آریا جوان
تاکسي‌هاي اينترنتي از تسخير بازار تا کاهش نرخ کرايه
شنبه 30 بهمن 1395 - 2:04:54 PM
آريا
به گزارش خبرگزاري آريا با گذشت قريب به دو سال از فعاليت‌هاي اينترنتي تاکسي‌ها در کشور، اين تاکسي ها توانسته اند در اين مدت کوتاه رضايت اکثر مردم را به خود جلب کرده و در نظرسنجي صورت گرفته در رسانه ملي نيز بيش از 81 درصد مردم با فعاليت اين شرکت‌ها موافق بودند.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
در مناظره هفته که از شبکه يک سيما به روي آنتن رفت فرهاد حداديان سخنگوي اتحاديه آژانس‌ها، ميلاد منشي پور مديرعامل شرکت تاکسي تپسي، حسين هاشمي معاون سابق ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور و اميرحسين سعيدي نائيني، رئيس سابق سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور به روند فعاليت و شکل گيري شرکت‌هاي اينترنتي تاکسي پرداختند.
 
* تاکسي‌هاي اينترنتي فاقد مجوز حمل ونقل است
 
فرهاد حداديان سخنگوي اتحاديه آژانس‌ها گفت: 60 هزار راننده تاکسي در تهران و 200 هزار راننده تاکسي در کل کشور از طريق جابجايي مسافر امرار معاش مي‌کنند. 
 
وي افزود: فعاليت شرکت‌هاي اينرنتي را به تنهايي نمي‌توان به عنوان يک شرکت‌هاي دانش‌بنيان نامگذاري کرد چرا که فعاليت اين شرکت‌ها به دليل نداشتن مجوز حمل‌ونقل قانوني نيست.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
حداديان در ادامه اذعان کرد:شرکت‌هاي اينترنتي از جاي جاي کشور رانندگان تاکسي را پذيرش کردند و براي اسکان اين رانندگان اقدامي نکردند و متاسفانه شاهد آن هستيم که رانندگاني که از شهرستان‌ها به تهران جهت کار مي‌آيند بعد از کار، شب تا صبح را کنار خيابان سپري مي‌کنند و جاي خواب براي اين رانندگان پيش‌بيني نشده است.
 
*نمايندگان مجلس قوانين و سازوکارهاي جديد وضع کنند

اميرحسين سعيدي نائيني، رئيس سابق سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور در خصوص فاقد مجوز بودن شرکت‌هاي اينترنتي، گفت: وقتي يک تکنولوژي يا فعاليت جديد در کشور شکل گرفته مي‌شود بايد براي آن قانون وضع شود.
 
وي افزود: در هر جاي دنيا وقتي شرکتي فعاليت خود را آغاز مي‌کند موافق و مخالف دارد و گروهي ابراز نارضايتي از شرکت‌هايي همچون تاکسي اينترنتي دارند.
 
سعيدي نائيني تصريح کرد: فعاليت شرکت‌هاي اينترنتي براي مردم به صرفه است و علاوه بر ارزان بودن کرايه اين نوع تاکسي‌ها، مصرف سوخت نيز کاهش مي‌يابد و با توجه به اينکه مردم از شرکت‌هاي اينترنتي استقبال مي‌کنند بايد حمايت لازم از اين شرکت‌ها صورت گيرد.
 
وي بيان کرد: قانون بايد هم‌پاي پيشرفت تکنولوژي در جهت آسايش مردم حرکت کند؛ اين در حاليست که از سال 2009 ميلادي در اکثر کشور‌ها از تکنولوژي اپليکيشن موبايلي تاکسي اينترنتي به کار گرفته شده است، اما در اين سال‌ها چرا مسئولان دست اندرکار براي ورود اين تکنولوژي دست به کار نشدند و حالا که شرکت‌هاي دانش‌بنيان اين تکنولوژي را وارد کشور کردند ايراد به فعاليت اين شرکت‌ها گرفته مي‌شود.
 
رئيس سابق سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور گفت: قوانين بايد اصلاح شود و وقتي تکنولوژي جديد وارد کشور مي‌شود نمايندگان مجلس بايد قوانين و سازوکارهاي جديدي را وضع کنند. نبايد به بهانه مجوز جلوي پيشرفت و رفاه را گرفت.
 
*مخالف تکنولوژي نيستيم/کاهش درآمد‌هاي تاکسيرانان با پيدايش شرکت‌هاي اينترنتي
 
حسين هاشمي معاون سابق ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور، گفت: تاکسي‌ها شناسنامه‌دار هستند و يک تاکسي داراي پلاک و بدنه زرد رنگ است که تاکسي‌هاي اينترنتي چنين شناسنامه‌اي را ندارند.
 
وي در ادامه افزود: شرکت‌هاي تاکسي اينترنتي هيچ محموعه‌اي را به رسميت نمي‌شناسند و بدون مجوز حمل و نقل از طريق اپليکيشن موبايلي درآمد 3 ميليون راننده تاکسي را که تنها راه امرار معاش شان از راه مسافرکشي است را کاهش داده‌اند.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
هاشمي، بيان کرد: ما مخالف تکنولوژي نيستيم، ولي اين دست تاکسي‌ها بايد از طريق مجاري قانوني مجوز‌هاي لازم را دريافت کنند. 
 
معاون سابق ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور، اذعان کرد: از آژانس‌ها توقع داريم سيستم‌هاي خود را به روز رساني کنند، اما اين دليل نمي‌شود که شرکت‌هاي به ظاهر دانش‌بنيان بدون مجوز فعاليت کنند.
 
*درآمد تاکسيرانان را افزايش مي‌دهيم/تپسي مجوز فعاليت دارد
 
ميلاد منشي پور مديرعامل شرکت تاکسي تپسي گفت: هر مجوزي که لازم بود را از طريق مجموعه‌ها دريافت کرديم و اگر هم مجوزي دريافت نکرديم بدان معني نيست که نخواستيم مجوز بگيرم بلکه قانوني براي فعاليت شرکت پيش‌بيني نشده که مطابق با آن بتوان مجوز اخذ کرد.
 
 
وي بيان کرد: در جلسه‌اي که با شهرداري داشتيم مسئولان شهرداري اعلام کردند که ابتدا شما بايد شرکت را تعطيل کنيد سپس با هم مذاکره کنيم در حاي که فعاليت شرکت ما غير قانوني نيست که بخواهد تعطيل شود.
 
مديرعامل شرکت تاکسي تپسي گفت: ما آمادگي داريم تا در جهت بالا بردن درآمد 80 هزار راننده سازمان تاکسيراني شهر تهران اقدام به جذب و پذيرش اين قشر زحمتکش کنيم، اما به شرطي که دوستان ما در شهرداري اين اجازه را به تاکسيرانان بدهند.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
منشي پور با اشاره به پايين بودن نرخ کرايه‌ها، گفت: ما تعداد سفر را در يک ساعت براي راننده تاکسي افزايش داديم و از آن طرف هم مصرف سوخت راننده کاهش مي‌يابد و اين عوامل منجر به کاهش نرخ کرايه مي‌شود، اما در شرايط جوي همچون بارش برف و ترافيک، با افزايش نرخ کرايه پاداشي براي رانندگان در نظر مي‌گيريم که حتي در زمان افزايش هم نرخ کرايه‌هاي تاکسي تپسي نسبت به تاکسي‌هاي شهرداري ارزان‌تر است.
 
وي افزود: اگر تاکسيراني الگوهاي بهتري دارد ما آمادگي همکاري با مجموعه نامبرده را داريم.
 
 
منشي پور بيان کرد: شرکت تپسي با سرمايه‌گذاري 3 ميلياردي کار خود را شروع کرده است و تمام ماهيت اين شرکت ايراني است و کشورهاي خارجي هيچ حمايت و دخل و تصرفي در آن ندارند.
 
براساس اين گزارش مردم بر اين باورند که فعاليت اين شرکت‌ها برايشان به صرفه است و نه تنها اين نوع تاکسي‌ها کرايه ارزاني دريافت مي‌کنند بلکه رانندگان تاکسي‌هاي اينترنتي برخوردي شايسته با مسافرانشان دارند.
 
 در همين راستا برخي از مسئولان نگاه‌هاي متفاوتي به فعاليت شرکت‌هاي تاکسي اينترنتي داشته‌اند که در زير گوشه‌اي از صحبت‌هاي آن را مي‌خوانيم.
 
سردار مهري رئيس پليس راهور ناجا: فعاليت آزانس‌هاي موبايلي مي‌تواند موجب کاهش حجم ترافيک و آلودگي هوا شود.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات جمهوري اسلامي ايران: ما نمي‌توانيم ابزار‌هاي مدرن را در اختيار داشته باشيم.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
ميثم مظفر مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران: نحوه جذب و تاييد صلاحيت رانندگان آزانس هاي موبايلي مشخص نيست؛پليس بايد به اين مسئله ورود كند.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
رضا شيوا رئيس شوراي رقابت: اگر آژانس‌هاي موبايلي با قيمت‌هاي پايين سعي در حذف رقبا داشته باشند؛ شوراي رقابت واکنش نشان مي‌دهد.
 
چالش‌هاي تاکسي‌هاي اينترنتي روي آنتن صدا و سيما/کاهش نرخ کرايه يا تسخير بازار؟!
 
گفتني است: فعاليت تاکسي‌هاي اينترنتي گام موثري در چرخه حمل‌ونقل مسافر داشته و دارد؛ اما در آن سوي بايد نظارت بر اين شرکت‌ها بيشتر شود و در صورت شکايات از سوي مشتريان مرجع پاسخگويي وجود داشته باشد. شرکت‌هاي اينترنتي در مدت فعاليت 2 ساله توانستند بازار را تسخير کنند، اما اميدواريم با سازو کارهايي که براي اين شرکت‌ها وضع مي‌شود در آينده شاهد افزايش نرخ کرايه‌ها و اتفاقات ناگوار نباشيم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3954/تاکسي‌هاي-اينترنتي-از-تسخير-بازار-تا-کاهش-نرخ-کرايه
بستن   چاپ