آریا جوان
محصلان و دانشجويان در معرض خطر گرايش به مصرف مواد محرک
يکشنبه 5 دي 1395 - 2:52:20 PM
ايسنا
شاهين دانشيان افزود: در حال حاضر وضعيت اعتياد به مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي و مواد محرک بيش از سالهاي گذشته در جامعه مشهود است و افراد محصل و دانشجو بيشتر در معرض خطر گرايش به مصرف اين مواد هستند.

وي با تاکيد بر اينکه راه اندازي نهضت فرهنگي ويژه مبارزه با مواد مخدر اولين اقدام پيشگيرانه است، اظهار کرد: توانمندسازي مدارس براي مواجه فعال با آسيب هاي اجتماعي دانش آموزان، زمينه سازي براي کاهش عوامل مخاطره‌آميز، هم‌افزايي براي توسعه زيرساخت ها و خدمات پيشگيرانه و مراقبتي در زمينه آسيب هاي اجتماعي نيز از عوامل زمينه‌ساز براي نهضت فرهنگي است.

اين کارشناس اجتماعي ادامه داد: همچنين لازم است در جهت مبارزه اجتماعي با مواد مخدر استراتژيهاي راهبردي براي اجراي برنامه‌هايي از جمله همکاري براي استقرار نظام مراقبت اجتماعي از کودکان و نوجوانان، گسترش نرخ پوشش برنامه‌هاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، توسعه برنامه‌هاي مبتني بر شواهد در زمينه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي،گسترش مشارکت هاي مردمي از طريق الگوهاي اجتماع محور تعريف شود.

دانشيان با بيان اينکه بيشترين مصرف قرص‌هاي روان‌گردان در ميهماني‌ها و جمع‌هاي دوستانه دور از نهاد خانواده رخ مي‌دهد، ادامه داد: اصرار دوستان، نيازهاي روحي، کنجکاوي، هيجان و فقدان تفريحات ديگر از مهمترين دلايل مصرف روان‌گردان‌ها است.

استاد دانشگاه علوم توانبخشي اضافه کرد: دارا بودن خصوصيات و ويژگي‌هاي مورد نياز در مواد صنعتي و شيميايي با فشارهاي ناشي از مدرنيته شدن جوامع از ديگر مولفه‌هاي مصرف بالاي مواد صنعتي است به گونه‌اي که دسترسي و مصرف آسان و به جاي نماندن آثار فيزيکي و جسماني بارز اعتياد، زمينه را براي مصرف مجدد فراهم مي‌کند.

به گفته وي، جذاب بودن و فراواني انواع مواد صنعتي و شيميايي موجب گرايش نوجوانان و جوانان به اين گونه مواد مي شود که اين مسايل ناشي از باورهاي غلط فرهنگي شده و از ديگر عوامل زمينه‌ساز گرايش اين نسل به موادمخدر صنعتي و شيميايي مي‌شود.

دانشيان افزود: ارتقاء ميزان آگاهي و دانش نوجوانان و جوانان با هدف تغيير نگرش و تقويت رفتارهاي محافظت‌کننده و کسب مهارت‌هاي زندگي براي عدم گرايش به مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي بصورت مستمر، عميق، علمي و واقع‌بينانه و بدور از ايجاد هرگونه ترس، وحشت و اغراق در جامعه راه مبارزه اجتماعي با اعتياد را هموار مي‌کند.

به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، اين کارشناس اجتماعي تصريح کرد: ترويج فرهنگ سلامت و غني‌سازي سودمند اوقات فراغت از طريق تقويت فعاليتهاي جايگزين ورزشي، هنري با هدف، ايجاد تحرک، نشاط و شادماني کوتاه‌مدت و بلندمدت و پايدار به منظور تقويت احساس رضايتمندي از زندگي، خوش‌بيني، اميد،‌ ايجاد هويت و غيره نيز براي مقابله با اعتياد ضروري است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3777/محصلان-و-دانشجويان-در-معرض-خطر-گرايش-به-مصرف-مواد-محرک
بستن   چاپ