آریا جوان
استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي و افزايش خطر ابتلا به افسردگي
يکشنبه 5 دي 1395 - 1:42:53 PM
ايرنا
امروزه رسانه هاي اجتماعي مجازي جايگاه مهمي در زندگي مردم سراسر جهان يافته اند و کاربران زمان زيادي را براي استفاده از اين شبکه ها صرف مي کنند.
اما مطالعه تازه محققان يادآوري مي کند که استفاده از رسانه هاي اجتماعي متعدد مي تواند سلامت روان را در معرض خطر بيشتري قرار دهد.
نتايج اين مطالعه نشان مي دهد افرادي که از هفت بستر اجتماعي آنلاين يا بيشتر استفاده مي کنند، در قياس با سايرين که کاربر حداکثر دو بستر هستند، سه برابر بيشتر در معرض خطر فزاينده ابتلا به افسردگي و اضطراب قرار دارند.
محققان براي اين مطالعه، علائم افسردگي و اضطراب با استفاده از يک سيستم علمي را در هزار و 787 جوان 19 تا 32 ساله اندازه گرفتند و همچنين تعداد شبکه ها و وب سايت هاي اجتماعي مورد بازديد آنها از جمله فيس بوک، يوتيوب، توييتر، گوگل پلاس،اينستاگرام، Reddit، وبلاگ Tumblr، Pinterest، واين، و LinkedIn را يادداشت کردند.
در اين تحقيق همچنين علاوه بر ثبت فاکتورهايي از جمله سن، جنسيت، تاهل و درآمد خانواده، کل زماني نيز که هر يک از کاربران در شبکه هاي اجتماعي مجازي صرف مي کردند، مورد بررسي قرار گرفت.
نتيجه بررسي ها اين بود که احتمال ابتلا به سطوح بالاتر افسردگي در افرادي که کاربر و بازديدکننده شبکه هاي اجتماعي بيشتري بودند، 3.1 برابر و احتمال ابتلا به علائم اضطراب در اين افراد 3.3 برابر کساني بود که از تعداد کمتري رسانه هاي اجتماعي آنلاين استفاده کرده بودند.
اين مقاله تحت عنوان استفاده از بسترهاي رسانه اجتماعي متعدد و علائم افسردگي و اضطراب در مجله علمي Computers in Human Behaviour منتشر شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3775/استفاده-از-شبکه-هاي-اجتماعي-مجازي-و-افزايش-خطر-ابتلا-به-افسردگي
بستن   چاپ