آریا جوان
از عملکرد فوق العاده در انتخابي جام جهاني تا دعواهاي داخلي و کمبود امکانات
شنبه 28 اسفند 1395 - 1:58:25 PM
آريا
با قرعه کشي مرحله انتخابي جام جهاني 2018، تيم ملي فوتبال کشورمان، کره جنوبي و ازبکستان را به عنوان جدي ترين رقبا در گروه خود مي ديد. اما ايران کارش را محکم آغاز کرد و يک برد دلچسب دو بر صفر را برابر قطر در آزادي به دست آورد. هر چند به اعتقاد برخي از کارشناسان، در آن بازي تيم هنوز به آمادگي کامل نرسيده بود و با کمي خوش شانسي توانست به پيروزي برسد. بعد از آن ما دو بازي سخت خارج از خانه را مقابل چين و ازبکستان تجربه کرديم و توانستيم چهار امتياز را بدست آوريم. ابتدا در چين به مصاف تيم ملي اين کشور رفتيم و در حالي که مي توانستيم با کمي دقت و تمرکز سه امتياز کامل را بگيريم، به تساوي بدون گل رضايت داديم. در ديدار بعد مقابل ازبکستان، با ضربه سر ديدني سيدجلال حسيني، سه امتياز شيرين خارج از خانه را کسب کرديم.
اما بي شک مهم ترين و حساس ترين بازي ما که به نوعي دربي آسيا نيز محسوب مي شود، بازي با کره جنوبي بود. ديداري که در شب عاشورا بايد برگزار مي شد و همين مسئله حساسيت اين ديدار را تحت تاثير قرار داده بود. ما بازهم موفق شديم همانند ديدارهاي اخير  مقابل حريف سنتي خود، به برتري برسيم و جايگاه خود را در صدر جدول محکم تر از قبل کنيم. با اين برد بار ديگر قدرت خود را در اين گروه به رقبا نشان داديم. در آخرين ديدار نيز در دور رفت، ايران با سوريه روبرو شد. اين ديدار به خاطر شرايط خاص کشور سوريه، در مالزي برگزار شد. شاگردان کي روش در حالي به تساوي بدون گل رضايت دادند که زمين محل برگزاري اين مسابقه بسيار بي کيفيت بود و داوري نيز روي نتيجه اين ديدار بي تاثير نبود.
نکته قابل توجه تيم ملي فوتبال ايران در دور رفت انتخابي جام جهاني 2018، عملکرد بي نظير خط دفاعي و دروازه بوده است. ايران با آمار خيره کننده بدون گل خورده دور رفت را به پايان رساند. آنها به حريفان خود حتي موقعيت گل نيز نمي دادند. به واسطه همين عملکرد بسيار خوب شاگردان کي روش، ايران کل سال را به عنوان تيم اول آسيا سپري کرد تا يکي از بهترين دوران خود را تجربه کند.
اما تمام اتفاقات تيم ملي ايران به اين شيريني نبود! کي روش بارها در مصاحبه هايش از کمبود امکانات از جمله زمين تمرين مناسب براي تيم ملي گلايه کرد. او اين وضع را باعث ضربه خوردن فوتبال ايران دانست.
اما مهم ترين موضوع زماني رخ داد که برانکو، سرمربي پرسپوليس در مصحبه اي اردوي امارات را مفيد نداست و خواستار بازگشت ملي پوشانش شد. همين مسئله آتش بين برانکو و کي روش را روشن کرد. کي روش بلافاصله عکس العمل نشان داد و تمام ملي پوشان پرسپوليس را به تهران بازگرداند. اما همه مي دانستند اين دعوا ادامه خواهد داشت. سرمربي پرتغالي تيم ملي، چند روز بعد در مصاحبه اي اعلام کرد بازيکنان پرسپوليس اضافه وزن دارند و آنها را به تيم ملي دعوت نخواهد کرد. بدون ترديد ادامه اين دعوا به فوتبال ملي و باشگاهي ايران آسيب مي زد. فدراسيون و پيشکسوتان پرسپوليس سعي در ميانجيگري بين برانکو و کي روش را داشتند. هر چند اين مسئله بعدها با عقب نشيني دو طرف ختم به خير شد. برانکو اعلام کرد که همه جوره از تيم ملي حمايت خواهد کرد و کي روش نيز در ليست جديد تيم ملي براي ديدار با قطر و چين، شش پرسپوليسي را به اردو فرا خواند. البته سرمربي پرتغالي ايران دوباره خبرساز شد. کي روش در آخرين اظهار نظر خود، اعلام کرده نيازي به دستياران ايراني ندارد.
به هر حال تنها موضوعي که اهميت دارد، موفقيت تيم ملي و صعود بي دردسر به جام جهاني است. مسئله اي که نبايد قرباني دعواهاي داخلي و همينطور کمبود امکانات شود. بدون ترديد مي توان با مديريت بهتر و قوي تر، افقي بيشتر از صعود به جام جهاني را براي تيم ملي ترسيم کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4056/از-عملکرد-فوق-العاده-در-انتخابي-جام-جهاني-تا-دعواهاي-داخلي-و-کمبود-امکانات
بستن   چاپ