آریا جوان
کشف علت بزرگ شدن مغز انسان در طول تاريخ
شنبه 20 آذر 1395 - 3:56:06 PM
فارس

دانشمندان مي‌گويند شايد نوعي تغيير در کدهاي ژنتيکي DNA باعث شده است که مغز انسان در طول زمان رشد کند.

بر اساس بررسي‌هاي جديد اين احتمال بررسي مي‌شود که احتمالا همچين جهش ژنتيکي از زمان انسان‌هاي اوليه و نئاندرتال‌ها باعث شد اندازه مغز به مرور زمان بزرگتر شود.

به هر حال، با وجود همه اين مطالعات علمي هنوز هيچ دليلي براي تاييد نظريه داروين وجود ندارد تا يک حيوان با بيشترين شباهت ژنتيکي به انسان يافت شود و حتي شامپانزه‌ها نيز در بخش کدهاي DNA خود در اين زمينه مشکل دارند.

با اين وجود فسيل‌ها و استخوان‌هاي به دست آمده از نسل‌هاي قبلي انسان نشان مي‌دهد ک مغز به مرور زمان بزرگتر و پيچيده‌تر شده است. همين فرآيند باعث شده است تا انسان بتواند در مغز خود حجم گسترده‌اي از اطلاعات را ذخيره کند.

 

سال گذشته دانشمندان نوعي ژن را در بدن انسان کف کردند که به نظر مي‌رسد عامل رشد بخشي از مغز مسوم به نئوکورتکس باشد.

به هر حال، دانشمندان مي‌گويند تغيير در کدهاي ژنتيکي رشته‌هاي DNA همان عاملي است که از پنج تا شش ميليون سال قبل باعث شد فرآيند رشد مغز انسان آغاز شود. در طول اين مدت DNA مغز انسان تغييرات فراواني را تجربه کرده و عملکرد ژن‌ها عوض شده است.

دانشمندان اطلاعات زير را در مورد مغز منتشر کرده‌اند:

ميانگين وزن شامپانزه بالغ: 384 گرم
ميانگين وزن مغز انسان مدرن: 1325 گرم
مغز انسان مدرن مي‌تواند حجم گسترده اطلاعات را ذخيره، جمع‌آوري و پردازش کند و در کمتر از چند ثانيه خروجي آنها را ارايه دهد. مغز انسان همچنين مي‌تواند مشکلات را حل کند، و ايده‌سازي و تصويرسازي کند
يک مغز بزرگ قادر است حجم گسترده‌اي از انرژي را مصرف مي‌کند


http://www.javanannews.ir/fa/News/3736/کشف-علت-بزرگ-شدن-مغز-انسان-در-طول-تاريخ
بستن   چاپ