آریا جوان
فن بيان پايين
شنبه 20 آذر 1395 - 2:39:03 PM
بيتوته

من احساس ميکنم فن بيان پاييني دارم به طوريکه هيچ مطلبي را نميتوانم براي دوستانم کامل توضيح دهم و احساس ميکنم هيچ وقت متوجه منظور من نميشوند. لطفا راهنمايي ام کنيد.

  پاسخ: فن بيان يک مهارت در رواني کلام است و نه ارتباط برقرار کردن معمول اگر شما در ارتباط برقرار کردن با ديگران مشکل داريد و گاهي نمي توانيد به درستي حرف هايي که داريد بزنيد يا منظورتان را شفاف مطرح کنيد احتمالا به کمبود اعتماد به نفس شما يا خجالتي بودن و ....برمي گردد که اگر مساله اين است پاسخ شما در ذيل داده مي شود : دوست عزيز بررسي بفرماييد که در اين مواقع چه افکاري به ذهن شما مي رسد که باعث مي شود نتوانيد به درستي مساله مورد نظرتان را بين افراد مطرح کنيد؟ گاهي اوقات اين نگراني ها به دليل افکار منفي در مورد خودمان هست اينکه در حال حاضر اين فرد بخصوص در مورد ما چه فکري مي کند ايا حرف ها و اطلاعات ما صحيح است يا خير و .... اين افکار باعث مي شود ناخوداگاه دچار استرس و نگراني شويم.

 بنابراين اگر ريشه اين استرس چنين افکاري براي ما باشد لازم است براي کنترل و اصلاح افکار اقدام کنيم. از طرف ديگر گاهي اعتماد به نفس پايين در ما باعث اين استرس و نگراني مي شود اينکه توانمندي ها و اطلاعات خودمان را قبول نداشته باشيم عاملي مي شود تا در جمع احساس ناامني و مورد بي توجهي واقع شدن به ما دست بدهد بنابراين از ادامه صحبت و ارتباط نگران شده و استرس بگيريم. براي اين منظور هم لازم است روي تقويت و بالابردن اعتماد به نفسمان کار کنيم.

 بطور کلي اگر مشکلاتي در ارتباط با ديگران داريد مي توانيد در قدم اول با مطالعات و بدست آوردن اطلاعاتي در اين زمينه اين کمبود را از بين ببريد. مطالعه کتاب هاي زير مي تواند ايده هايي را جهت تغيير در اين رابطه به شما بدهد:مهارت هاي ارتباطي ميان فردي نوشته ايرج هاشمي 101 نکته کاربردي در ارتباط موثر نوشته محمد افشار البته مسلما اين تغيير در ابتدا برايتان سخت است بناراين توقع هم نمي رود که شما از همين بدو امر بتوانيد رابطه هاي قوي اي برقرار کنيد. مي توانيد اين تغيير را آهسته شروع کنيد و در ادامه آرام آرام با تمرين هاي بيشتري آنها را در خودتان تثبيت کنيد.

 اگر در بين راه احساس کرديد که نمي توانيد خودتان به تنهايي اين مهارت ها را در عمل اجرا کنيد و نياز به کمک شخص ديگري هم داريد بهتر است تلاش کنيد تا در دوره هاي عملي اموزش اين مهارت ها شرکت کنيد. دوره هايي مثل مهارت هاي زندگي ارتباط موثر و.... اين دوره ها را مي توانيد در مراکز مشاوره مختلف و در سراي محلات شهرداري پيدا کنيد. موفق باشيد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3734/فن-بيان-پايين
بستن   چاپ