آریا جوان
سه راهکار غيردارويي براي درمان اضطراب اجتماعي
يکشنبه 5 دي 1395 - 2:18:42 PM
ايسنا
به اعتقاد کارشناسان پس از رفتار درماني شناختي که يکي از گزينه‌هاي غيردارويي براي درمان اختلال اضطراب اجتماعي است، دو فاکتور تغذيه سالم و ورزش نيز مي‌توانند باعث شوند وابستگي فرد مبتلا به اين اختلال به دارو کمتر شود و به بيمار کمک مي‌کند به جاي مصرف دارو براي کرخت شدن در برابر ترس با ورزش کردن بر ترس خود غلبه کند.

در اين مقاله به سه گزينه غيردارويي موثر براي مقابله با اين اختلال و کاهش علائم آن اشاره شده که به شرح زير است:

مصرف غذاهاي تخميري: مصرف غذاهاي تخميري که حاوي پروبيوتيک‌ها - باکتري خوب – هستند مي‌تواند براي مقابله با اضطراب اجتماعي مفيد باشد. نتايج مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد در ميان دانشجوياني با درجه بالايي از احساس عصبيت مصرف بيشتر غذاهاي تخميري همچون ماست و حتي شکلات  تلخ با کاهش علائم اضطراب اجتماعي مرتبط است.

پروبيوتيک‌ها به دليل تاثير مثبت بر سيستم گوارشي و کاهش التهاب روده شناخته شده هستند.

افزودن عنصر "روي" (زينک) به رژيم غذايي: در سال 2010 مطالعه‌اي انجام گرفت که حاکي از ارتباط بين مصرف روي و سطح افسردگي و اضطراب بود. محققان به بررسي تاثير مکمل روي بر کودکان گواتمالايي و سلامت روان آنان پرداختند. محققان مشاهده کردند بالا بودن سطح روي با کاهش سطح افسردگي و اضراب در اين کودکان مرتبط بوده است.

آنزيم‌هاي حاوي روي براي توليد سروتونين ضروري هستند و از آنجايي که بسياري از درمان‌هاي دارويي براي اضطراب روي سيستم سروتونرژيک تمرکز دارد باور اين است که کمبود روي مي‌تواند به کاهش توليد سروتونين و بنابراين افزايش اضطراب منجر شود.

انجام ورزش‌هاي ايروبيک: انجام مرتب ورزش‌هاي ايروبيک به کاهش مجموع تنش، بهبود و تثبيت خلق و خو، بهبود کيفيت خواب و افزايش عزت نفس مرتبط است. مطالعه انجام شده در سال 2014 نشان داد ورزش کردن و مديتيشن (شبيه تمرينات يوگا) مي‌تواند نگاه و درک افراد از جهان را تغيير دهد.

به گزارش مديکال ديلي، علاوه بر موارد بالا همانطور که گفته شد چندي پيش نيز محققان نروژي براساس تحقيقات انجام گرفته نشان دادند که رفتار درماني شناختي موثرترين روش غيردارويي براي درمان اختلال اضطراب اجتماعي است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3776/سه-راهکار-غيردارويي-براي-درمان-اضطراب-اجتماعي
بستن   چاپ