آریا جوان
برخورد صحيح با انواع همکارهاي بد در محيط هاي کاري
چهارشنبه 1 دي 1395 - 3:19:30 PM
بيتوته

از مخالفت هاي کوچک گرفته تا رقابت ها و چشم و هم‌چشمي ها. همه مي دانيم که افراد مخالفمان چطور در محل کار بر ما تاثير مي گذارند اما حتي در موارد شديدتر، هميشه راهي براي برخورد با آن همکار ناسازگار هم وجود دارد. اگر مجبوريد در محل کار با افراد مختلف با شخصيت هاي متفاوت و نامناسب تعامل داشته باشيد، از نکاتي که مطرح مي شود، استفاده کنيد.

 6 مدل همکار بد در محيط هاي کاري

_ همکاري که خودش را عقل کل مي داند

همه ما فرد مدعي عقل کل بودن را مي شناسيم. او فردي است که هيچ وقت نمي تواند انتقادهاي سازنده را بپذيرد، حال به هر شکلي که شما اين انتقاد را انجام داده باشيد. او اعتقاد دارد که راه و روش خودش هميشه صحيح است و هر چيزي که شما يا ساير همکاران بگوييد نظر او را تغيير نخواهد داد.

 شيوه رفتار با او: بهترين راه رفتار با چنين افرادي اين است که قبل از گفتن اشکالاتش، از او تعريف و تمجيد کنيد. اول از خودتان انتقاد کنيد و آن را به او هم نسبت دهيد و بگوييد که شما هم مانند او نيز اشتباهات مشابهي داشته ايد. استفاده از کلمات تدافعي مانند هيچ وقت و هميشه را فراموش کنيد و خيلي کلي صحبت کنيد. به جاي کلمه «تو» از کلمه «ما» استفاده کنيد. سعي کنيد اين کار را هميشه رودرروي فرد انجام دهيد نه با ايميل يا پشت تلفن. با اين کار از بروز سوءتفاهمات جلوگيري خواهيد کرد.

 _ همکاري که مداوم بحث مي کند

اين افراد کساني هستند که دوست دارند حتي درباره بديهي ترين و معقول ترين مسائل هم بحث کنند فقط به اين دليل که صدايشان شنيده شود.

 شيوه رفتار با او: ممکن است وسوسه شويد که او را سر جايش بنشانيد اما بهترين رفتاري که با چنين فردي مي توانيد داشته باشيد اين است که بگذاريد حرف هايش تمام شود. بين صحبتش نپريد. بگذاريد هر چه مي خواهد بگويد. وقتي صحبت هايش تمام شد، شما هم نظراتتان را بيان کنيد. آن فردي که حرف هايش معقول تر باشد هميشه برنده خواهد شد. در جايي که لازم است موافقت يا مخالفت کنيد و هميشه خونسردي تان را حفظ کنيد.

 _ همکاري که هميشه «منم منم» مي کند

اين فرد کسي است که هميشه در حال بزرگنمايي خودش است و اعتقاد دارد که هميشه همه چيز حول و حوش نيازهاي او مي چرخد. او خود را صاحب همه چيز مي داند، چه مستحق آن باشد چه نباشد. اين مسئله در کارهاي گروهي نمود بيشتري دارد. او هميشه اعتقاد دارد که مشکلات او همواره بزرگ ترين هستند و از مشکلات ديگران بسيار مهم تر است.

 شيوه رفتار با او: براي برخورد با اين فرد نيازمند کمي تلاش بيشتر هستيد. بايد سعي کنيد که مدير شرکت يا اداره تان را از توانايي ها و لياقت هاي خودتان آگاه کنيد، به خصوص در پروژه هاي گروهي. زياد هم سر به سر آن همکار نگذاريد اما اگر مي بينيد از جمله آن افرادي است که عقايد و ايده هاي شما را گرفته و به اسم خود جا مي زند، ديگر بايد دست به کار شويد.

 _ همکاري که لجوج است

اين فرد کسي است که دوست دارد هميشه عقايد و ايده هاي خودش اجرا شود و با عقايد ديگران کاري ندارد حتي اگر غيرکاربردي بودن يا بي تاثير بودن ايده هايش براي همه مشخص باشد، باز هم معتقد است که راه و روش کاري خودش از همه بهتر است.

 شيوه رفتار با او: بهترين چيز در چنين فردي اين است که اگر ايده هايش قابل اجرا نيستند، شکستش او را متوجه خواهد کرد. به اين دليل بگذاريد کار خود را انجام دهد تا نتيجه اش را ببيند. سعي کنيد با آرامش، عقايد و ايده هاي ديگر را برايش توضيح دهيد، هميشه به حالت کلي صحبت کنيد و حرف هايتان حالت امري نداشته باشد.

 _ همکاري که از پشت خنجر مي زند

اين شخصي است که همه ما به راستي از او متنفريم. اين فرد هميشه درباره شما و کارهايتان به بدگويي مشغول است و اين کار را معمولا پشت سرتان انجام مي دهد. دوست دارد که شما را نزد ديگران تبديل به فردي انزجار آور کند.

 شيوه رفتار با او: دفعه اولي که از اين موضوع اطلاع پيدا کرديد، او را تنها به مکاني خلوت ببريد و به او بگوييد که از کارهايش اطلاع داريد. اگر همان بار اول اين کار را انجام دهيد، او تا حدي حساب کار خود را خواهد کرد و البته ممکن است جلوي چشم شما زير همه چيز بزند اما روال کار دستش مي آيد.

 _ همکاري که تقصيرات را گردن ديگران مي اندازد.

اين فرد کسي است که هيچ گاه مسئوليت اشتباهات خود را نمي پذيرد و تقصير را گردن ديگران مي اندازد.

 شيوه رفتار با او: اگر رفتارش درست بود، شما هم قسمتي از مسئوليت را بپذيريد حتي اگر بيشتر تقصير گردن او بوده باشد اما اگر هيچ اشتباهي نداشته ايد، بهتر است حتما رئيس اداره يا شرکت را از اين مسئله آگاه کنيد.

 اگر همه اين راهکارها شکست بخورد

شما همه سعي خود را براي انجام اين کارها در برخورد با افراد مشکل دار در محل کارتان کرده ايد؛ اما هنوز نتوانسته ايد موفق شويد. در چنين موقعيت هايي مي توانيد يکي از کارهاي زير را انجام دهيد:

 از او دوري کنيد: لزومي ندارد که به طور کامل او را ناديده بگيريد، اما تا آن جا که مي توانيد از برخورد با او خودداري کنيد.

 درخواست انتقالي کنيد: مي توانيد از مدير قسمت تان درخواست کنيد شما را به بخش ديگري منتقل کند تا براي هميشه از دست آن فرد خلاص شويد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3767/برخورد-صحيح-با-انواع-همکارهاي-بد-در-محيط-هاي-کاري
بستن   چاپ