آریا جوان
پوسيدگي دندان، دومين بيماري شايع عفوني
چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 2:04:33 PM
ايرنا
دکتر منصوره ميرزايي افزود: هر ساله هزاران نفر از درد پوسيدگي دندان رنج مي برند و در بسياري موارد پوسيدگي هاي وسيع منجر به از دست دادن دندان هاي آنها مي شود که علاوه بر صرف زمان زياد براي درمان، هزينه زيادي نيز بر بيمار تحميل مي کند.
دانشيار دانشکده دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران، ادامه داد: از نظر اقتصادي 5 تا 10 درصد کل هزينه هايي که صرف بهداشت عمومي جامعه مي شود، مربوط به هزينه هاي دندان پزشکي است که منشا آنها پوسيدگي هاي دنداني است.
ميرزايي افزود: در اغلب کشورهاي صنعتي جهان پوسيدگي دندان چهارمين بيماري پرهزينه به شمار مي آيد که بار مالي سنگيني را به جامعه و فرد بيمار تحميل مي کند.
ميرزايي، يکي از شايع ترين علل پوسيدگي دندان ها را استفاده بيش از حد مواد قندي در طول شبانه روز دانست و افزود: اگر در کنار استفاده از مواد قندي، بهداشت دهان و دندان نيز به طور کامل رعايت نشود و ميزان فسفر و کلسيم دندان ها نيز کم باشد، اين مساله منجر به تشديد پوسيدگي ها مي شود.
وي، بهترين راه پيشگيري از پوسيدگي دندان ها را استفاده از وعده هاي غذايي منظم و شستن دندان ها بعد از خوردن مواد قندي عنوان کرد و گفت: استفاده از مواد فيبردار مانند هويج، سيب، لبنيات شامل کشک، ماست، پنير که ضدپوسيدگي هستند، به پيشگيري از پوسيدگي دندان ها کمک مي کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3903/پوسيدگي-دندان،-دومين-بيماري-شايع-عفوني
بستن   چاپ