آریا جوان
راهکارهايي براي تغيير دادن شخصيت تان
يکشنبه 22 اسفند 1395 - 9:26:37 AM
بيتوته

شخصيت قابليت تغيير هم دارد. با تغيير تجارب و گذر زمان، شخصيت هر فرد تا حدودي عوض مي‌شود. پس تغيير شخصيت امکان‌پذير است و اگر از بخشي از آن ناراحت هستيد، مي‌توانيد با استفاده از راهکارهاي زير آن را تغيير دهيد.

راهکار اول: زمينه‌ تغيير را مشخص کنيد

برنامه‌هايتان را بنويسيد 

اين مساله امري دوجانبه است. بايد ببينيد اکنون چگونه هستيد و دوست داريد چگونه باشيد. بايد بدانيد که تغييرات شخصيتي شما به چه شکل خواهد‌ بود. بيشتر افراد به عمق مساله تغيير، واقف نيستند و فکر مي‌کنند تنها با تغيير عادت‌هاي بد مشکلات آنها رفع مي‌شود. در حالي‌که ايجاد تغييرات شخصيتي، زمينه و آمادگي وسيعي مي‌طلبد. اگر دوست داريد شبيه فرد خاصي شويد، در رفتار او کاملا دقيق شويد. دريابيد چه چيزي را در او تحسين مي‌کنيد. نوع واکنش‌هاي او و اخلاقش در شرايط گوناگون چگونه است. حالت صحبت کردن، نشست و برخاست او چگونه است و از همه مهم‌تر رفتارهاي مختلفش در کل او را چگونه نشان مي‌دهد. با يادداشت‌برداري از نکات مورد علاقه‌تان آنها را منسجم کنيد.

تصميمتان را با کسي در ميان بگذاريد 

به دوستي که قابل اعتماد و داناست، درباره تغييرات مد نظرتان صحبت کنيد. در اين حالت، انگيزه شما براي تغيير بيشتر مي‌شود و کسي وجود دارد که شما را حمايت و نظارت کند. پس نمي‌توانيد قيد تصميمتان را براي تغيير بزنيد. يا اگر از مسيرتان منحرف شويد او به شما کمک خواهد‌ کرد.

به خودتان جايزه بدهيد 

چالش‌هايي براي تغيير خود در نظر بگيريد. از کارهاي ساده شروع کنيد و در هر گام با پيشرفتي که کسب مي‌کنيد، به خودتان جايزه بدهيد و خودتان را تشويق کنيد. باقي تغييرات را در مراحل بعدي پيگيري کنيد و با موفقيت در هر گام به خودتان جايزه بدهيد. جايزه مي‌تواند يک چيز خيلي کوچک مثل يک سفر يا خريد لباس و هر چيز ديگري باشد، انتخاب با شماست.

راهکار دوم: الگوهاي فکري‌تان را تغيير دهيد

به خودتان برچسب نزنيد 

ويژگي‌هاي منفي را به نام خود نزنيد. مثلا من خجالتي هستم، من کمرو هستم و غيره. اگر فکر کنيد خجالتي هستيد و اين ويژگي را براي خود به رسميت بپذيريد، مغز شما به سرعت اين حرف را مي‌پذيرد و شما را در مسيري مطابق آن صفت قرار مي‌دهد و بيهوده محدوديت‌هايي براي شما ايجاد مي‌شود. به دنبال فرصت‌هاي رشد و تغيير باشيد. تغيير شخصيت در گرو کنار گذاشتن کليشه‌هاي ذهني و محدوديت‌هاي بيهوده‌اي است که با برچسب زدن به خود ايجاد مي‌کنيد.

ذهن خود را باز بگذاريد 

اگر فکر مي‌کنيد که همه چيز ثابت است و حکمي کلي براي هر موضوعي وجود دارد، امکان تغيير براي شما از بين مي‌رود. دنيا را متفاوت ببينيد در اين صورت مي‌توانيد روابط‌تان را بررسي کنيد، تضادها را حل کنيد. براي حل مشکلات توانا خواهيد شد و سريع با آوردن بهانه‌اي در قالب جملات کلي عقب‌نشيني نمي‌کنيد.

افکار منفي را دور بريزيد 

کنترل ذهن شما تنها و تنها به دست خودتان است. اگر با خود تکرار کنيد که نمي‌توانيد، قطعا ناتوان خواهيد بود و مغز فرمان شما را با جان و دل مي‌خرد. پس افکار منفي را جدي نگيريد. ذهن به شکل عجيبي در برابر فرمان‌هايي که مي‌گيرد مطيع است. ورودي‌هاي مثبتي به آن بدهيد و مطمئن باشيد تنيجه‌اي خيره‌کننده دريافت‌ خواهيد کرد. بهتر است روي مهارت‌هاي مثبت انديشي بيشتر کار کنيد.

راهکار سوم: الگوهاي احساسي‌تان را تغيير دهيد

تقليد کنيد تا تغيير کنيد 

اگر دوست داريد اعتماد‌به‌نفس بالايي داشته باشيد، در رفتار آدم‌هاي اين‌چنيني دقيق شويد و سعي کنيد از آنها تقليد کنيد. آن‌قدر تقليد کنيد تا اين تقليد به تغيير شخصيت تبديل شود. درباره ضعف‌هايتان با همه صحبت نکنيد. نگذاريد ديگران بفهمند نواقص شما چيست. در اين صورت امکان تغيير سخت‌تر مي‌شود و نظرات و قضاوت‌هاي ديگران نيز به مشکلات شما اضافه مي‌شود.

طوري رفتار کنيد که دوست داريد 

اهداف کوتاه‌مدت داشته‌ باشيد. تغيير شخصيت کار آساني نيست و فرايندي نسبتا زمان‌گير است. اما سعي‌ کنيد اهداف کوتاه‌مدت مشخص کنيد و تغييرات قدم به قدم داشته باشيد.

 

شخصيت سالم

با تغيير تجارب و گذر زمان، شخصيت هر فرد تا حدودي عوض مي‌شود‎

راهکار چهارم: الگوهاي رفتاري‌تان را تغيير دهيد

حضور در محيط‌هاي جديد را تجربه کنيد 

تجارب جديد به زندگي‌تان اضافه کنيد. براي کسب تجارب جديد بايد رفتارهاي جديد با افراد جديد و فعاليت‌هاي جديد را به زندگي خود وارد کنيد. مثلا به يک باشگاه ورزشي بپيونديد يا شغل جديد با چالش‌هاي تازه را قبول کنيد. از محيط‌هاي تکراري و قديمي دور شويد. به سمت ترس‌هايتان شيرجه بزنيد و خود را به چالش بکشيد. قرار دادن خود در معرض ترس‌ها، مغز را فريب مي‌دهد و او را در برابر واهمه‌هاي قبلي بي‌حس و بي‌تفاوت مي‌کند.

دفترچه يادداشت داشته باشيد 

فعاليت‌هاي تغيير شخصيت را يادداشت‌برداري کنيد. همه چيز را مکتوب کنيد. اينکه الان چگونه هستيد و مي‌خواهيد چگونه باشيد و يا چه اقداماتي در برنامه‌تان براي تغيير شخصيت طرح ريزي کرده‌ايد. کدام اقدام‌ها موثر بوده‌اند و کدام‌ها نه. با مستندسازي اقدامات خود، مسير تغيير را شفاف مي‌سازيد.

راهکار پنجم: گام آخر را محکم برداريد

تغييرات مطلوب را عملي کنيد 

فقط فکر کردن به تغييرات کافي نيست. به شخصيت‌هاي مورد علاقه‌تان نگاه کنيد و خودتان را تغيير دهيد. روزنامه‌ها و مجلات جديد مطالعه کنيد. اقدام براي شروع تغيير شخصيت بسيار مهم است.

ويژگي‌هاي جديدتان را در خود نهادينه کنيد 

حالا که عادات اوليه را تغيير داده‌ايد مثلا حلقه دوستان شما يا رفتارهاي روزانه و برخوردهاي اجتماعي‌تان متحول شده است، با جسارت بيشتري تغيير شخصيت را پيگيري کنيد و تلاش کنيد با اين «من جديد» خو بگيريد. به گذشته و ويژگي‌هاي نامطلوبي که ترک کرده‌ايد، فکر نکنيد.

پيشنهادات 

بي‌گدار به آب نزنيد. هيچ‌گاه خود را به خاطر ديگران تغيير ندهيد و تنها به خاطر شخص خودتان، ويژگي‌هاي منفي را کنار بگذاريد. تغيير شخصيت وقتي لازم است که ويژگي‌هاي شما مانعي براي پيشرفت و آسايش‌تان باشد. اينکه شما اهل مطالعه هستيد و به صحبت‌ کردن در جمع علاقه نداريد به هيچ وجه نقص نيست. حتي اگر در چشم سايرين اصطلاحا باحال به نظر نمي‌رسيد.

اگر کم‌حرفي يا ساير ويژگي‌هاي شما از روي خجالت نيست و شما را آزار نمي‌دهد يا در واقع با ميل خودتان صورت مي‌گيرد، نيازي به تغيير نداريد.تغيير شخصيت به طور کامل و تبديل شدن به يک آدم جديد براي هيچ‌کس ممکن نيست. ويژگي‌هاي منفي و مثبت خودتان را شناسايي کنيد و آرام آرام سعي کنيد ويژگي‌هاي منفي‌تان را از صافي تغيير شخصيت عبور دهيد و نواقص‌تان را رفع کنيد. هميشه قوي باشيد، بدانيد که تغيير سخت است اما نتيجه آن شيرين است.ايجاد تغييرات رفتاري شما ممکن است در ابتدا به چشم اطرافيان بيايد و درباره شما کنجکاوي کنند؛ اصلا خجالت نکشيد و به کار خود ادامه بدهيد. آن‌قدر پيش برويد که اين تغييرات براي همه عادي شود. نقايص خود را با اراده رفع کنيد و همان کسي بشويد که آرزويش را داريد. زندگي لذت‌بخش‌تر خواهد‌ شد، شک نکنيد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4032/راهکارهايي-براي-تغيير-دادن-شخصيت-تان
بستن   چاپ