آریا جوان
مردان قلدرمآب به لحاظ رواني ناسالم هستند
شنبه 20 آذر 1395 - 2:14:12 PM
ايسنا

اين مردها تصويري نيرومند از خود ارائه مي‌دهند، اما روح و روان آنها از سلامت دور است.

کارشناسان ميان رفتار برتري‌جويي جنسي و ماچويي(قلدرمآبي) با برخي از روان‌پريشي‌هاي رايج در ميان مردان رابطه‌اي نزديک مي‌بينند.

پژوهش گسترده‌اي که بر پايه 70 پروژه مطالعاتي در طول 11 سال متمادي صورت گرفته، نشان داده که مردان قلدرمآب، برخلاف ظاهر نيرومندشان، روح و رواني رنجور دارند. بنابراين پژوهش، مرداني که سخت به تصورات سنتي درباره نقش‌هاي اجتماعي زن و مرد پايبند هستند بيش از مردان ديگر در معرض بيمارهاي رواني و افسردگي قرار دارند.

جول وانگ، استاديار دانشگاه اينديانا و سرپرست اين پروژه تحقيقاتي مي‌گويد: رفتار اينگونه مردان که خود را حاکم بر زنان مي‌پندارند، تنها به بي‌عدالتي اجتماعي منجر نمي‌شود، بلکه تاثيرات و پيامدهاي رواني و ذهني مخربي براي خود آن‌ها دارد.

در اين پژوهش رفتار اجتماعي نزديک به 20 هزار مرد سفيدپوست از 2003 تا 2013 مورد بررسي قرار گرفت و نتايج آن نشان داد که هرچه مردان به تظاهرات سنتي"مردانه" گرايش بيشتري داشته باشند، از نظر روحي ضعيف‌تر هستند و به کمک رواني بيشتري نياز دارند.

برخي از  هنجارهاي شناخته‌شده‌ "مردانه" عبارتند از: بي‌بندوباري جنسي، برتري‌جويي، تظاهر به بي‌رحمي و سرسختي عاطفي، پرخاش‌جويي، اعتماد به نفس افراطي و حمايت سلطه‌جويانه از زنان.

به نظر کارشناسان مشکل بزرگ اين است که همين افراد که از ناهنجاري‌هاي روحي رنج مي‌برند، به دليل روحيه غرورآميز و خودخواهانه از مراجعه به متخصصان خودداري مي‌کنند. در نتيجه به جاي درمان ناراحتي‌هايي مانند افسردگي، به نوشيدني‌هاي الکلي و مواد مخدر پناه مي‌برند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3733/مردان-قلدرمآب-به-لحاظ-رواني-ناسالم-هستند
بستن   چاپ