آریا جوان
سوءاستفاده از عکس‌هاي سلفي در سايت‌هاي همسريابي و صيغه‌
دوشنبه 22 آذر 1395 - 3:27:31 PM
ايسنا

سرگرد حميد کياني گفت: کاربران زيادي در فضاي مجازي،  شبکه‌هاي اجتماعي و به خصوص نرم‌افزارهاي پيام‌رسان تلفن همراه اقدام به انتشار اطلاعات خصوصي و شخصي و تصاوير به اصطلاح سلفي خود مي‌کنند. متاسفانه برخي از اين کاربران باور ندارند که مجرمان سايبري از ساده‌ترين اطلاعات شخصي که کاربر درصفحات اجتماعي خود منتشر مي‌کند سوء‌استفاده مي‌کنند.

وي در ادامه گفت: بر اساس آمار موجود بيش از 70 درصد از جرائم رخ داده در فضاي مجازي به خاطر عدم رعايت نکات ايمني توسط خود قرباني صورت مي‌گيرد.

کياني افزود: اگر کاربران فضاي مجازي کمي دقت داشته باشند و يا نسبت به نوع محتوايي که منتشر مي‌کنند کمي حساس‌تر باشند و به عواقب احتمالي آن توجه کنند، قطعاً شاهد کاهش وقوع جرائم اينترنتي و امنيت بيشتر براي کاربران خواهيم بود.

سرگرد کياني در ادامه به برخي از سوءاستفاده‌هاي صورت گرفته از تصاوير کاربران اشاره کرد و گفت: مدتي است فروش نرم‌افزارهاي همسرياب و صيغه‌ياب در فضاي مجازي و به خصوص برخي از نرم‌افزارهاي پيام‌رسان موبايلي باب شده است. نرم‌افزاري که بعد از تهيه‌و نصب به کاربر اجازه مي‌دهد تا به رسم صيغه، فرد مورد نظر خود را بر اساس تصاوير موجود براي ازدواج موقت انتخاب نمايد.

وي ادامه داد: برخي از افرادي که تصوير آنان در اينگونه سايت‌ها و نرم‌افزارها وجود دارد، وجود خارجي نداشته و فقط تصوير آنها در اين سايت‌ها يا گروه‌ها وجود دارد. تصويري که حتي ممکن است دست‌کاري شده باشد.

سرگرد کياني افزود: اين افراد با استفاده از تصاوير سلفي که کاربران در فضاي مجازي منتشر کرده‌اند سعي مي‌کنند سايت خود را بروز رساني کرده و اهداف مجرمانه خود را که همان سوءاستفاده از کاربران فضاي مجازي است را عملي نمايند.

سرپرست اداره تشخيص جرائم سايبري پليس فتا در توصيه به کاربران فضاي مجازي گفت: هموطنان دقت داشته باشند که چه نوع محتوايي را در فضاي مجازي و به خصوص شبکه‌هاي اجتماعي به انتشار مي‌گذارند. قبل از انتشار کمي به عواقب احتمالي آن فکر کننده و سوءاستفاده‌هاي احتمالي را حتماً در نظر بگيرند.

سرگرد کياني گفت: شايد يک تصوير در ظاهر فقط يک عکس باشد اما در باطن مي‌تواند زمينه ساز وقوع جرمي شود که ارزش‌هاي خانواده‌ها را هدف گرفته و باعث فروپاشي بنيان ارزشمند خانواده شود.

وي با تاکيد بر عدم ضرورت انتشار برخي از اطلاعات در فضاي مجازي گفت: برخي از اطلاعات به مانند اسرار خانوادگي بوده و دسترسي ديگران به اين اسرار کار صحيحي نمي‌باشد. به نظر شما آيا کسي هست که دوست داشته باشد آلبوم خانوادگي خود را به ديگران بدهد؟ قطعاً جواب منفي است. پس همواره بايد اين نکته را در نظر داشته باشيم که انتشار اطلاعات بدون در نظر گرفتن سوءاستفاده‌هاي احتمالي مي‌تواند حريم خصوصي ما را نقض کرده و عواقب جبران ناپذير بعدي را به همراه داشته باشد.

براساس گزارش سايت پليس، سرگرد کياني در انتها از هموطنان درخواست کرد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرسCyberpolice.ir  بخش مرکز فوريت‌هاي سايبري، لينک ثبت گزارش مردمي به پليس فتا اعلام نمايند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3748/سوءاستفاده-از-عکس‌هاي-سلفي-در-سايت‌هاي-همسريابي-و-صيغه‌
بستن   چاپ