آریا جوان
دخانيات سالانه شش ميليون نفر را به کام مرگ مي برد
چهارشنبه 22 دي 1395 - 8:37:46 AM
ايرنا
سازمان جهاني بهداشت در اين گزارش که با همکاري موسسه ملي سرطان آمريکا تهيه و امروز-سه شنبه- منتشر شد، با بيان اين که قربانيان استعمال دخانيات احتمالا تا سال 2030 يک سوم افزايش مي يابند، افزود: هزينه هاي مالي دخانيات بيشتر از درآمد سالانه اي است که کشورهاي جهان از محل ماليات بر تنباکو به دست مي آورند و گمان مي رود اين آسيب هاي مالي در سال 2013 -2014 برابر با 269ميليارد دلار بوده باشد. از اين رقم، کمتر از يک ميليارد دلار بابت کنترل تنباکو سرمايه گذاري شده است.
`اولگ چستنو` از مقامات ارشد بخش بيماري هاي غيرواگيردار و سلامت روان سازمان جهاني بهداشت گفت: آن طور که اين گزارش نشان مي دهد،
دخانيات تاثير منفي بسيار زيادي بر اقتصاد کشورها و عموم مردم دارد. دخانيات موجب مرگ پيش از موقع ميليون ها نفر، دود شدن منابع مالي خانوارها که بايد صرف غذا و تحصيلات شود و نيز تحميل هزينه مراقبت هاي پزشکي فوري بر خانواده ها، جوامع و کشورها مي شود.
براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت که بيش از 60 کارشناس و محقق در رشته هاي مختلف در تهيه و نگارش آن شرکت داشتند، بيشتر افرادي که گرفتار مشکلات سلامتي ناشي از مصرف دخانيات مي شوند، در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي کنند و با توجه به اين که 80 درصد جمعيت 1.1 ميلياردي مصرف کنندگان دخانيات ساکن کشورهاي کم درآمد و يا با درآمد متوسط هستند، عوارض و تبعات ويرانگر دخانيات بار نامتناسبي را به فقرا تحميل مي کند.
سازمان جهاني بهداشت دولتمردان کشورها را به اتخاذ سياست هايي براي کنترل مصرف دخانيات شامل اعمال ماليات و افزايش بهاي سيگار توصيه کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3827/دخانيات-سالانه-شش-ميليون-نفر-را-به-کام-مرگ-مي-برد
بستن   چاپ