آریا جوان
مشکلات زوج هاي درون گرا و برون گرا
چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 9:35:43 AM
بيتوته

يکي از اتفاقات جالبي که گاهي در مورد زوج ها مي افتد، جذب شدن آدم هاي متضاد به همديگر است. يکي از مصاديق اين تضاد هم جذب شدن آدم هاي برون گرا و دورن گرا نسبت به همديگر است. اين آدم ها معمولا ويژگي هايي دارند که ممکن است شعر «تفاوت از زمين تا آسمان است» را براي آدم تداعي کند، اما خب، اتفاقي است که مي افتد و  خيلي از زوج ها با وجود اين اختلاف هاي شخصيتي در کنار هم زندگي مي کنند. دوست داريد بدانيد راز حفظ زندگي مشترک اين زوج ها چيست؟ بد نيست نگاهي به ادامه اين مطلب بيندازيد!

من توي خودمم، تو چطور؟

اصطلاح هاي درون گرا و برون گرا را براي اولين بار کارل گوستاو يونگ در سال 1921 به کار برد. حالا اين اصطلاحات به چه معني هستند؟ منظور يونگ از درون گرا بودن يک نفر اين بود که آن شخص تمايل بيشتري دارد توي لاک خودش باشد و اصطلاحات سرش به کار خودش گرم باشد. 

آنها معمولا احساسات و فکرهاي شان را تجزيه و تحليل مي کنند و منبع انرژي شان را در تنهايي و خلوت به دست مي آورند؛ يعني وقتي حال شان خوب نيست و احساس مي کنند نياز به تجديدقوا دارند، تنهايي براي شان حکم منبع تجديدقوا را دارد. درست برخلاف آدم هاي برون گرا که مرتب به سمت دنياي بيروني کشيده مي شوند و انرژي لازم براي ادامه زندگي را از حضور در جمع به دست مي آورند. 

برون گراها هم بودن در جمع را به چشم مسئله اي که صرفا باعث رضايت خاطر آنها مي شود، نگاه نمي کنند بلکه وجود ديگران را کاملا ضروري و مهم قلمداد مي کنند و به نوعي شخصيت خودشان را با توجه به افرادي که در اطراف شان هستند، تعريف مي کنند.

رسانه ها معمولا کمتر به افراد درون گرا مي پردازند و بيشتر به نشان دادن وجوه مثبت و موفقيت هاي افراد برون گرا مي پردازند. اگر هم قرار باشد رسانه اي تصويري از فرد درون گرا نشان دهد، معمولا او را به صورت افسرده و بسيار منزوي نشان مي دهد، نه فردي که تحليل گر است و عميق. در حال حاضر محققان عرصه روان شناسي نشان داده اند نه برون گراها نسبت به درون گراها برتري دارند و نه درون گراها نسبت به بيرون گراها بهتر هستند. هر دوي اين گروه ها ويژگي هاي خاص و منحصر به فرد خودشان را دارند و در شرايط مناسب عملکرد مناسبي هم خواهندداشت.

وقتي عاشق هم مي شوند

شايد شما هم در اطراف تان زوج هايي را ديده باشيد که يکي شان خجالتي است و ديگي اهل بگوبخند و معاشرت. شايد هم شما و همسرتان چنين شخصيت هايي داشته باشيد. اول از همه، اين را بدانيد که بسياري از زوج ها به خاطر شخصيت هاي متفاوت شان جذب همديگر مي شوند و اين مسئله تازه اي نيست. 

حتي خيلي ها اعتقاد دارند ويژگي هاي متفاوت اين افراد مي تواند تکميل کننده همديگر باشد و منجر به پيشرفت شخصيت شان شود، اما واقعيت هايي هم در اين ميان هست؛ وقتي زوجي با هم اختلاف شخصيتي زيادي داشته باشند، ممکن است اختلافاتي را تجربه کنند که زوج هاي شبيه هم کمتر درگيرشان هستند. 

به همين خاطر نکته دوم به مهارت شما و همسرتان براي کنار آمدن با هم و استفاده از اين ويژگي هاي متفاوت براي پيشرفت رابطه تان بر مي گردد.

مي توانيد طور ديگري باشيد؟

همان طور که قبلا هم اشاره کرديم نه برون گراها نسبت به درون گراها برتري دارند و نه درون گراها بهتر از برون گراها هستند. پس همين جا يک تصميم اساسي بگيريد و توي ذهن تان عبارت هاي «ما درون گراها» و «شما برون گراها» را از بين ببريد. همين نگاه ما و شمايي مي تواند بين شما و همسرتان فاصله بيندازد و ناخودآگاه شما را نسبت به افرادي که از نظر شخصيتي شبيه همسرتان هستند، حساس کند. بعد از اينکه فاصله ما و شمايي را برداشتيد، نوبت به دانستن يک واقعيت خيلي جالب مي رسد؛ هيچ کدام از ما 100درصد برون گرا يا درون گرا نيستيم. هرکس در زندگي اش مي تواند وقت هايي را تجربه کند که کاملا برخلاف شخصيت معمولش عمل کرده.

چه فرقي با هم دارند؟

برون گراها و درون گراها علاوه بر مواردي که تا اينجاي کار گفته شده، تفاوت هاي اساسي ديگري نيز دارند. براي نمونه افراد برون گرا که در جامعه تحت عنوان «اجتماعي» يا «خونگرم» شناخته مي شوند معمولا به حرف زدن علاقه زيادي دارند. اين افراد متکلم وحده جمع هستند و در بيشتر مواقع گوي صحبت کردن را از بقيه مي ربايند. آنها خيلي وقت ها نياز به تاييدشدن از جانب جمع دارند.

حوصله در خانه ماندن را ندارند. تمرکزشان روي مسائل زياد نيست و مرتب از اين شاخه به آن شاخه مي پرند و در حين همين پريدن ها به نکات تازه دست مي يابند.

درون گراها هم درست برخلاف اين افراد هستند. آنها تمرکز بسيار بالايي دارند. قدرت رهبري شان بي نظير است. بدون اينکه بلندبلند فکر کنند، مي توانند نکات تازه اي را کشف کنند و تصميم بگيرند. اين افراد معمولا در جمع ها زياد به چشم نمي آيند، اما اين غايب از نظر بودن شان زياد طول نمي کشد. درون گراها شبيه همان ماجراي لاک پشت و خرگوش هستند و مصاديق بارز اين تعبير که رهرو آن است که آهسته و پيوسته رود.

 

برون گراها و درون گراها

نه برون گراها نسبت به درون گراها برتري دارند و نه درون گراها بهتر از برون گراها هستند

برون گرا يا درون گرا؛ کدام بهتر است؟

در گذشته اگر قرار بود به افراد برون گرا و درون گرا امتياز بدهند و آنها را در دو کفه ترازو قرار دهند قطعا برون گراها امتياز بيشتري مي آوردند و کفه شان سنگيني مي کرد. هنوز هم در افکار عامه مردم ممکن است اين حالت وجود داشته باشد و به نظر برسد برون گراها بهتر از درون گراها هستند. يکي از دلايل اصلي اين طرز فکر هم به تبليغاتي که در رسانه ها مي شود بر مي گردد. 

نکته مهم در مورد زوج هاي درون گرا- برون گرا اين است که بدانند چه وقت هايي لازم است از وجه ديگرشان استفاده کنند. تمام وقت هايي که تنها هستيد و همسرتان در کنارتان نيست، فرصت داريد توي لاک خودتان برويد يا کاملا معاشرتي برخورد کنيد، اما وقتي در کنار همسرتان هستيد وقت آن مي رسد که سعي کنيد چيزهاي تازه اي را براي حفظ رابطه تان تجربه کنيد. 

اشتباه نکنيد! قرار نيست براي هم نقش بازي کنيد! همسرتان شما را همين طور که هستيد پسنديده و انتخاب کرده، اما براي بهبود رابطه در طولاني مدت بد نيست گاهي پاي دل همديگر راه بياييد. اگر درون گرا هستيد گاهي وقت ها زماني را به مهماني رفتن با همسرتان اختصاص دهيد و سعي کنيد دنيا را از دريچه نگاه او ببينيد. اگر برون گراه هستيد هم بد نيست گاهي وقت ها سعي کنيد به او هم فرصت صحبت کردن و اظهارنظر بدهيد. سعي کنيد علايقش را کشف کنيد و در بخشي از آنها سهيم شويد. 

پيدا کردن تفريحات دوگانه

يکي از مواقعي که زوج هاي مورد بحث ما به مشکل بر مي خورند، موقعي است که قرار است مدت زيادي را در کنار هم سپري کنند. البته منظور ما يک عمر زندگي مشترک نيست بلکه به طور مشخص به تعطيلات طولاني مدت اشاره داريم! اين جور مواقع بهترين کار، پيداکردن تفريحات دوجانبه است. براي مثال رفتن به کنار دريا را در نظر بياوريد. فرد برون گرا مي تواند با فرزندانش مشغول آب بازي و واليبال ساحلي شود در حالي که همسر درون گرا مي تواند در کنار خانواده باشد و کتاب تازه اش را مطالعه کند. تفريحاتي از اين دست کم نيستند و با پيداکردن آنها مي توانيد به راحتي با هم کنار بياييد و به هر دوي شما خوش بگذرد.

سعي نکنيد تغيير بدهيد

واقعيت اين است که آدم هاي درون گرا بسته به شرايطي که در آن قرار مي گيرند مي توانند به آدم هايي برون گرا تبديل شوند، بگويند، بخندند، معاشرت کنند و از جمع از بودن در کنار آنها لذت ببرد، اما از آنجايي که اين افراد ذاتا درون گرا هستند صرفا بنا به شرايط تغيير وضعيت داده اند. 

تيپ شخصيتي شما هرکدام که هست، سعي کنيد خودتان را همان طور که هستيد بپذيريد و در کنار آن، همسرتان را هم همان طور که هست قبول کنيد. نخواهيد او را عوض کنيد و تيپ شخصيتي اش را شبيه خودتان کنيد. همين مسئله تلاش براي تغيير مي تواند باعث اذيت و آزار روج ها شده و منجر به اختلاف آنها شود.

با هم حرف بزنيد

اول از همه به خاطر داشته باشيد اختلاف بين تمام زوج ها وجود دارد و زوج هايي موفق هستند که روي موارد مورد اختلاف شان کار کنند و سعي کنند به نقاط مشترک برسند. نکته ي بعدي اين است که بهترين راه براي فهميدن همديگر صحبت کردن است. اين نکته را به خصوص درون گراها مدنظر داشته باشند؛ شما تا زماني که افکارتان را روي زبان نياوريد نمي توانيد همسرتان را از خواسته ها يا چيزهايي که دوست نداريد باخبر کنيد. اگر با حرف زدن ميانه خوبي نداريد، مي توانيد فکرها و احساسات تان را روي کاغذ بياوريد و درباره شان بنويسيد. 

البته قرار نيست اين نوشته ها را براي خودتان نگه داريد بلکه بايد آنها را به همسرتان بدهيد و از او بخواهيد که مطالعه شان کند. برون گراها هم بايد به خاطر داشته باشند وسط تندتند حرف زدن شان، خوب است نفسي چاق کنند و به واکنش ها يا صحبت هاي همسر درون گراي شان توجه کنند. برون گراها معمولا با حرف زدن انرژي مي گيرند و درون گراها ممکن است انرژي از دست بدهند. به همين خاطر هر دو طرف بايد حواس شان به هم باشد.

به هم اعتماد کنيد

سوء تعبير يکي از ساده ترين اتفاقاتي است که بين زوج هاي متفاوت از نظر شخصيتي پيش مي آيد. به همين خاطر بايد به احساسات هم توجه داشته باشند و احترام بگذارند. وقتي متوجه مي شويد همسرتان از ارتباطات گسترده شما خوشش نمي آيد و دوست دارد وقت بيشتري را در کنار هم تنها باشيد، بد نيست از خودتان بپرسيد کدام يک براي تان اولويت دارند؟ همسرتان يا دوستان تان؟ 

وقتي جواب اين سوال را بدهيد متوجه مي شويد خالي کردن برنامه ها و اختصاص دادن زمان بيشتر به رابطه دو نفره تان کار سختي نيست. از طرف ديگر چنانچه درون گرا هستيد، بد نيست آغوش تان را براي تجربه هاي تازه باز کنيد و به اتفاقات اطراف تان به چشم چالش هايي که مي توانند به رشد شخصيت شما منجر شوند، نگاه کنيد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4015/مشکلات-زوج-هاي-درون-گرا-و-برون-گرا
بستن   چاپ