آریا جوان
اعتياد به اينترنت و موبايل را جدي بگيريد!
دوشنبه 4 بهمن 1395 - 3:41:24 PM
آريا
ما واقعا از تکنولوژي سپاسگزاريم ، تکنولوژي زندگي ما را متحول کرده جهاني نو براي ما ساخته است ، مي توانيم کارهاي شگفت انگيزي انجام دهيم که تا چندي پيش شبيه رويا بودند ، اينترنت هميشه همراه ماست ، هرچيزي که بخواهيم را جستجو مي کنيم و ياد مي گيريم ، پاسخ پرسش هايمان را به راحتي در چند دقيقه پيدا مي کنيم ، زندگي ما راحت تر و منظم تر شده ،حالا هم با وجود اپليکيشن ها براي همه چيز کارمان راحت تر هم شده است .

مي توانيم خريد کنيم ، از لباس و غذا گرفته تا لوازم خانه ، بازي کنيم ، ويدئو تماشا کنيم و از اخبار همه جهان آگاه باشيم ، شبکه هاي اجتماعي دوستان بيشماري براي ما ساخته اند دوستاني که شايد بيشتر از دوستان واقعي با آنها در ارتباط باشيم. خوب اما همه اينها هزينه اي دارد ،همه ما از چيزي رنج مي بريم که به آن اوردوز اطلاعات گفته مي شود !!

اما چطور مي توانيم اطلاعات اضافي را بدون اينکه مسايل مهم را از دست بدهيم فيلتر کنيم ؟ چطور مي توانيم زندگي خود را ازحجم زياد اپ ها و سايت ها و اطلاعاتي که روزانه به سمت ما مي آيند سم زدايي کنيم ؟ و چطور مي توانيم روي چيزهايي که براي ما ضروري هستند تمرکز کنيم ؟ در واقع چطور بايد تعادل را برقرار کنيم ؟

چندي پيش مطلبي در اين مورد خواندم که اخبارا سترس زاي جهان باعث مي شود تا درمورد زندگي شخصي خود احساس بدي داشته باشيد، اين در مورد من درست بود چرا که با خواندن اين خبرها ، مي خواستم کاري انجام دهم ، به ديگران اطلاع رساني کنم و يا اينکه به فکر تثبيت موقعيت خودم مي افتادم مي خواستم تبديل به کسي شوم که به اين مسايل توجهي ندارد ،حس مي کردم که در اينصورت آدم بي قيدي خواهم بود که به ديگران اهميتي نميدهد ، اما متوجه شدم کساني که اين کار را مي کنند بي قيد نيستند بلکه آنها ميدانند چطور اطلاعات را فيلتر کنند و روي چيزهاي مهم تر تمرکز کنند ، آنها ياد گرفته اند چطور در زمان حال بهترين کاري که از دستشان بر مي آيد را انجام دهند نه اينکه بي تفاوت باشند .

من عادت داشتم روزانه بارها فيسبوک و توييترم را چک کنم و صداي خودم را اينطور به گوش همه برسانم ، درباره همه چيز احساس نگراني مي کردم ، درباره گرم شدن هواي کره زمين ، جنگ در نقاط مختلف دنيا ، مسايل سياسي کشورم و حتي وقايع کشورهاي ديگر ، مطالبي درباره خوردن غذاهاي ارگانيک ، توصيه هاي سلامتي و غذاي سالم ، مطالب روانشناسي، مطالب علمي ، پيچيدگي هاي علم فيزيک و حتي نکاتي در مورد زيبايي و مد را به اشتراک مي گذاشتم .تنها وقتي يک روز گوشي موبايلم را در خانه جا گذاشتم فهميدم که چقدر از وقتم را در شبکه اي اجتماعي مي گذرانم !

همچنين متوجه شدم اکثر کارهايي که در شبکه هاي اجتماعي انجام مي دهم علي رغم اينکه صادقانه بود ، حس خوبي به من نمي داد و تنها مرا ناراحت مي کرد از خودم پرسيدم آيا تنها ديدن لايک ديگران به عکس يا مطلبم مرا خوشحال مي کند ؟ آيا من واقعا تغييري ايجاد مي کنم ؟ آيا لزومي دارد که من همه آن اخبار را بخوانم و بدانم ؟ آيا لازم است همه آن چيزهايي که مرا ناراحت مي کند را به اشتراک بگذارم ؟ پاسخ اين بود: نه واقعا !!
وقتي ديدم اکثر عکس هايي که دوستانم از من گرفته اند در حال کار با گوشي و لپ تاپ است فهميدم که واقعا معتاد به اينترنت هستم و تصميم گرفتم اين را تغيير دهم و بيشتر در زمان حال زندگي کنم!!

خوب حالا براي ترک وسواس فکري ام چه کار کردم؟
1- اول از همه ديگر تا آخر شب پاي لپ تاپ و گوشي ننشستم ، وقتي قبل از رفتن به رختخواب با لپ تاپ يا گوشي کار مي کنيد و يا تلويزيون تماشا ميکنيد ، در کار ملاتونين اختلال ايجاد مي شود ، ملاتونين هورمون خواب است ،و اين خوابيدن را سخت مي کند و خواب شب را آشفته مي کند. خواب براي يک جسم و ذهن سالم ضروري است .مغز شما به شدت تلاش مي کند تا اطلاعات را پردازش کند و ممکن است تمام شب نتواند آرام شود
خيلي خوب است اگر قبل از خواب کمي مديتيشن کنيد يا با همسرتان وقت بگذرانيد تا بتوانيد آرامش بيشتري کسب کنيد.
اعتياد به اينترنت, ترک اعتياد به اينترنت
2- گوشيتان را تنها در زمان هاي خاص و به مدت کوتاهي چک کنيد . و حواستان باشد وقتي در حال صحبت با ديگران هستيد اين کار را نکنيد ، مردم اين کار را دوست ندارند چون اين کار به معني اينست که حواستان جاي ديگريست .

3- وقتي آنلاين هستيد هدفمند باشيد ،و تنها وبسايت ها و اپ ها و شبکه هاي اجتماعي را با اين هدف مرور کنيد و اگر مي خواهيد خريد اينترنتي کنيد بدانيد که چه مي خواهيد ، قبل از اينکه تعداد زيادي خريد بيهوده کرده باشيد .

4- آلارمي براي يادآوري زمان مورد نظر ماندن در اينترنت داشته باشيد چرا که به راحتي ممکن است زمان را از ياد ببريد

5- گوشي هوشمندتان را در خانه بگذاريد وقتي ميخواهيد با دوستان و خانواده وقت بگذرانيد .وقتي گوشي همراهتان نباشد وسوسه چک کردن گوشي در هر 5 دقيقه نيز ا ز بين مي رود

6- اپهاي شبکه هاي اجتماعي را از گوشيتان پاک کنيد . اينطوري از شر يادآوري هاي مکرر آنها براي لايک کردن خلاص مي شويد

7- چيزي که بهره وري مرا بيشتر مي کند نوشتن ليستي از کارهايي است که بايد انجام دهم و انجام تک تک آنهاست .
با ليست کارها کار من پشت کامپيوتر مثمر ثمرتر مي شود .اينطوري ديگر از زير کار در نمي روم و وقت تلف نمي کنم و يک عالمه مطلبي که مورد نياز نيست را نمي خوانم !!

من نياز دارم تا روي زندگي ام متمرکز شوم و درحال کار روي اين موضوع هستم .من نياز دارم جوري زندگي کنم که بتوانم به آن افتخار کنم ،با تمرکز روي چيزهايي که برايم مهم هستند!
همچنين سعي کردم تا هر روز کار جالبي انجام دهم مثلا پختن غذاهاي خوب و انجام کارهايي که دوست دارم د رکنار دوستانم ، کارهايي که قبلا براي آنها اصلا وقت نداشتم .بدون وسواس تکنولوژيکي من زمان بيشتري دارم و شادتر هستم.
اعتياد به اينترنت, ترک اعتياد به اينترنت
حقيقت اينست که ما نمي توانيم به تنهايي جهان را تغيير دهيم اما مي توانيم زندگي خود را تغيير دهيم و بوسيله آن الهام بخش ديگران براي تغيير باشم .ما بايد از اطلاعات و تکنولوژي براي پيشرفت استفاده کنيم اما نبايد اجازه دهيم که تمام زندگي ما را به خود اختصاص دهد .
ما بايد در زمان حال زندگي کنيم ، چرا که اين حال است که وقتي گذشت ديگر هرگز باز نمي گردد .

http://www.javanannews.ir/fa/News/3873/اعتياد-به-اينترنت-و-موبايل-را-جدي-بگيريد!
بستن   چاپ