آریا جوان
تازه ترين يافته ها درباره آسيب زدن نمايشگرها به چشم
دوشنبه 2 اسفند 1395 - 3:37:13 PM
مهر
بحث و تبادل نظر در مورد اثرات زل زدن طولاني مدت به نمايشگرهاي رايانه ها، گوشي ها و ... از مدتها پيش در ميان دانشمندان در جريان بوده و هنوز مشخص نيست اين کار تا چه حد به بينايي انسان آسيب مي زند.

اما ترديدي وجود ندارد که زل زدن درازمدت به رايانه ها عوارضي براي چشمان افراد دارد. اين عوارض عبارتند از تارشدن ديد، سردرد، خشک شدن چشمان، آب آوردن چشم ها و خستگي چشم ها.

در اکثر موارد اين مشکلات در بينايي موقتي بوده و اگر از زل زدن به نمايشگر رايانه دست برداريد، برطرف مي شوند. اما اگر مي خواهيد با چنين مشکلاتي مواجه نشويد نبايد بيش از دو ساعت به طور مداوم به نمايشگر رايانه نگاه کنيد.

محققان دانشگاه آيوا مي گويند نمايشگرها در مقايسه با کاغذهاي چاپي آسيب بيشتري به چشمان انسان وارد مي کنند، زيرا ميزان پلک زدن انسان در زمان نگاه کردن به نمايشگر به يک سوم حالت عادي کاهش مي يابد. اين امر موجب خشک شدن چشم انسان مي شود.

علاوه بر اين کاربران بايد به گونه اي به نمايشگر نگاه کنند که چشمانشان زاويه اي 15 تا 20 درجه اي با آن داشته باشد و سر اندکي رو به بالا قرار بگيرد. همچنين فاصله چشم با نمايشگر بايد بين 50 تا 70 سانتيمتر باشد.

همچنين بهتر است هر 20 دقيقه يک بار نگاهتان را از نمايشگر به سمت نقطه اي در دوردست در فاصله 6 متري بدوزيد و بعد از دو ساعت استفاده از رايانه 15 دقيقه از آن دور باشيد.

اين محققان به کاربران غيرعينکي هم توصيه مي کنند از عينک هايي با لنزهاي خاص استفاده کنند که هم از تابش نور نمايشگر مي کاهند و هم کنتراست را افزايش مي دهند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/3968/تازه-ترين-يافته-ها-درباره-آسيب-زدن-نمايشگرها-به-چشم
بستن   چاپ