آریا جوان
زنبورها از الگوهاي تجاري پيروي مي‌کنند
شنبه 9 بهمن 1395 - 2:57:48 PM
ايسنا
محققان دانشکده علوم زيستي در دانشگاه ساسکس به بررسي اين نکته پرداختند که قانون تجاري «عرضه و تقاضا» در جمعيت زنبورهاي کاغذي به چه نحو برقرار مي‌شود. در اين قانون زنبورهاي ياريگر به ازاي حضور در لانه به زنبورهاي زادآوري کننده غالب کمک مي‌کنند که زاده‌هاي خود را افزايش دهند.

در اين مطالعه که در طول يک دوره سه ماهه در منطقه‌اي در جنوب اسپانيا به انجام رسيد، گروه به بررسي و تهيه ژنوتيپ 1500 زنبور پرداخت و رفتارهاي اجتماعي آن‌ها را در 43 لانه مجزا بررسي کرد.

محققان دريافتند با افزايش تعداد لانه‌ها و شرکاي هم‌ لانه، زنبورهاي ياريگر کمک کمتري به روساي خود( يعني زادآوري‌کنندگان غالب) مي‌رسانند. زيرا در اين حالت گزينه‌هاي لانه‌گذاري ديگري براي آن‌ها فراهم است که مي‌توانند از بين آن‌ها دست به انتخاب بزنند. زنبورهاي غالب براي اينکه بهترين گزينه تجاري را در اختيار اين زنبورهاي ياريگر قرار دهند با هم به رقابت مي‌پردازند. براي اين منظور به زنبورهاي ياريگر اجازه مي‌دهند کم‌تر کار کنند تا در لانه آن‌ها باقي بمانند.

محققان مي‌گويند اين تحقيق براي اولين‌بار نشان مي‌دهد که تئوري عرضه و تقاضا مي‌تواند به درک رفتار حشرات اجتماعي کمک کند. محققان بر اين باور بودند که فاکتورهاي حاکم بر گروه‌هاي اجتماعي حاکم همچون تعداد ياريگرها و ارتباطات ژنتيکي، مهم‌ترين چيزي است که رفتار کمک‌رساني را در اين موجودات تحت تاثير قرار مي‌دهد. با اين وجود اين يافته‌هاي تازه محققان نشان مي‌دهد که فاکتورهاي تجاري در کل جمعيت همچون پيشنهادهايي که از خارج از گروه عرضه مي‌شوند نيز مي‌تواند رفتار حشرات را تحت تاثير قرار دهد.

آن‌ها مي‌گويند که نيروهاي بازار مي‌توانند توافق‌هاي تجاري موجود در طبيعت را تحت تاثير قرار دهند، همان طور که در دنياي انسان‌ها نيز به همين ترتيب عمل مي‌کنند و اين يعني وقتي شرکاي تجاري به تعداد بسيار زياد در دسترس باشند، مي‌توان بهترين پيشنهاد را انتخاب کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3886/زنبورها-از-الگوهاي-تجاري-پيروي-مي‌کنند
بستن   چاپ