آریا جوان
چرا پوست انسان ضد آب است؟‌
سه شنبه 16 آذر 1395 - 2:47:12 PM
ايسنا

به طور کلي هر فرد در هر ساعت حداقل 200 ميليون سلول پوست خود را از دست مي‌دهد و با محاسبه اين مقدار در طول يک شبانه‌روز مشخص مي‌شود که يک فرد حداقل پنج ميليارد سلول پوستي را دفع مي‌کند.

مهمترين چالش براي درک ماهيت ساختار پايدار و ضد آب پوست در شرايطي که روزانه ميلياردها سلول از پوست انسان دفع مي‌شوند بزرگترين چالش براي دانشمندان است.

تاکنون دانشمندان بر اين باور بودند که بخش سطحي پوست انسان شامل چندين لايه سلول مرده است که به طور پيوسته ريزش دارند، اما در مطالعات جديد مشخص شد که در زير لايه اول يک لايه عمقي نيز وجود دارد که تنها از يک لايه سلولي تشکيل شده و اهميت ويژه‌اي در حفظ عملکرد پوست دارد.

در اين مطالعه مشخص شد که عامل اصلي در حفظ ثبات و جلوگيري از نفوذ يا دفع مايعات از طريق پوست به شکل ظاهري سلول‌هاي اپيدرم و قابليت چسبندگي آنها مربوط مي‌شود.

ساختار هندسي سلول‌هاي اپيدرم پوست از شکل پيچيده هندسي موسوم به tetrakaidecahedron با 14 سطح شامل 6 مستطيل و هشت 6 ضلعي پيروي مي‌کند.

شکل هندسي بسيار پيچيده tetrakaidecahedron اولين‌بار در سال 1887 توسط ويليام تامسون، فيزيک-رياضيدان اسکاتلندي معرفي شد.

وي مدعي بود که اين شکل هندسي بهترين حالت براي بسته‌بندي جعبه‌ در حداقل فضاي ممکن و حداقل سطح است.

محققان بر اين باورند که شکل هندسي فوق‌العاده سلول‌هاي پوست انسان سبب شده تا آنها با حداقل فضاي بين سلولي کنار هم قرار گيرند و پيوند چسبنده‌اي با هم برقرار کنند. اين ويژگي تنها با پيروي از شکل هندسي شامل مستطيل و 6 ‌ضلعي فراهم شده است.

 


http://www.javanannews.ir/fa/News/3722/چرا-پوست-انسان-ضد-آب-است؟‌
بستن   چاپ