آریا جوان
آسيب هاي قليان و سيگار الکترونيکي را جدي بگيريد
سه شنبه 14 دي 1395 - 2:07:51 PM
ايرنا
دکتر احمد جنيدي جعفري افزود: مطالعات حيواني محققان در آمريکا و اروپا سرطانزا بودن دودکردني هاي الکترونيکي را تائيد کرده و مطالعات بيشتر در اين زمينه در دست انجام است.
جنيدي با بيان اين که استفاده از نوع الکترونيکي دودکردني ها سبب ترک مصرف سيگار و يا قليان سنتي نمي شود و نيکوتين از طريق آنها نيز به بدن مي رسد، ادامه داد: در ضمن، مشکوک بودن به سرطانزايي و نيز تاثير سيگارها و قليان هاي الکترونيکي در ابتلا به برخي بيماري ها از جمله التهاب تنفسي، از مضرات مصرف آنها است.
جنيدي به استفاده از حلال هاي معطر در قليان ها و يا سيگارهاي الکترونيکي اشاره کرد و گفت: هرجا از حلال هاي معطر استفاده شود بحث سرطان هم مطرح مي شود.
وي بيان کرد: براساس اعلام سازمان جهاني بهداشت، سيگار از هر نوع آن مشکل دارد و آسيب زا است و مردم نبايد از آنها استفاده کنند.
به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران، در سيگار الکترونيکي مقداري زيادي نيکوتين و ترکيباتي مانند ضديخ، بنزن، انواع الکل ها و هيدروکربن هاي اروماتيک پيدا شده که اين مواد براي سلامتي افراد مضر است.
رييس مرکز تحقيقات تکنولوزي بهداشت محيط گفت: سازمان غذا و داروي آمريکا نيز مصرف اين نوع سيگارها را تاييد نکرده و گفته که آنها مشکلاتي براي سلامت افراد ايجاد مي کنند.
وي افزود: شرکت هاي توليدکننده سيگار الکترونيکي اصرار بر بي ضرربودن اين نوع سيگارها دارند ولي مطالعات انجام شده نشان دهنده وجود ترکيبات شيميايي متعددي در سيگار الکترونيکي است که به عنوان يک سم مي تواند آسيب زا باشد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3805/آسيب-هاي-قليان-و-سيگار-الکترونيکي-را-جدي-بگيريد
بستن   چاپ