آریا جوان
تسلط بر دو زبان از بروز زوال عقل پيشگيري مي کند
چهارشنبه 22 دي 1395 - 9:04:48 AM
مهر
گروهي از محققان بيان کرده اند که دانستن دو زبان در طي سال ها، باعث مي شود مغز کارهايي را که نياز به تمرکز بر روي بخشي از اطلاعات دارد، بدون اين که به وسيله ساير اطلاعات سردرگم شود، انجام دهد.

دکتر آنا اينس آنسالدو از دانشگاه مونترال مي گويد: «اين امر موجب مي شود مغز کارآمدتر شود. کساني که دو زبان مي دانند، پس از سال ها مديريت عمل روزانه بين دو زبان، در انتخاب اطلاعات مناسب و ناديده گرفتن اطلاعاتي که مي تواند آن ها را از کار اصلي منحرف کند، ماهر مي شوند.»

براي رسيدن به اين نتيجه، تيم آنسالدو از دو گروه از سالمندان (يک گروه تنها يک زبان و گروه ديگر دو زبان مي دانستند) خواستند که کاري را انجام دهند که با تمرکز بر اطلاعات بصري درگير بود در حالي که بايد اطلاعات مکاني را ناديده مي گرفتند.

محققان شبکه هاي بين نواحي مختلف مغز را در حالي که آن ها مشغول انجام کار بودند، مقايسه کردند و دريافتند کساني که تنها يک زبان مي دانستند، يک مدار بزرگتر با اتصالات متعدد را به کار مي گرفتند، در حالي که افرادي که دو زبان مي دانستند، يک مدار کوچکتر را که براي اطلاعات مورد نياز مناسب تر بود به خدمت مي گرفتند.

به طور خلاصه، افراد دو زبانه اتصال بالاتري بين مناطق پردازش بصري واقع در پشت مغز را نشان دادند. اين داده ها نشان مي دهد که مغز افراد دوزبانه کارآمدتر است، چرا که آن ها مناطق کمتر ولي تخصصي تر مغز را به کار مي گيرند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3828/تسلط-بر-دو-زبان-از-بروز-زوال-عقل-پيشگيري-مي-کند
بستن   چاپ