آریا جوان
انجام مراقبه و پرهيز از مواد مخدر دو شاهراه تقويت عملکرد مغز
شنبه 30 بهمن 1395 - 3:04:33 PM
ايرنا
دکتر کمال خرازي به مناسبت فرا رسيدن `هفته آگاهي از مغز` در جمع خبرنگاران افزود: مردم براي حفظ سلامت مغزشان در درجه اول بايد از آنچه موجب تخريب مغز مي شود برحذر باشند که يکي از مصيبت هاي امروز جامعه ما مواد مخدر است که مخرب جدي مغز به شمار مي آيد.
وي افزود: افراد از مواردي که در زندگي، مغز را دچار اغتشاش کند و از تمرکز بازدارد بايد احتراز کنند و مراقبه و تمرکز بيشتري بر مغز داشته باشند.
خرازي با بيان اينکه مراقبه در بسياري از کشورهاي دنيا به امري متداول و مرسوم تبديل شده است، گفت: حتي تمرين هاي يوگا هم به مراقبه بيشتر کمک مي کند و از نظر ادبيات اسلامي هم مراقبه روشي است که باعث تمرکز بيشتر و تقويت بيشتر ذهن و مغز انسان مي شود و نمونه هاي زيادي بين بزرگان ديني خودمان داشته ايم که از طريق مراقبه به قدرت هاي والايي دست پيدا کرده اند که اين در واقع به واسطه تقويت توانايي مغز است.
وي خاطرنشان کرد: بايد از طريق فکر کردن، کار بيشتر علمي، جلوگيري از آنچه موجب تخريب مغز مي شود، عملکرد مغز خود را تقويت کنيم.
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي يادآور شد: معمولا دانشمندان و علما کمتر دچار آلزايمر مي شوند چراکه از مغز خود در مسير صحيح استفاده مي کنند، دانش مي آموزند و فکر و تحليل مي کنند که همين امور، باعث تقويت و تعميق مغز مي شود.
وي درباره تاثير استفاده از ابزارهاي فناوري هاي ارتباطي مانند تلفن همراه بر عملکرد مغز افراد نيز گفت: هنوز جاي بحث است که سيستم هايي که مطالب و مواد غيرمتمرکز زيادي به مغز شما وارد مي کند و از تمرکز مغز جلوگيري مي کند آيا آثار مخربي دارد يا خير.
خرازي با تاکيد بر لزوم استفاده بهينه از ابزار موبايل و شبکه هاي اجتماعي تصريح کرد: روشي که اکنون در بين جوانان مرسوم شده و موبايل، تمام لحظات آنها را پر مي کند حداقل ضرري که دارد، باز داشتن آنها از کتاب خواندن و فکر و تحليل است.
وي تاکيد کرد: قطعا بايد از اين امکانات و فناوري ها استفاده کرد ولي بايد استفاده درست و به جا داشت نه اينکه حجم زياد اطلاعات سطحي را به مغز وارد کرده و مغز را خسته کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/3961/انجام-مراقبه-و-پرهيز-از-مواد-مخدر-دو-شاهراه-تقويت-عملکرد-مغز
بستن   چاپ