آریا جوان
دنيا فني‌زاده درگذشت
چهارشنبه 8 دي 1395 - 1:23:03 PM
ايسنا
دنيا فني‌زاده هنرمند تئاتر عروسکي و عروسک‌گردان «کلاه قرمزي» که از سرطان رنج مي‌برد، سرانجام صبح امروز 8 دي‌ماه در بيمارستان از دنيا رفت.

آبتين سهامي همسر اين هنرمند ضمن تاييد اين خبر اعلام کرد، همسرش دقايقي قبل از دنيا رفته است.

دنيا فني‌زاده، متولد 1346 فرزند پرويز فني‌زاده (بازيگر) بود. از او چندي قبل در گفت‌وگويي، پرسيده بودند که "اگر کلاه‌قرمزي باشد و شما نباشيد"، گفته بود: «دو جور نبودن هست. اين‌ که من کلا نباشم که اين را فقط خدا مي‌داند يا اين‌ که من ديگر عروسک‌گردانش نباشم. غم‌انگيز است. نه اين‌ که تازه با اين مسئله روبه‌رو شده باشم. قبلا هم به آن فکر کرده‌ام. اگر روزي گروهم که با آنها کار مي‌کنم صلاح بدانند که کنار کلاه‌قرمزي نباشم، قبول مي‌کنم. فقط يک خواهش از آنها دارم: اين‌ که اجازه دهند در کار باقي بمانم، حتي اگر قرار نباشد عروسک‌گرداني کنم.»

او همچنين درباره‌ي فعاليت کاري‌اش گفته بود: «تقريبا از سال 64 سعي کردم هر کاري انجام شده، در بخشي از آن همکاري داشته باشم. يا در دهه فجر براي برنامه‌هايي چون«عطر گلاب»بودم اما سينمايي سه کار بود: «گربه آوازه‌خوان»، «نخودي» و سه کار «کلاه‌قرمزي» و تلويزيوني‌ها هم مثل «بز زنگوله‌پا»، «هادي و هدي»، «خاله عنکبوت»، «موش نمکي» و «جقجقه و فرفره»، «جينگيل و فينگيل» و... .

فني زاده که مهر ماه در يک گفت‌وگوي تلفني در برنامه‌ي تلويزيوني نيز سخن گفته بود، درباره‌ي سرطان‌اش توضيح داده بود: من اکنون 10 سال است که درگير اين بيماري هستم و حدود 2 تا 3 سال است که وضعيتم سخت‌تر شده و دست راستم لمس شده و درگير شيمي درماني هستم. سال گذشته هم توانستم با دست چپ عروسک گرداني کنم چون تا جايي که بتوانم عروسکم را به کسي نمي‌دهم.

او درباره‌ي اينکه چقدر عروسک گرداني روي بيماري وي تاثير داشته است، مطرح کرده بود: بسياري از عروسک گردان‌ها از من مي‌پرسند که آيا عروسک گرداني باعث اين بيماري شده است يا خير ولي اصلا اينگونه نيست و هيچ ارتباط علمي هم بين اين دو وجود ندارد.

فني زاده همچنين درباره عروسک گرداني کلاه قرمزي و علاقه اش به اين عروسک يادآور شده بود: کلاه قرمزي پسر بزرگ من است و فرزندان من از او کوچک تر هستند. اين را هم بايد به دوستدارانش بگويم که او حالش بسيار خوب است.

 

دنيا فني‌زاده که متولد 20 آبان 1346 است، فعاليت هنري‌اش را در سال  1364 با عروسک‌گرداني برنامه «چتر»  آغاز کرده است و در سال 1369 با عروسک‌گرداني فيلم سينمايي «گربه آوازخوان» در سينما ادامه داده است.

او عروسک‌گردان فيلم‌هاي سينمايي «کلاه قرمزي و پسرخاله»، «کلاه قرمزي و سروناز»، «نخودي»، «کلاه قرمزي و بچه‌ننه»، مجموعه‌هاي تلويزيوني «زاغچه کنجکاو»، «هادي و هدي»، «بزبز قندي»، «اتل متل»، «صندوق پست»، «قصه‌هاي خاله عنکبوت»، «جقجقه و فرفره»، «جينگيل و فينگيل»، «قصه‌هاي خاله قورباغه»، «روباه و خروس»، «دارا و سارا»، «رفوزه»، «قصه‌هاي آتقي»، «قصه‌هاي هاجر»، «موش نمکي»، «خانه گلپرانيا»، «شنگول و منگول»، «عطر و گلاب بپاشيد» و «کلاه قرمزي» را در کارنامه هنري‌اش دارد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3787/دنيا-فني‌زاده-درگذشت
بستن   چاپ