول به ازاي تمام مقادير n، يک عدد صحيح باشد. در طول پنجاه سال گذشته رياضيدانان شش پاسخ احتمالي براي اين معما يافته اند، اما تا کنون کسي نتوانسته است يکي از اين اعداد را به عنوان پاسخ قطعي معما به اثبات برساند. در واقع براي ارايه پاسخ قطعي بايد ثابت شود با استفاده از عدد سيرپينسکي حاصل فرمول مورد نظر به ازاي تمام مقادير n هرگز يک عدد اول نيست.
براي اين منظور ابتدا بايد بدانيم کدام اعداد اول هستند و در اينجاست که پروژه Seventeen or Bust وارد عمل مي شود. در اين پروژه کاربران داوطلب توان محاسباتي کامپيوتر خود را براي شناسايي اعداد اول، در اختيار محققان قرار مي دهند.
با وجود اين که حل معماي سيرپينسکي براي رياضيدانان و علاقمندان اين علم يک چالش مهم محسوب مي شود، يکي از مهمترين دستاوردهاي تلاش براي حل اين معما شناسايي اعداد اول که امکان بهبود فناوري هاي رمزگذاري و افزايش توان محاسباتي کامپيوترها را فراهم مي کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3703/شناسايي-عدد-اول-جديد-با-93-ميليون-رقم
بستن   چاپ