آریا جوان
بايد و نبايدهاي بارفيکس زدن
چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 9:57:57 AM
بيتوته

«بارفيکس» تمريني معجزه آسا است که بدون شک مي‌توانيد نتيجه بسيار مثبت آن را دريافت کنيد، فقط يادتان باشد که تکرارهاي زياد معادل ارتقاي قدرت بدني نيستند، بلکه تکنيک اجرايي کليد کار است.

يکي از بهترين حرکات‌ تمريني، بارفيکس است که اگر به ‌درستي از آن بهره ببريد، مي‌توانيد عضله‌سازي بزرگي را در کنار فوايد ديگري را تجربه کنيد. در اين مطلب  علي نژاد - کارشناس ورزش‌هاي رزمي به بررسي بايد و نبايدهاي اجراي بارفيکس مي‌پردازد.

چراغ‌هاي سبز و قرمز براي بارفيکس 

بارفيکس در واقع کشيدن ‌وزن بدن برخلاف جاذبه زمين است که عضلات زيربغل را درگير مي‌کند، اما نياز به گفتن نيست که در اين حرکت ثبات ‌دهنده‌هاي متعددي در شانه، جلو بازو، قدرت ‌پنجه‌ها و حتي عضلات مرکزي بدن نيز درگير مي‌شوند.

به‌ خاطر همه اين فوايد، بارفيکس مي‌تواند و بايد در هر فاز از تمرينات شما جاي داشته باشد، اين بايد و نبايدها را دنبال کنيد تا از اجراي صحيح بارفيکس مطمئن شويد و ريسک‌ها را به حداقل برسانيد.

نبايدهاي بارفيکس 

* نبايد اجازه دهيد شانه‌ها سمت جلو و بالا متمايل شوند. زماني‌ که اجازه دهيد اين اتفاق رخ دهد و سينه سمت داخل متمايل شود فشار فوق‌العاده زيادي روي شانه‌ها اعمال مي‌شود و از روي عضلات اصلي منحرف مي‌شود.

اجراي يک يا دو تکرار اضافي ارزش آن را ندارد که استرس‌هاي خطرناک به بدن وارد کنيد.

*نبايد بيش از حد پشت خود را قوس دهيد. اگر اجازه دهيد تا حداکثر ممکن در کمر قوس ايجاد شود، مي‌تواند معنايش ساختار ضعيف‌بدني يا شکم ضعيف باشد مثل شنا سوئدي؛ حرکت بارفيکس هم روي کل بدن فشار مي‌آورد.

* نبايد بدن را تاب دهيد. يادتان باشد که هدف از اجراي بارفيکس کارکردن روي عضلات کششي بدن است، بنابراين بايد سعي کنيد حرکات اضافي بدن را در حداقل ساکن حفظ کنيد.

بايدهاي بارفيکس 

* گام اول از بارفيکس اين است که شانه‌ها را پايين نگه‌داريد و آنها را سمت همديگر متمايل کنيد. اين کار باعث درگير شدن عضلات خاص ثبات‌دهنده در شانه مي‌شود که اگر آمادگي خوبي پيدا کنند به کشش‌ها، مشت زدن و پرتاب‌ کردن‌هاي شما کمک مي‌کنند بدون آنکه دردي به وجود آورند.

* درگير کردن عضلات شکم خيلي مهم است و به بهره‌وري از بارفيکس کمک مي‌کند. بدن بايد در اين حالت باشد: وقتي از ميله آويزان مي‌شويد و زانوها را از پشت خم مي‌کنيد، بايد به‌طورعادي نفس بکشيد و سپس زانوها بالا ببريد تا عضلات شکم سفت شوند. بعد از آن زانوها را به حالت آويزان بازگردانيد، اما شکم را در طول اجراي بارفيکس همان‌طور سفت حفظ کنيد.

* براساس توانايي رشد خود را دنبال کنيد. چنانچه تا به حال بارفيکس را انجام نداديد، مي‌توانيد از اين طرح براي پيشرفت استفاده کنيد: با بارفيکس کمکي آغاز کنيد، يا از دستگاه بارفيکس کمک بگيريد و با کمک يار تمريني خود بارفيکس برويد که 2 الي 3 ست و 10 تکرار براي شروع خوب است.

بعد از آن بايد در بخش منفي حرکت پيشرفت کنيد، به طوريکه بخش مثبت را با کمک اجرا کنيد، اما بخش‌منفي را خودتان و با وزن بدن انجام دهيد. بخش‌منفي را بايد 4 الي 8 ثانيه طول دهيد. اين روش را هم 2 الي 3 ست با 10 تکرار اجرا کنيد.

زماني‌که برايتان تکرارهاي منفي عادي شد سراغ بارفيکس برويد و مچ برعکس اجرا کنيد. يادتان باشد که تکرارهاي زياد معادل ارتقاي قدرت بدني نيستند، بلکه تکنيک اجرايي کليد کار است. بدنسازان با حرکت بارفيکس مي‌توانند از پاسخ‌دهي عضلات زيربغل خود مطمئن شوند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4016/بايد-و-نبايدهاي-بارفيکس-زدن
بستن   چاپ