آریا جوان
10 روز، فرصت طلايي ايران تا گرفتن ميزباني جام جهاني فوتسال
سه شنبه 30 آذر 1395 - 3:07:11 PM
ايسنا
روزهاي پاياني مهلت ارسال مدارک لازم براي گرفتن ميزباني جام جهاني 2020 فوتسال در حال سپري شدن است و اگر همه چيز در اين مهلت باقي مانده به خوبي پيش برود، شانس کشورمان براي ميزباني اين رويداد بزرگ جهاني بيش از پيش بالا خواهد رفت. هر چند اين روزها از ژاپن به عنوان رقيب جدي ايران در گرفتن اين ميزباني نام برده مي‌شود اما فيفا در آخرين اطلاعيه ارسالي به فدراسيون‌ها، از شانس سه کشور ديگر يعني ليتواني، نيوزلند و کاستاريکا نيز خبر داده است.
فيفا ابتدا تا 15 مرداد به کشورها مهلت داده بود تا مدارک خود را ارسال کنند اما در حاشيه برگزاري جام جهاني در کلمبيا قرار شد اين زمان تا 30 دسامبر تمديد شود و در حال حاضر تنها 10 روز تا پايان اين مهلت، باقي مانده است. به همين دليل جلسه‌اي روز يکشنبه هفته جاري در کميته فوتسال برگزار شد و علي کفاشيان سرپرست کميته فوتسال به افراد مختلف ماموريت داد تا پيگير امضاي فرم‌هاي فيفا باشند.
با پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا، مشخص شد از بين تمام فرم‌هايي که بايد توسط وزارت خانه‌ها و نهادهاي مختلف دولتي امضا مي‌شد، تنها پنج امضا باقي مانده است. وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت ارتباطات و بانک مرکزي جمهوري اسلامي، پنج نهادي هستند که ظرف 10 روز آينده بايد فرم هاي فيفا را امضا کرده و تحويل فدراسيون فوتبال بدهند.
همچنين بر اساس شنيده‌ها مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان، حمايت قاطع خود از اين ميزباني را اعلام کرده و قرار است در جلسه هيات دولت هفته جاري با وزراي مربوطه رايزني کند تا فرم‌ها به امضا برسند.
اما يکي از موضوعات اصلي در گرفتن اين ميزباني، محل برگزاري مسابقات و ورزشگاه‌ها است. در اين زمينه نيز از 6 شهر به عنوان نامزد برگزاري مسابقات ياد مي‌شود. تهران (ورزشگاه آزادي)، اصفهان (ورزشگاه 9 دي)، اردبيل (ورزشگاه حسين رضازاده)، اروميه (ورزشگاه غدير)، يزد (ورزشگاه شاهديه) و تبريز (ورزشگاه پورشريفي) به عنوان شهرها و سالن‌هايي هستند که به فيفا معرفي خواهند شد. ناظران فيفا نيز بعد از بررسي فرم هاي ارسالي از سوي ايران، به کشورمان خواهند آمد تا امکانات را مورد بررسي قرار دهند.
علي کفاشيان در آخرين مصاحبه خود اعلام کرده ژاپن حاضر است به نفع ايران کنار بکشد و به نظر مي رسد اين کشور با توجه به ميزباني از المپيک 2020، قيد ميزباني جام جهاني فوتسال را بزند اما از سويي ديگر با توجه به ميزباني چرخشي مسابقات، شانس ايران کمتر خواهد بود. چرا که جام جهاني 2012 در تايلند که کشوري آسيايي محسوب مي‌شود برگزار شده و سپس کلمبيا در سال 2016 برگزاري آن را به عهده داشته است. بنابراين بازگشت بازي‌ها به آسيا با سياست‌هاي فيفا در تعارض است و از همين رو ليتواني به عنوان کشوري اروپايي از اين لحاظ جلوتر از ايران قرار مي‌گيرد.
با اين حال فيفا در اعطاي ميزباني رويداد مهمي چون جام جهاني، معيارهاي بسياري را ملاک قرار مي‌دهد و پيشرفت و محبوبيت فوتسال در ايران مي‌تواند يکي از نقاط قوت کشورمان در اين زمينه باشد. فيفا با توجه به سياست‌هاي مالي و بازاريابي که دارد، هميشه به دنبال اين بوده تا مسابقات جام جهاني با حضور پرتعداد تماشاگران برگزار شود و در کلمبيا براي رسيدن به اين هدف اقدامات بسياري انجام داد اما در صورت برگزاري اين بازي‌ها در ايران، مي‌توان منتظر حضور چشمگير علاقمندان در ورزشگاه ها بود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3762/10-روز،-فرصت-طلايي-ايران-تا-گرفتن-ميزباني-جام-جهاني-فوتسال
بستن   چاپ