آریا جوان
ارتباط رژيم غذايي ناسالم در نوجواني با ابتلا به سرطان سينه
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 3:39:46 PM
ايرنا
مطالعات قبلي نشان داده اند که رژيم غذايي ناسالم - به ويژه رژيم حاوي سبزيجات کم، با شکر و کربوهيدرات هاي تصفيه شده زياد و مملو از گوشت فراوري شده- با التهاب مزمن ارتباط دارد و باعث افزايش خطر ابتلا به برخي سرطان هاي خاص مي شود.
حال بر اساس مطالعه جديد محققان دانشگاه کاليفرنيا و لس انجلس که اخيرا در مجله Cancer Epidemiology, Biomarkers & revention. منتشر شد، همين التهاب حاصل از رژيم غذايي مي تواند خطر ابتلاي زنان به سرطان سينه تا پيش از دوران يائسگي را افزايش دهد.
به گفته محققان، با وجود پرشماري مبتلايان به سرطان سينه، اما اين بيماري در هر يک از زنان علتي متفاوت از جمله ژنتيک، جمعيت شناسي و شيوه زندگي دارد.
در اين مطالعه جديد، محققان نشان دادند که عادت به مصرف مواد غذايي التهاب زا در دوران نوجواني و جواني مي تواند در آينده احتمال ابتلاي زنان به سرطان سينه را افزايش دهد.
غذاهاي التهاب زا باعث افزايش تورم و درد حاصل از التهاب شده و رژيم حاوي اين غذاها افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن را به دنبال دارد.
محققان داده هاي مربوط به 45 هزار و 204 نفر زن را بررسي کردند.
گروهي از اين زنان در فاصله زماني بين 27 تا 44 سالگي پرسشنامه اي را پر کرده بودند که جزئيات رژيم غذاي آنها را در جواني نشان مي داد؛ در مرحله بعد، اين پرسشنامه هر چهار سال بار به روز شد.
گروه ديگري از زنان هم در سنين 33 تا 52 سالگي پرسشنامه اي را در زمينه رژيم غذايي دوران دبيرستان خود پر کرده بودند.
محققان با استفاده از روشي که مصرف مواد غذايي را با نشانگرهاي التهاب در خون ارتباط مي دهد، نمره اي بابت التهاب زا بودن رژيم غذايي هر يک از زنان تعيين و بر اين اساس داوطلبان را به پنج گروه تقسيم کردند.
اين مطالعه نشان مي دهد که در قياس با زناني که کمترين نمره را در ارتباط با رژيم غذايي التهاب زا در دوران نوجواني کسب کرده بودند، زناني که بالاترين نمره را در همين شاخص داشتند، 35 درصد بيشتر در معرض احتمال ابتلا به سرطان سينه تا پيش از دوران يائسگي بودند.
همچنين در قياس با زناني که در جواني کمترين نمره را به خاطر رژيم غذايي التهاب زا کسب کرده بودند، زناني که بالاترين نمره را داشتند، با 41 درصد افزايش احتمال ابتلا به سرطان سينه قبل از دوران يائسگي روبرو بودند.
اين مطالعه رابطه علت و معلول را در خصوص رژيم غذايي التهاب زا در دوران نوجواني و جواني با ابتلا به سرطان سينه تا پيش از يائسگي مطرح نمي کند، اما محققان معتقدند که نتايج به دست آمده اهميت پيروي از رژيم غذايي سالم را بيش از پيش برجسته مي کند و به عبارت ديگر، رژيم غذايي منجر به التهاب مزمن در دوران نوجواني و جواني مي تواند عاملي باشد که زنان را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد.
به گفته محققان، با توجه به فرايند رشد سريع سينه در دوره نوجواني و جواني، اهميت دارد که دختران از رژيم غذايي سرشار از سبزي، ميوه، غلات کامل، آجيل، دانه ها و حبوبات استفاده کنند و از مصرف نوشابه هاي گازدار، استفاده زياد از غذاهاي شيرين، کربوهيدرات هاي تصفيه شده و گوشت هاي فرآوري شده بپرهيزند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4003/ارتباط-رژيم-غذايي-ناسالم-در-نوجواني-با-ابتلا-به-سرطان-سينه
بستن   چاپ