آریا جوان
پاسخ به 5 پرسش دخترانه
دوشنبه 16 اسفند 1395 - 3:48:06 PM
آريا
اگر والدين در پاسخگويي به 5 سوال شايع دقت کنند و پاسخ دقيق به آنها بدهند، نگراني و اضطراب دخترانشان را به ميزان قابل توجهي کاهش مي‌دهند. آن سوالات و پاسخهايشان را در ادامه مطلب بخوانيد.

بسياري از دختران نوجوان ممکن است سوالاتي درباره تغييرات خاص سن بلوغ داشته باشند و بسياري از والدين نيز شايد ندانند فرزندشان چرا پريشان و مضطرب شده يا اگر والدينش را نزديک به خود احساس کرد چه پاسخي بايد به آن سوال بدهند.

1 - تغيير رنگ در ترشحات مجراي تناسلي براي چيست؟
قبل از هر چيز بايد بدانيد ترشحات طبيعي مهبل فوايد متعددي دارد: مهبل را تميز و مرطوب نگه مي‌دارد و در پيشگيري از عفونت آن کمک مي‌کند. اگر چه رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل در دوران قبل و بعد از عادت ماهيانه تغيير مي‌کند و اين مسئله کاملا طبيعي است، اما گاهي تغيير در اين ترشحات نشانه‌اي از وجود مشکل است.

ترشحات طبيعي مهبل هر از گاهي تغيير مي‌کند: رقيق، چسبنده،‌ غليظ، و در مجموع بايد گفت حالت آن متغير است. نکته مهم در اين ترشحات آن است که بايد شفاف،‌ سفيد يا شيري مايل به سفيد باشند. بنابراين، در مواردي که مشکلي وجود دارد، ترشحات دچار تغييراتي مي‌شود، بوي آن تغيير کرده و نامطبوع مي‌شود،‌ رنگ‌ آن سبز، خاکستري يا حالتي شبيه ترشحات عفوني مي‌شود،‌ در مهبل حالت خارش، ‌سوزش،‌ تورم و قرمزي به وجود مي‌آيد و يا حتي گاهي در دوراني به‌غير از عادت ماهيانه از مهبل خون خارج مي‌شود که در اين موارد بايد حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

معمولا عفونت مهبل (باکتريايي يا قارچي) عامل شايعي در تغيير ترشحات آن است که بهتر است در اين زمينه دقيق باشيد. در عفونت قارچي مهبل‌ ترشحات بسيار سفيد و غليظ مي‌شود و شکل پيدا مي‌کند،‌ بوي ترشحات تند است و حالت خارش و سوزشي در مهبل يا اطراف آن حس مي‌شود. در عفونتي که توسط باکتري ايجاد مي‌شود، مقدار ترشحات زيادتر مي‌شود و حالت کف‌آلود پيدا کرده، به رنگ خاکستري در مي‌آيد و بوي ترشحات نيز بسيار نامطبوع مي‌شود. با مشاهده هر يک از علائم ذکر شده فورا به پزشک مراجعه کنيد.

2 - من که سنم از بلوغ گذشته، پس چرا عادت ماهيانه نمي شوم؟
عادت ماهيانه دختران بعد از رسيدن به بلوغ اتفاق مي‌افتد که البته سن بلوغ بين 8 تا 13 سال در دختران متفاوت است. اما اينکه بعضي دخترها زودتر و يا ديرتر به بلوغ برسند، طبيعي است. معمولا اولين عادت ماهيانه 2 تا 2/5 سال بعد از اولين نشانه‌هاي بلوغ (که اغلب رشد پستان‌هاست) اتفاق مي‌افتد. البته در بعضي‌ دخترها کمتر از يک‌سال بعد از بلوغ و يا 3 سال بعد از بلوغ هم عادت ماهيانه ديده مي‌شود که طبيعي است.
روش ديگري که بتوان زمان اولين عادت ماهيانه را حدس زد، ترشحات مهبل است که حدود 6 ماه قبل از اولين عادت ماهيانه اين ترشحات به صورت شفاف، سفيد و مخاطي شکل ديده مي‌‌شوند. سن اولين عادت ماهيانه به ارث هم بستگي دارد و شايد در مادر هم اين اتفاق ديرتر افتاده باشد، بنابراين صرف اينکه 14 سالگي گذشته و عادت ماهيانه رخ نداده مشکل‌ساز نيست.
ديرتر شروع شدن عادت ماهيانه به عواملي ديگر هم بستگي دارد مثل لاغري شديد، ‌کم‌خوري عصبي،‌ ورزشکار بودن (ورزش شديد و دائمي)، استرس‌هاي شديد يا بعضي بيماري‌هاي خاص هم در تاخير عادت ماهيانه دخالت دارند.

3 - کوچک ماندن سينه‌ها يعني اختلا‌ل در روند بلوغ؟
تفاوت اندازه پستان‌ها کاملا طبيعي است. بخصوص اگر دخترها در سن بلوغ باشند. ‌البته در اکثر خانم‌ها در سنين بعد از بلوغ هم اندازه پستان‌ها يکي نيست، همان‌طور که اندازه دو دست‌ و‌ پا يکسان نيست. معمولا اولين جوانه‌هاي پستان در سنين 8 تا 13 سالگي ديده مي‌شود و در اکثر موارد رشد و بزرگ شدن يکي از پستان‌ها سريع‌تر از ديگري است.

بعضي دختر خانم‌ها بعدها هم از اين مسئله ناراحتند و فکر مي‌کنند مشکلي وجود دارد. در اين صورت اگر به يک پزشک متخصص زنان مراجعه شود، او شما را مطمئن مي‌کند که مشکلي وجود ندارد. البته بهتر است دختر خانم‌ها هميشه در سنين بالاتر هم به پستان‌ها توجه داشته باشند و به هر نوع تغيير ظاهري آن توجه نشان دهند. به‌خصوص اينکه بايد معاينه پستان‌ها را ياد بگيرند و هر ماه آنها را بررسي کنند.

4- چرا عادت ماهيانه منظمي‌ندارم؟
گاهي اينقدر در مورد عادت ماهيانه دقت مي‌شود که انگار قرار است همه چيز مثل ساعت کار کند. در بين خانم‌ها اين‌طور شايع شده که عادت ماهيانه بايد هر 4 هفته يک‌‌بار اتفاق بيفتد، در حالي‌که در اکثر خانم‌ها بي‌نظمي‌هاي زيادي در عادت ماهيانه وجود دارد. معمولا چرخه عادت ماهيانه 28 روزه است، اما اين عدد براي همه و حتي براي يک خانم‌ در تمام طول سال ثابت نيست و ممکن است بين 24 تا 34 روز متغير باشد. اولين روز عادت ماهيانه،‌ روز اول چرخه يک خانم محسوب مي‌شود. معمولا در روز چهاردهم يکي از تخمک‌ها از تخمدان خارج مي‌شود که به آن تخمک‌گذاري مي‌گويند و در صورت عدم حاملگي دو هفته بعد پوشش دروني رحم ريزش پيدا کرده و عادت ماهيانه اتفاق مي‌افتد.

معمولا تا 2 سال بعد از اولين عادت ماهيانه بي‌نظمي‌هاي زيادي وجود دارد، اما بيماري،‌ کاهش وزن شديد و استرس زياد هم باعث بي‌نظمي در قاعدگي مي‌شوند. حتي در مسافرت و يا تغييرات عمده زندگي (مثل مهاجرت و جابجايي) هم اختلال در زمان قاعدگي ديده مي‌‌شود. طول مدت عادت ماهيانه هم از 2 تا 10 روز متفاوت است وحتي اين مسئله هم هميشه در يک خانم ثابت نيست. بنابراين اگر داروي خاصي مصرف نشود،‌ بيماري مشخصي وجود نداشته باشد و يا عدم تعادل هورموني مطرح نباشد، بي‌نظمي در قاعدگي طبيعي است اما اگر اين مسئله بسيار شديد و هميشگي شده است بهتر است با پزشک زنان صحبت شود تا مشکل زمينه‌اي بخصوص عدم تعادل هورموني بررسي شود، بخصوص اگر اين مسئله در دختر خانم‌ها بيش از 3 سال طول بکشد.

5 - چرا سينه هايم درد مي‌گيرند؟
درد پستان هر از گاهي اتفاق مي‌افتد. اين مسئله در دختر خانم‌ها در سن بلوغ و بعد از آن بيشتر به‌ دليل رشد پستان‌هاست. بخصوص در حمام هنگام شستشو و در خواب در وضعيت دمر اين درد بيشتر حس مي‌شود. با وجود اين، از درد پستان‌ها هيچ وقت نبايد براحتي گذشت. علاوه بر مسئله فوق، درد پستان‌ها در نزديکي شروع عادت ماهيانه (يک‌هفته قبل) بسيار شايع است که به‌دليل ترشح هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون اتفاق مي‌افتد. اين هورمون‌ها باعث تجمع آب در بدن شده و پستان‌ها را متورم مي‌کنند. در اوايل حاملگي هم درد پستان‌ها شايع است که دقيقا به‌علت ترشح هورمون‌ها و تاثير آنها بر پستان است. در صورتي که درد پستان‌ها در موارد ذکر شده اتفاق بيفتد و هيچ ترشحي از پستان وجود نداشته باشد معمولا اين درد را با مصرف مسکن و يا حتي پوشيدن لباس زير مناسب‌تر مي‎توان برطرف کرد.

تغذيه خوب و استراحت کافي در اوايل قاعدگي در تسکين اين درد بي‌اثر نيست. بهتر است از يک‌هفته قبل از عادت ماهيانه از مصرف غذاهاي شور و کافئين‌دار (مثل قهوه،چاي و شکلات) پرهيز شود.اگر به‌غير از مواقع ذکر شده در پستان‌ها دردي حس شد بهتر است بدون معطلي به پزشک مراجعه شود

http://www.javanannews.ir/fa/News/4011/پاسخ-به-5-پرسش-دخترانه
بستن   چاپ