آریا جوان
جديدترين خبرها از گواهينامه مشمولان غايب
يکشنبه 26 دي 1395 - 2:20:37 PM
ايسنا

سردار تقي مهري درباره آخرين وضعيت اجراي مصوبه مجلس در مورد دريافت گواهينامه بدون تعيين تکليف سربازي اظهارکرد: يکسري از افرادي که به سربازي نرفته اما مشمول غيرغايب هستند مي توانند با دريافت گواهي اشتغال به تحصيل از محل تحصيل خود نسبت به شرکت در آزمون هاي رانندگي و دريافت گواهينامه اقدام کنند. بنابراين مشمولان غيرغايب سربازي براي دريافت گواهينامه مشکلي ندارند.

وي با اشاره به وضعيت مشمولان غايب سربازي براي دريافت گواهينامه اظهارکرد: در مورد کساني که مشمول غايب سربازي هستند يک قانوني وجود دارد به نام قانون مکرر که بر اساس آن نيروي انتظامي موظف است که مشمولان غايب را شناسايي و دستگير کرده و اقدامات قانوني لازم را در خصوص آنان انجام دهد.

رييس پليس راهور ناجا اضافه کرد: اين قانون از مدت ها قبل براي اجرا ابلاغ شده است، در حال حاضر نيز در قانون جديدي که مجلس تصويب و براي اجرا ابلاغ شده آمده  است کساني که به سن قانوني مي رسند حتي اينکه مشمول غايب هم باشند امکان دريافت گواهينامه را خواهند داشت.

سردار مهري با بيان اينکه اين دو قانون در تناقض با يکديگر هستند، گفت: اگر بنا باشد هر دو قانون اجرا شود، يعني اينکه فرد غايب براي دريافت گواهينامه مراجعه کرده و پس از دريافت گواهينامه، از سوي پليس براي تعيين تکليف سربازي دستگير شود!
وي با بيان اينکه اين مغايرت را مجلس شوراي اسلامي بايد اصلاح کند، به ايسنا گفت: ما اين موضوع را پيگيري کرديم و يکي از نمايندگان نيز وعده داده که طي سه يا چهار ماه اين مشکل حل شود.

به گفته رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اين قانون در حال حاضر اجرا نمي شود و کساني که وضعيت سربازيشان را مشخص نکرده اند و مشمول غايب به حساب مي آيند نمي توانند گواهينامه رانندگي بگيرند.

 

مصوبه اعطاي گواهينامه به مشمولان غايب کارشناسي شده نيست

سردار موسي کمالي، رييس اداره سرمايه انساني سربازي نيروهاي مسلح نيز پيش از اين در واکنش به تصويب اين قانون به ايسنا گفته بود: از نظر ما قانونگذاري وظيفه و حق يک نماينده مجلس است و قطعا آنچه که از سوي مجلس درباره امکان اخذ گواهينامه بدون تعيين تکليف سربازي مشخص شده، با هدف حل مشکلات برخي از مردم بوده است. اما اين مصوبه کارشناسي شده نيست و با اهداف و قوانين سربازي مغايرت دارد، چراکه علاوه بر اينکه ميل و رغبت سربازي را کاهش مي‌دهد، تامين کارکنان وظيفه در نيروهاي مسلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وي با بيان اينکه اين مصوبه بيش از آنکه سبب رغبت اقدام به سربازي شود، به نفع سربازان و مشمولان فراري و غايب و متخلف خواهد بود، گفته بود: از نظر ما اين مصوبه نياز به کار کارشناسي پيشرفته و جلب نظر و هماهنگي با ستاد کل نيروهاي مسلح دارد و ما نيز به دنبال اين هستيم تا با رايزني و صحبت با نمايندگان مجلس آثار و پيامدهاي چنين مصوبه‌اي را به آنان نشان دهيم. همچنين برابر بند الف ماده 10 از قانون خدمت وظيفه عمومي، اخذ گواهينامه رانندگي منوط به تعيين تکليف خدمت سربازي است و زماني که متقاضيان تکليف سربازي خود را مشخص نکرده‌اند، امکان دريافت گواهينامه نخواهند داشت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3845/جديدترين-خبرها-از-گواهينامه-مشمولان-غايب
بستن   چاپ