آریا جوان
ورزش در تعطيلات پايان هفته در حفظ سلامتي موثر است
چهارشنبه 22 دي 1395 - 3:20:29 PM
ايرنا
محققان در اين مطالعه با تجزيه و تحليل داده هاي سلامتي بيش از 60 هزار نفر متوجه شدند که خطر ابتلا به بيماري قلبي عروقي، سرطان و مرگ زودهنگام در افرادي که تنها يک يا دو روز در هفته ورزش مي کنند، به اندازه قابل توجهي کاهش مي يابد.
`گري دان وان` از دانشگاه لافبورو در انگليس مي گويد: برنامه هاي ورزشي که يک يا دو جلسه در هفته انجام مي شوند براي کاهش مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان و يا هر دليل ديگري بسيار موثر است.
بر اساس توصيه سازمان جهاني بهداشت، افراد 18 تا 64 ساله بايد دستکم 150 دقيقه در هفته فعاليت ايروبيک (هوازي) متوسط تا شديد و يا دستکم 75 دقيقه فعاليت ايروبيک شديد در هفته انجام دهند.
به عنوان يک قاعده کلي، ورزش متوسط به ورزشي گفته مي شود که سرعت اجراي حرکات اجازه مکالمه را به فرد بدهد، در غير اين صورت، به آن ورزش شديد اطلاق مي شود.
محققان در اين مطالعه، داده هاي مربوط به وضعيت تناسب اندام 63 هزار و 591 بزرگسال را با متوسط سني 59 سال در طول يک دوره 18ساله جمع آوري کردند، با اين ملاحظه که 8 هزار و 802 نفر در طول اجراي اين مطالعه درگذشتند.
محققان متوجه شدند، در گروه افرادي که برنامه ورزشي خود را در طول روزهاي هفته انجام مي دادند، 35 درصد کاهش مرگ و مير بود، اما اين کاهش در افرادي که برنامه ورزشي خود را در يک يا دو روز در هفته انجام مي دادند، 30 درصد بود.
همچنين بر اساس نتايج اين مطالعه، اساسا هر گونه فعاليت ورزشي براي پيشگيري از بيماري يک عامل کليدي است؛ حتي در افرادي که برنامه زماني مورد نظر سازمان جهاني بهداشت در زمينه فعاليت هاي بدني را برآورده نمي کردند، در قياس با افرادي که اصلا ورزش نمي کردند، 29 درصد کاهش مرگ و مير مشاهده مي شود.
اولف ايکلوند از دانشکده علوم ورزشي نروژ که در اين مطالعه شرکت نداشت، گفت: محور يافته جديد اين است که مدت زمان ورزش و احتمالا شدت انجام فعاليت بدني، مهم تر از تعداد جلسات ورزش است.
يافته هاي اين مطالعه در مجله American Medical Association منتشر شده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3838/ورزش-در-تعطيلات-پايان-هفته-در-حفظ-سلامتي-موثر-است
بستن   چاپ