آریا جوان
بازي‌هاي رايانه‌اي ايران در آستانه جهش بزرگ قرار دارد
يکشنبه 22 اسفند 1395 - 8:45:16 AM
ايسنا
سيدرضا صالحي اميري در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي تهران در سخناني با اشاره به ظرفيت بالاي نسل جوان در ايران تأکيد کرد: ما بايد بيش از هر زمان ديگري نسل جوان را به‌ عنوان سرمايه‌هاي بزرگ اين سرزمين باور کنيم و بپذيريم آينده اين سرزمين متعلق به اين نسل است و جوان مي‌تواند خلاقيت و نشاط اجتماعي ايجاد کند.

وي در ادامه با تأکيد بر رويکرد مطالعات فرهنگي براي پرداختن به بازي‌هاي رايانه‌اي گفت: معتقدم مسئله اصلي ما در صنعت بازي‌هاي امروز ايران، مسئله نسبت هويت و توليد بازي‌هاست. امروز بيش از هر زمان ديگري نياز به احياي هويت اخلاقي، انساني و معرفتي در کشور داريم. امروز بيش از هر زمان ديگري نياز به معرفي اسطوره‌ها و بازخواني تحولات تاريخي اين مرز و بوم داريم. در دنياي امروز زبان انتقال مفاهيم فرهنگي دستخوش تعييراتي شده و يکي از اين ابزارها و زبان‌ها بازي است. شما جايگاه امروز بازي فوتبال را در دنيا ببينيد. بازي ديگر صرفا يک اوقات فراغت نيست بلکه بستري براي تعاملات اقتصادي و سياسي است و بسياري از پيام‌ها امروز از طريق بازي به دنيا مخابره مي‌شود.

وزير ارشاد تأکيد کرد: وقتي واليباليست‌هاي ما در بازي‌هاي جهاني حضور پيدا مي‌کنند، نوعي غرور و هويت ملي براي ايرانيان ايجاد مي‌کنند يا وقتي کشتي‌گيران ما در ميادين جهاني مي‌درخشند، ايرانيان احساس غرور مي‌کنند و از اين منظر است که بازي امروز يک امر هويتي است.

صالحي اميري ادامه داد: امروز زبان بازي‌هاي رايانه‌اي زبان انتقال سبک زندگي است. بازي امروز بر الگوي مصرفي جامعه تأثيرگذار است. ما نيازمند افزايش سرانه مصرف فرهنگي در کشور هستيم و اين سرانه مي‌تواند با فيلم و نمايش و کتاب و بازي تعريف شود. در سبد مصرف فرهنگي با تنوع کالاها مواجهيم و بر مبناي آمار رسمي مديرعامل بنياد ملي بازي‌ها نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط در روز 70 دقيقه در فضاي بازي‌ها حضور دارند. از اين منظر  اهميت کار شما بازي‌سازان مشخص مي‌شود که مي‌توانيد انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشيد.

وي افزود: ما داراي تمدني بزرگ در تاريخ هستيم. اين سرزمين تبار تاريخي عظيم با سرمايه‌هاي بزرگ فرهنگي داشته است. امروز مي‌توانيد هزاران سوژه از اين گنجينه براي بازي‌سازي داشته باشيد اما نکته مهم حمايت از اين ظرفيت است تا بتواند زمينه‌ساز حرکت‌هاي بزرگ بعدي باشد. بر اين باورم بازي رايانه‌اي در ايران در آغاز يک جهش بزرگ قرار دارد و در آينده مي‌تواند نويدبخش اتفاقات خوب و بزرگي باشد. امروز در دنيا و در حوزه صنعت فرهنگ جهان گردش مالي بزرگي داريم که ايران سهم قابل توجهي از اين بازار دارد.

وي با اشاره به برخي اطلاعات آماري درباره وضعيت صنعت گيم در ايران تأکيد کرد: مبناي سياست‌گذاري ما در وزارت ارشاد تقويت توليدکنندگان ايراني و حمايت قانوني و مالي از بازي‌سازان داخلي است. امروز در کشور 23 ميليون نفر درگير بازي‌ها هستند و از اين منظر 2 هزار متخصص در قالب 100 شرکت در کشور فعال هستند. بر اساس همين ظرفيت است که ما بايد نگاه به آينده داشته باشيم و علاوه‌ بر بازار داخلي نيم‌نگاهي به بازار جهاني هم داشته باشيم. امروز در داخل نيازمند حمايت دستگاه‌هاي ديگر براي کمک به حوزه بازي‌هاي رايانه‌اي هستيم و بايد اين مهم را در چارچوب صنايع فرهنگي کشور تعريف کنيم.

صالحي اميري تأکيد کرد: صنعت فرهنگ در کشور نيازمند بازشناسي و بازتعريف مجدد است. مي‌توانيم به گونه‌اي عمل کنيم که در آينده صنعت فرهنگ جايگزين صنعت نفت شود. امروز در حوزه‌هاي گردشگري، تئاتر، صنايع دستي، نقاشي، بازي و غيره مي‌توانيم علاوه‌ بر بازار داخلي بازار منطقه‌اي را هم تأمين کنيم. حتي يکي از فضاهاي مناسب براي اشتغال و رفع مشکل بيکاري در داخل هم همين صنايع فرهنگي است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: در توليد بازي‌هاي رايانه‌اي نبايد محتوا فداي فرم و شکل شود. محتوا است که مي‌تواند عامل جذابيت و غرور ملي شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازي‌هاي رايانه‌اي از اين منظر بسيار حائز اهميت است. بازي نبايد خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. يکي از نيازهاي اساسي جامعه امروز نشاط ملي است و بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌تواند يکي از منابع براي تقويت نشاط ملي باشد.

صالحي اميري به نسبت بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي با وزارت ارشاد هم اشاره کرد و گفت: بنياد ملي بازي‌ها مي‌تواند از انبوه ظرفيت‌هاي موجود در زيرمجموعه‌هاي وزارت ارشاد استفاده کند. شما مي‌توانيد از اين ظرفيت براي توسعه اين حوزه استفاده کنيد. با تصويب قانون کپي‌رايت در مجلس بسياري از چالش‌هاي ما در اين حوزه مرتفع خواهد شد. قانوني که در دولت آن را مصوب کرده‌ايم و حالا در انتظار تصويب در مجلس است.

وزير ارشاد ادامه داد: ما در سال اقتصاد مقاومتي هستيم و بايد سراغ اقتصاد درون‌زا برويم. اين يک سياست قطعي است که بايد جوان ايراني مورد حمايت قرار گيرد. نگاه به بيرون به منزله کسب تجربه است و نبايد کشور محل جولان بازي‌هاي خارجي باشد. هدف ما از باز کردن بازارهاي بيروني صرفا انتقال تجربه به بازار داخل است. ما در فضاي فرهنگي با آلودگي‌هاي بسياري مواجهيم و يکي از کانال‌هاي انتقال سم نااميدي به جامعه همين بازي‌هاي رايانه‌اي خارجي است. حتما اين دست بازي‌ها براي کشور مفيد نيستند و قطعا بايد جلوي ورود اين دست بازي‌ها به بازار گرفته شود.

وي تأکيد کرد: تقويت بازي‌هاي رايانه‌اي باعث کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود. به هر ميزان که در کشور مصرف فرهنگي افزايش پيدا کند آسيب‌هاي اجتماعي کاهش مي‌يابد و از اين منظر رابطه‌اي معنادار ميان توليد بازِي‌هاي مفيد و غرورآفرين با کاهش آسيب‌هاي اجتماعي وجود دارد.

وزير ارشاد در پايان تصريح کرد: وظيفه ما در وزارت ارشاد و بنياد بازي‌هاي صرفا متولي‌گري است. سياست‌گذاري حمايت و نظارت. وظيفه بنياد بازي‌ها در اين سه مفهوم خلاصه مي‌شود و باقي امور بايد به بخش‌ خصوصي واگذار شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4027/بازي‌هاي-رايانه‌اي-ايران-در-آستانه-جهش-بزرگ-قرار-دارد
بستن   چاپ