آریا جوان
نکاتي جالب درباره توپ طلا
دوشنبه 22 آذر 1395 - 2:43:36 PM
ايسنا

امشب (دوشنبه) برنده توپ طلا مشخص خواهد شد. کريستيانو رونالدو بيشترين شانس را براي کسب اين جايزه دارد و رقيب اصلي‌اش همچون سال‌هاي گذشته، ليونل مسي است.

رونالدو در اين سال ليگ قهرمانان اروپا با رئال مادريد و يورو 2016 را با پرتغال فتح کرد و به همين دليل، شايسته دريافت اين جايزه است. مهاجم پرتغالي امشب مي‌تواند چهارمين توپ طلايش را ببرد. به احتمال فراوان، نفر سوم نيز آنتوان گريزمان خواهد بود. مهاجم اتلتيکومادريد تاثير زيادي در نايب قهرماني تيمش در ليگ قهرمانان و همچنين تيم ملي فرانسه در يورو داشت. او به عنوان بهترين گلزن و برترين بازيکن يورو نيز شناخته شد.

برنده توپ طلا را امسال فرانس فوتبال اعلام خواهد کرد. پيش از اين، توپ طلا و جايزه بهترين بازيکن سال با توافق فيفا و فرانس فوتبال يکي شده بود (سال 2010) اما امسال با حضور رييس جديد فيفا، دوباره اين دو جايزه جدا از هم داده خواهند شد. در ادامه به نکات جالب درباره توپ طلا اشاره مي‌شود.

ليونل مسي

مسي تاکنون بيشترين توپ طلا را به خود اختصاص داده است. مهاجم بارسلونا پنج بار اين جايزه را کسب کرده است. رونالدو پرتغالي، يوهان کرويف، ميشل پلاتيني و مارکو فان باستن نيز سه بار صاحب اين جايزه شدند.

لو ياشين

ياشين که اهل شوروي سابق است، در سال 1963 تنها دروازه‌باني بود که توانست اين جايزه را ببرد.

سه مدافع

بيشتر برندگان توپ طلا مهاجمان و يا هافبک‌ها بودند و تنها سه مدافع شانس کسب اين جايزه را داشتند. فرانس بکن بائر (دوبار) و ماتياس سامر و فابيو کاناوارو اين جايزه را بردند.

ژرژ وه‌آ و آلفردو دي استفانو

اولين بازيکن غير اروپايي که اين جايزه را کسب کرد وه‌آ در سال 1995 بود. دي‌استفانو آرژانتيني نيز در سال 1957 توپ طلا را برد اما آن زمان به مليت اسپانيايي درآمده بود. سيووري آرژانتيني برنده توپ طلا سال 1961 نيز چنين شرايطي داشت و به مليت ايتاليايي درآمده بود.

استنلي متيوز

متيوز انگليسي اولين برنده توپ طلا در سال 1956 بود که پيرترين آن نيز به حساب مي‌آيد. او زماني که 41 سال داشت، صاحب اين جايزه شد.

سوپر توپ طلا

نخستين توپ طلاي خاص با عنوان سوپر توپ طلا در سال 1989 به دي استفانو داده شد. اين جايزه در 30 سالگي مجله فرانس فوتبال به دي‌استفانو اهدا شد.

توپ طلا افتخاري

دومين توپ طلاي خاص به ديگو آرماندو مارادونا در سال 1995 داده شد. اين جايزه در آن سال توپ طلا افتخاري ناميده شد.

لوييس سوارس

سوارس تنها فوتباليست متولد اسپانياست که اين جايزه را برده است.

رونالدو نازاريو

رونالدو جوان‌ترين برنده توپ طلاست. مهاجم برزيلي با 21 سال و 3 ماه، در سال 1997 صاحب اين جايزه شد. همچنين او نخستين برزيلي بود که برنده اين جايزه شد و اولين بازيکن در آمريکاي جنوبي که توپ طلا را به خود اختصاص مي‌داد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3745/نکاتي-جالب-درباره-توپ-طلا
بستن   چاپ