آریا جوان
نشانه‌هاي افسردگي در مردان
چهارشنبه 22 دي 1395 - 2:52:01 PM
آريا
بيش از 5 ميليون مرد آمريکايي هر ساله با افسردگي روبه‌رو مي‌شوند. بيماري که از روي نشانه‌هايي مي‌توان تشخيصش داد. افسردگي در مردان و زنان مي‌تواند به اندوهناکي و از دست رفتن علاقه به کارهاي لذت بخش منجر شود اما در افراد متفاوت به‌صورتهاي مختلفي بروز مي‌کند.کارشناسان موردهايي به‌عنوان نشانه‌هاي افسردگي در مردان اشاره مي‌کنند که عبارتند از:

خستگي
در افراد افسرده برخي تغييرات جسمي و عاطفي ايجاد مي‌شود. آنها احساس خستگي مي‌کنند و از نظر حرکتي، تکلم و روند تفکر کند مي‌شوند. به گفته کارشناسان مردان بيشتر از زنان از احساس خستگي و ساير نشانه‌هاي فيزيکي افسردگي به‌عنوان مهم‌ترين شکايتشان خبر مي‌دهند.

کم خوابي يا خواب زياد
اختلال در خواب مانند بي‌خوابي زود بيدار شدن در صبح يا خواب بيش از حد نشانه‌هاي رايج افسردگي هستند. برخي افراد 12 ساعت در روز مي‌خوابند و باز هم احساس خستگي و خواب آلودگي دارند و هر دو ساعت يک بار هم بيدار مي‌شوند. همانند خستگي مشکلات خواب نيز يکي از مهم‌ترين نشانه‌هاي افسردگي در مردان است که با پزشکان در ميان مي‌گذارند.

شکم درد يا کمر درد
مشکلات سلامت مانند يبوست يا اسهال به مانند دل درد و کمر درد در افراد افسرده رايج است. اما مردان اغلب متوجه نيستند که دردهاي مزمن و اختلالات گوارشي کاملاً مرتبط با افسردگي هستند.

کج خلقي
مردان افسرده اغلب دچار کج خلقي و زودرنجي هستند. علاوه بر آن افکار منفي يکي از جوانب رايج افسردگي هستند. مردان از اين لحاظ کج خلق به نظر مي‌رسند که به‌طور مداوم افکار منفي در سر دارند.

اختلال در تمرکز
کندي رواني مي‌تواند توانايي مردان در تحليل اطلاعات را کاهش داده و در نتيجه تمرکز بر کار يا ساير کارها را مختلف کند. افسردگي فرد را پر از افکار منفي مي‌کند و نيروي فکري فرد صرف فکر کردن به دنياي منفي شده و تمرکزش را بر کارها سخت مي‌کند. افسردگي و تأثير آن بر تمرکز مانند درست کار نکردن CPU کامپيوتر است.

عصبانيت و پرخاشگري
برخي مردان افسردگي را با پرخاشگري و عصبانيت و خصومت بروز مي‌دهند. مردي که متوجه شود يک جاي کار لنگ مي‌زند ممکن است نياز داشته باشد تا با اثبات اينکه او هنوز قوي و تواناست اين نقص را جبران کند. عصبانيت و پرخاشگري متفاوت از کج خلقي است. عصبانيت يک احساس قوي است. برخي اوقات مرداني که در اثر افسردگي گوشه گير شده‌اند زير فشار دوستان و خانواده براي بازگشت به جامعه عصباني و پرخاشگر مي‌شوند.

استرس
مردان بيش از زنان هنگام افسردگي از داشتن استرس خبر مي‌دهند نه به اين دليل که استرس آنها بيشتر است بلکه به خاطر اينکه اعلام اين موضوع براي آنها از نظر اجتماعي پذيرفته شده‌تر است. استرس و افسردگي همچنين مي‌توانند علت و معلول يکديگر باشند. تحقيقات نشان مي‌دهد استرس طولاني مدت مي‌تواند به تغييراتي در بدن و مغز منجر شود که مي‌تواند به افسردگي بينجامد.

تشويش و اضطراب
تحقيقات نشان دهنده ارتباط قوي ميان تشويش و اضطراب و افسردگي هستند. تشويش و اضطراب ممکن است در زنان نمود بيشتري داشته باشد اما براي مردان صحبت کردن در مورد آن راحت‌تر از زنان است. مردان ممکن است در مورد نگرانيشان در مورد از دست دادن شغل و سخت شدن تأمين نيازهاي خود و خانواده شان صحبت کنند.

سوء استفاده از مواد
سوء استفاده از مواد متناوب همراه با افسردگي است. تحقيقات نشان داده که افراد الکلي تقريباً دو برابر سايرين با افسردگي شديد روبه‌رو مي‌شوند. اين اتفاق براي مردان و زنان مي‌افتد اما استفاده از مواد مخدر يا الکل براي پنهان کردن احساسات نامطلوب تاکتيکي است که بسياري از مردان به جاي دريافت مراقبتهاي بهداشتي به آن روي مي‌آورند.

ترديد و دو دلي
برخي افراد به‌طور عادي در تصميم‌گيري‌هاي مشکل داشته و دو دل هستند. اما اگر اين حالتي تازه براي يک فرد باشد نگران کننده است. تصميم‌گيري هم يک روند تحليل اطلاعات است و افسردگي توانايي تصميم‌گيري را کاهش مي‌دهد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3835/نشانه‌هاي-افسردگي-در-مردان
بستن   چاپ