آریا جوان
بستن قهوه خانه‌ها پاک کردن صورت مسئله است
شنبه 30 بهمن 1395 - 2:58:09 PM
ايسنا
 دکتر افسر افشار نادري ضمن حضور در يک گفت وگوي  راديويي با موضوع "فست دودها" و مضرات آن در فضاي مجازي ، اظهار کرد: وقتي قهوه خانه ها بسته شود، افراد در خانه مصرف مي کنند. کساني که قليان مي‌کشند در نهايت روزي يک بار به قهوه خانه مي‌روند ولي اگر به خانه بيايد قليان به صورت دائم در دسترس او قرار دارد. در واقع به جاي اينکه مسئله را حل کنيم صورت مسئله را پاک کرده‌ايم.

وي همچنين بر اهميت تاثير شرايط اجتماعي و محيطي براي خوب يا بد جلوه کردن يک پديد نيز تاکيد کرد و ادامه داد: اين زمينه‌ها بايد مورد بررسي قرار گيرد ،نه اينکه بپرسيم چه کساني و چگونه  از آن استفاده مي کنند. در بيشتر موارد جوانان به هشدارهايي که درباره مضرات دخانيات اعلام مي‌شود توجه نمي کنند؛ در حالي که روي بسته هاي سيگار درباره مضرات دخانيات و به جز آن  درباره مصرف قليان هم تذکراتي داده شده است. تا وقتي جوانان تمايل به مصرف داشته باشند، اين داد و ستد وجود دارد و بنابراين نمي‌توان جلوي آن را گرفت.

در ادامه اين برنامه، حسن آذري پور ماسوله ، عضو ستاد کشوري کنترل دخانيات، با بيان اينکه منظور  از مواد دخاني تنها قليان نيست، اظهار کرد: در حال حاضر در دنيا شايع‌ترين سن تجربه مواد دخاني 13 تا 19 سالگي است. همه کساني که در اين دوره سني يک نخ سيگار مي‌کشند، در آينده تبديل به سيگاري فعال و معتاد به آن نمي شوند، بلکه عده‌اي فقط تجربه مي‌کنند و از گردونه خارج مي شوند. ولي گروهي از آنها تبديل به مصرف کنندگان حرفه‌اي دخانيات مي شوند.  در کشورهايي شبيه ايران که جمعيت جواني دارد و امکان آشنايي و تجربه مواد دخاني نيز براي آنها در دسترس است، احتمال اينکه اين جوانان سيگار را تجربه کنند و تبديل به مصرف کننده مداوم مواد دخاني شوند، بيشتر است.

آذري پور ماسوله همچنين تصريح کرد: يک نوع از قهوه خانه‌ها، پاتوق کارگرهاي فصلي هستند و بيشتر در پايين شهر فعاليت مي‌کنند و بالاي شهر مانند آنها رانمي بينيد اما مجوز سرو قليان اين قهوه‌خانه ها از سال 85 مجوزشان لغو شد.

عضو ستاد کشوري کنترل دخانيات استقلال طلبي و  خطرپذيري را از عوامل گرايش جوانان به دخانيات عنوان کرد و گفت:  بزرگترين معضل در گروه سني نوجوان، جوان و زنان مصرف قليان است که علت آن نيز يک باور نادرست است که مي‌گويد چون دود قليان از آب عبور مي کند، سموم آن جذب آب مي شود و به سلامتي صدمه اي نمي رساند

http://www.javanannews.ir/fa/News/3959/بستن-قهوه-خانه‌ها-پاک-کردن-صورت-مسئله-است
بستن   چاپ