آریا جوان
15 ويژگي رفتاري انسان‌هاي موفق
شنبه 13 آذر 1395 - 3:54:17 PM
ايسنا

پايگاه اينترنتي چطور در ادامه نوشت: «اکنون اين امکان برايتان فراهم شده‌ است که مهم‌ترين ويژگي‌هاي رفتاري انسان‌هاي موفق را بشناسيد و به اين وسيله نقاطِ ضعف و قدرت خود را تخمين بزنيد. اگر برخي از اين ويژگي‌ها را نداشتيد، نااميد نشويد، هميشه براي اصلاح خودتان فرصت داريد اما بهتر است وقت را تلف نکنيد و زودتر دست‌ به‌ کار شويد.

فرمول به‌ خصوصي براي موفقيت وجود ندارد اما همه‌ انسان‌هاي موفق ويژگي‌هاي رفتاريِ معيني دارند.

هر يک از ما تعريف منحصر به‌ فردي از موفقيت داريم. به نظر بسياري از ما، موفقيت در وهله‌ اول با پول و ثروت تخمين زده مي‌شود. گر چه واضح است که موفقيت جوانب مهم ديگري هم دارد. براي بعضي از مردم مهم اين است که بتوانند وقت‌شان را آن گونه که مي‌خواهند سپري کنند. براي برخي ديگر توانايي کمک به نيازمندان مهم است. معيار هر چه باشد، در شخصيت همه‌ انسان‌هاي موفق ويژگي‌هاي به‌ خصوصي مشاهده شده‌ است. از ميليونرها گرفته تا مديرانِ تازه شکوفا شده، همگي شخصيت‌ متفاوتي داشتند. با اين حال همه‌ آنها چند ويژگي رفتاري مشابه داشتند که باعث موفقيت‌شان شده بود.

انسان‌هاي موفق، از ديزني گرفته تا اپرا اموراتِ بسياري را با تکيه بر اين ويژگي از پيش برده‌اند و اين ويژگي به آنها کمک کرده‌ است گذشته را کنار بگذارند و آينده را بسازند. نگاهي به اين مقاله بيندازيد تا ببينيد چند نمونه از آنها را در رفتارهاي خود مشاهده مي‌کنيد.

1. به رقابت نياز دارند

تا کنون فرد موفقي را نديده‌ام که حسِ رقابت عميقا در وجودش ريشه ندوانده باشد. موفقيت در اصل برخاسته از احساس نياز به برنده شدن است. دلايل متفاوت‌اند اما هدف همواره بُرد است. انسان‌هاي موفق تشنه‌ کشف راه‌هاي خلاقانه‌اي هستند که آنها را در رقابت بالا مي‌کشد و از اين که با سرخوردگي نظاره‌گر باختن‌شان باشند، متنفرند. مردم معمولا اين ويژگي را با اخلاق کاري اشتباه مي‌گيرند. در اينجا منظور زياد کار کردن نيست. رقابت‌طلبي شما را ترغيب مي‌کند بيشتر از ديگر رقباي‌تان براي رسيدن به روياهاي‌تان کار کنيد و راه‌هاي رسيدن به موفقيت را براي‌تان هموار مي‌کند.

2. گذشته را رها مي‌کنند

ويژگي اول يک نتيجه‌ مهم دارد. هر قدر هم موفق باشيد، ماندن در گذشته يا پر رنگ کردن آخرين اشتباه‌تان از سرعت پيشرفت‌تان مي‌کاهد. انسان‌هاي موفق در گذشته‌هاي‌شان متوقف نمي‌شوند. آنها درس‌هاي لازم‌ را از گذشته فرا مي‌گيرند و با سرعت به سوي چالش‌هاي بزرگ‌تر حرکت مي‌کنند.

3. براي پيشرفت انگيزه دارند

انسان‌هاي موفق همواره تلاش مي‌کنند خود را اصلاح کنند. آنها سخت‌گيرترين منتقدانِ خود هستند. هيچ‌گاه از خودشان راضي نيستند و هميشه تلاش مي‌کنند، بهتر باشند. بيشتر از هر کسِ ديگري مشتاقند بهترين باشند.

4. به جزئيات زياد توجه مي‌کنند

اين ويژگي در عين حال که براي اطرافيان آزاردهنده است، نتايج بسيار خوبي به همراه دارد. ظاهرا اين ويژگي با عبارت معروفِ «درگيرِ جزئيات نشو» متضاد است اما انسان‌هاي موفق اکثرا هنگامي که کارهاي کوچک انجام مي‌دهند به جزئياتِ آن نيز توجه مي‌کنند.

5. فهرستي از دستاوردهايشان را نگه مي‌دارند

انسان‌هاي موفق يادگارهاي موفقيت‌هاي‌شان را نگه مي‌دارند. نه لزوما براي نمايش دادن‌شان (گر چه بسياري اين کار را مي‌کنند) که براي اين که به خود و اطرافيانشان يادآوري کنند سرسختي، به تنهايي براي غلبه بر غيرممکن‌ها کافي است.

6. ضرورت بهبود روابط کاري را درک مي‌کنند

يکي از رايج‌ترين ويژگي‌هاي انسان‌هاي موفق جديت در روابط کاري است. همه موفقيت‌ها بر پايه‌ ارتباطات انساني بنا شده‌اند. اين ارتباطات بايد به درستي پرورش يابند و تقويت شوند.

7. به خودشان جايزه مي‌دهند

وقتي از شدت کار کردن احساس خفگي مي‌کنيد، نياز به زماني داريد که از نظر جسمي و عاطفي به خودتان بپردازيد. با کارهاي ساده‌اي مانند مديتيشين، تمرينات ورزشي، تفريحات سالم، فعاليت‌هاي بشردوستانه يا گريزي ناخودآگاه. يا هر چه خودتان صلاح مي‌دانيد، مقصود اين است که از فرسودگي‌تان پيشگيري کنيد؛ تمرکزتان را حفظ کنيد و به خودتان يادآوري کنيد، چرا اين کارهاي سخت را انجام مي‌دهيد.

8. قدرشناس هستند

تعدادي از مصاحبه‌هايي را که با فضانوردان شاتل فضايي داشته‌ام به خاطر دارم. آدم‌هايي بي‌اندازه موفق که بيشتر از هر فرد ديگري حق داشتند خودبين باشند اما بر عکس، قدرشناس‌‌ترين آدم‌هايي بودند که تاکنون ديده‌ام. به خوبي مي‌دانستند چقدر خوشبخت هستند که در جايگاه کنوني‌شان قرار دارند و از اين که احساس‌شان را با ديگران نيز در ميان بگذارند، خجالت نمي‌کشيدند.

9. در مواقع بحراني متزلزل نمي‌شوند

يکي از مهم‌ترين معيارهاي موفقيت پايداري در شرايط بحراني است. انسان‌هاي موفق در شرايط بحراني مسير و هدف‌شان را گم نمي‌کنند و با اين عمل به الگويي قابل اتکا براي اطرافيان‌شان تبديل مي‌شوند.

10. تلاش مي‌کنند اعتبارشان را افزايش دهند

اگر قابل‌ اعتماد نباشيد، دستيابي به هر سطحي از موفقيت براي‌تان تقريبا غير ممکن است. اعتماد کردن به انسان‌هاي موفق آسان است زيرا افکارشان را واضح بيان مي‌کنند و هميشه صادق و شفاف هستند. حتي اگر با ايشان موافق نباشيد، موضع‌ خود را تغيير نمي‌دهند.

11. مسئوليت‌پذير هستند

حتي درخشان‌ترين موفقيت‌ها هم گاهي ناگريز دچار لغزش مي‌شوند. پذيرفتن اشتباه خصيصه‌اي است که نه‌ تنها اعتماد مردم را جلب مي‌کند که به آنان نشان مي‌دهد اشتباه چيزي نيست که پنهانش کنند يا بر گردن شخص ديگري بيندازند.

12. در برابر مشتريانشان به خوبي ظاهر مي‌شوند

حتي خشک‌ترين و مغرورترين مدير‌عامل‌ها هم به مشتريان‌شان احترام گذاشته و با ظاهر و رفتاري جذاب مقابل آنان حاضر مي‌شوند. آنها خوب مي‌دانند جايگاه کنوني‌شان را مديون مشتريان‌شان هستند.

13. به توجهي‌ که از سوي ديگران دريافت مي‌کنند اهميت نمي‌دهند

انسان‌هاي موفق متوجه هستند که با افزايش موفقيت‌شان، جوک‌هاي‌شان خنده‌دارتر مي‌شود و همواره بر تعداد افرادي که با آنها موافقند، افزوده مي‌شود اما به اين گونه مسائل توجه نمي‌کنند. انسان‌هاي موفق مي‌دانند نظرِ مثبتي که مردم نسبت‌ به آنها دارند باعث نمي‌شود که ديگر مرتکب اشتباه نشوند.

14. مايلند به ديگران کمک کنند

هر گاه به درجه‌اي از موفقيت دست‌ يابيد، يکي از بهترين پاداش‌هايي که نصيب‌تان مي‌شود توانايي تشويق و سرِ شوق آوردن ديگران است. انسان‌هاي موفق مي‌دانند قدرت کافي براي افزايش اعتماد به‌ نفس ديگران دارند و وقتي اين کار را انجام مي‌دهند، دوستاني وفادار به دست مي‌آورند و اثرات کمک‌هاي‌شان بارها و بارها در زندگي‌شان منعکس مي‌شود.

15. اجازه نمي‌دهند با شکست‌هاي‌شان شناخته شوند

هيچکس صد در صد موفق نيست. موفقيت بدون شک نتيجه‌ مثبتِ تلاش‌هايي است که شامل شکست‌ها، تجربيات و آموخته‌هاي فراوان است. به گفته‌ دانشمندان، جهاني که در آن زندگي مي‌کنيم مدت‌ها پيش با غلبه‌ ماده بر پادماده با اختلافي بسيار کم به وجود آمده‌ است. با اختلافِ تنها يک ذره در برابر ميلياردها ذره‌ ديگر. ويراني‌هاي بسياري رخ داد تا آن چه اکنون هست به وجود بيايد. بنابراين اگر از شکست مي‌ترسيد، در واقع داريد از موفقيت دوري مي‌کنيد. با ترس‌تان کنار بياييد. دنيا به سوي موفقيت پيش مي‌رود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3710/15-ويژگي-رفتاري-انسان‌هاي-موفق
بستن   چاپ