آریا جوان
بعيد بودن مشاهده «فالکون» از ايران/بايد منتظر اعلام‌هاي رسمي باشيم
دوشنبه 2 اسفند 1395 - 2:26:42 PM
ايسنا
عصر روز گذشته ( يکشنبه اول اسفند ماه جاري) دوباره خبري از مشاهده يک شيء ناشناس پرنده در آسمان برخي از شهرهاي کشور منتشر شد. بنا بر اين خبر، اين شيء در ساعت 19 در آسمان ظاهر و بعد از 10 دقيقه محو شد.

انتشار اين خبر همراه با مطرح بودن چندين باره يوفوها است. هر پديده هوايي که علت آن نمي‌تواند به ‌آساني و يا بلافاصله توسط ناظر شناخته شود، «يوفو» گفته مي‌شود که براي اولين بار از سوي نيروي هوايي ايالات متحده آمريکا مطرح شد.

هر چند امروزه اصطلاح «يوفو» اغلب براي توصيف هر گونه منظره ناشناخته که توسط ناظر گزارش مي‌شود، استفاده مي‌شود، ولي بنا بر عقيده محققان حوزه نجوم و فضا تاکنون گزارش‌هاي رسمي قطعي و تاييده شده‌اي از يوفوها و موجودات فرازميني ارائه نشده است.

مهندس مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوريبا بيان اينکه موضوع اشياي نوراني (Unidentified flying object يا UFO) از سال 1950 به ويژه در غرب مطرح شد، اظهار کرد: گزارش‌هاي زيادي در اين حوزه ارائه شده است، ضمن آنکه سازمان‌هاي فضايي مختلفي در اين خصوص مطالعه و تحقيق کرده‌اند.

وي با تاکيد بر اينکه وقتي اشياي نوراني در آسمان مشاهده مي‌شود، لازم است تا منشا آنها شناسايي شود، ادامه داد: برخي موارد به دليل عدم آگاهي افراد نسبت به دانش ستاره‌شناسي، يک شيء نوراني مانند سياره پرنور زهره و يا ناهيد که در افق غربي اين شب‎ها در آسمان قابل مشاهده است، با جرم پرنده ناشناخته اشتباه گرفته مي‌شود.

عتيقي بروز اين اشتباه را ناشي از ابري بودن آسمان دانست و توضيح داد: از آنجايي که ابرها حرکت دارند، براي ناظر زميني اين اشتباه رخ مي‌دهد که جرم نوراني در حال جابه‌جايي است و اين در حالي است که جرم آسماني مورد نظر متحرک نيست.

وي وجود هواپيماها و فضاپيماها و موشک‌ها را از ديگر عوامل بروز اشتباه در شناسايي اشياي نوراني ناشناخته در آسمان نام برد و اظهار کرد: در صورتي که موشک و يا فضاپيمايي به آسمان پرتاب شود، افراد به دليل عدم شناخت فناوري‌هاي نو، اين موارد را با عنوان اجرام نوراني ناشناخته گزارش مي‌کنند.

مدير انجمن نجوم آماتوري با بيان اينکه در برخي موارد اجرام پرنده با اهداف خاص وارد حريم کشورها مي‌شوند، ادامه داد: اين اجرام براي اهداف جاسوسي و يا ساير اهداف سياسي وارد حريم کشورهاي مختلف مي‌شوند که از آنجايي که اين اجرام نوراني هستند؛ لذا به عنوان شيء نوراني ناشناخته معرفي خواهند شد.

عتيقي اضافه کرد: ولي اگر بخواهيم اظهار نظر کنيم که موجودات فرازميني که از کرات ديگر به زمين آمده‌اند، تقريبا بعيد است؛ چون بر اساس آمار و احتمالات گاهي اعلام مي‌شود که موجودات ديگري با توان بيشتري نسبت به انسان در کرات ديگر حيات دارند، ولي اگر اين موجودات با قدرتي که دارند به زمين رسيده‌اند، چرا از انسان رو پنهان مي‌کنند.

وي با طرح اين سوال‌که اگر فضاپيمايي با اين ميزان قدرت و دارا بودن فناوري پيشرفته‌تر از انسان امروزي وجود دارد، چرا پنهاني وارد کره زمين شده است، يادآور شد: از سوي ديگر بر اساس قانون اخلافي اينها يا موجودات بد و يا خوب هستند. اگر بد هستند چرا گزارش قطعي از صدمات واردشده از سوي اين موجودات به زمينيان ارسال نشده است و اگر اين موجودات خوب هستند، مي‌توانند با زمينيان ارتباط برقرار کنند.

اين محقق نجومي تاکيد کرد: بر اين اساس موضوع فرازميني بودن اين اشيا تا حدودي منتفي است.

وجود شيء ناشناخته در شهرهاي ايران

عتيقي با اشاره به ارائه گزارش‌هايي درباره وجود شيء نوراني در آسمان چند شهر کشور، گفت: در شامگاه روز يکشنبه، اول اسفندماه اين شيء مشاهده شده است و در زماني که اين گزارش ارسال شده، موضوع حضور سياره ناهيد نيز مطرح بوده که از چند روز قبل به حداکثر روشنايي خود رسيده است.

وي ادامه داد: ولي در برخي از فيلم‌هاي منتشرشده سياره ناهيد قابل مشاهده است؛ از اين رو اشتباه گرفتن سياره ناهيد به جاي شيء نوراني ناشناخته منتفي است.

تصوير شيء نوراني که در فضاي مجازي منتشر شده است

تصوير شيء نوراني که در فضاي مجازي منتشر شده است

مدير انجمن نجوم آماتوري با اشاره به پرتاب موشک «فالکون» به فضا در شب گذشته، اظهار کرد: يکي از احتمالات وجود اين شيء نوراني پرتاب موشک «فالکون» است؛ ولي با توجه به نقطه قرارگيري، دور از ذهن است که اين پرتاب از آسمان ايران قابل مشاهده باشد، ضمن آنکه در برخي از فيلم‌‎ها، اين شيء نوراني به طور محسوسي در افق غربي جابه‌جا مي‌شود؛ از اين رو اگر پرتاب از ايالات متحده آمريکا باشد، فاصله ناظر زميني در ايران به اندازه‌اي زياد است که حتي در سرعت‌هاي بالاي فضاپيما، سرعت جابه‌جايي آن کمتر از مقداري است که در فيلم‌هاي منتشرشده ثبت است.

عتيقي تاکيد کرد: البته با بررسي‌هاي صورت گرفته، احتمال مشاهده پرتاب «فالکون» از ايران مردود نيست؛ ولي بايد منتظر اعلام‌هاي رسمي باشيم و مشاهدات دقيق‌تري صورت گيرد تا بتوانيم در اين‌باره اظهار نظر قريب به يقين را بيان کنيم.

واقعي‌بودن فيلم‌ها؛ آري يا خير؟

وي در خصوص واقعي‌بودن فيلم‎هاي منتشر شده از شيء نوراني در آسمان ايران، اظهار کرد: در يکي از اين فيلم‌ها جرم نوراني مشاهده‌شده زياد متحرک نبود و در فيلم ديگر هم از نظر ميزان تاريکي افق غرب و هم از نظر حرکت جرم بسيار متفاوت بود و همانند هواپيمايي بود که در دوردست حرکت مي‌کند و اين فيلم‌ها با همديگر همسان نبودند.

عتيقي با اشاره به فيلم‌هاي ارسال‌شده از اهواز، يادآور شد: متاسفانه ساکنان اهواز و خوزستان درگير توفان‌هاي گرد و غبار غليظي هستند که خطوط انتقال نيرو را مختل کرده است؛ ولي تصاوير ارسال شده از اين شهرها نشاني از وجود گرد و غبار ندارد و به همين دليل نمي‌تواند مستند باشد.

وي با تاکيد بر اينکه در اين گونه موارد گزارش‌هاي متعددي با تصاوير مختلف که حتي مربوط به کشور ما نيست، منتشر مي‌شود، خاطرنشان کرد: کنترل خاصي بر انتشار اين محتوا در فضاي خاصي نمي‌توان اعمال کرد؛ ولي اطلاعات دقيق‌تر را مي‌توان از نهادهاي فعال رسمي در اين حوزه دنبال کرد.

اين محقق نجوم با بيان اينکه همواره اگر شيء نوراني در آسمان ديده مي‌شود، به انجمن نجوم آماتوري گزارش مي‌شود، گفت: در خصوص اين شيء نوراني هيچ گزارشي به ما نرسيده است.

برگزاري کنفرانسي در خصوص اشياي نوراني

عتيقي از برگزاري کنفرانس علمي با رويکرد اشياي نوراني ناشناخته در دانشگاه امام حسين(ع) خبر داد و گفت: در اين همايش مقالات و گزارش‌هاي محققان کشور در اين حوزه دريافت خواهد شد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3967/بعيد-بودن-مشاهده-«فالکون»-از-ايران-بايد-منتظر-اعلام‌هاي-رسمي-باشيم
بستن   چاپ