آریا جوان
پس از تعطيلات هم شاد باشيد
يکشنبه 20 فروردين 1396 - 3:05:41 PM
بيتوته

بسياري از مردم پس از يک دوره نسبتا طولاني تعطيلات، به دليل اجبار به برگشت به کار و فعاليت‌هاي روزمره پيش از تعطيلات خود، دچار افسردگي مي‌شوند. اما چگونه مي‌توان به روال عادي برگشت؟

داشتن برنامه اي هيجان انگيز روشي براي دور کردن افسردگي 

بسياري از مردم پس از تعطيلات، ممکن است زندگي روزمره قبلي شان را مانند نيروي شديد جاذبه زمين پس از روزها بي وزني احساس کنند و بازگشت به روال عادي زندگي برايشان بسيار مشکل شود.

اما با چند روش ساده مي توان از پس اين احساس بد برآمد و زندگي معمول را دوباره از سر گرفت.

برنامه ريزي مناسب 

يک دوره تعطيلات به منظور نوعي آرامش واقعي است و مي تواند فرد را به راحتي گرفتار اضطراب پس از تعطيلات کند. بنابراين برنامه ريزي دقيق براي بازگشت به زندگي عادي بسيار ضروري است.

مي توانيد پس از تعطيلات کار سخت و پر زحمتي را انجام ندهيد و وقت آزاد بيشتري براي خود در نظر بگيريد و با همکاران تان در مورد خاطرات تعطيلات تان صحبت کنيد و آرام آرام کار را شروع کنيد.

  بازگشت به روال عادي 

هنگام تعطيلات، افراد کنار اعضاء خانواده و اقوام و دوستان شان خواهند بود و از روزهاي بي دغدغه شان لذت مي برند و به همين دليل بازگشت به روال عادي زندگي برايشان سخت مي شود.

اما براي اينکه اين افسردگي را زودتر از سر بگذرانيد به خودتان بگوييد که اين احساس عادي است و ممکن است چند روز بيشتر طول نکشد. بدين ترتيب کمي اوضاع روحي تان بهتر خواهد شد.

در اين خصوص مي توانيد به تجربه هاي گذشته تان نگاهي بيندازيد. مثلا آيا هميشه پس از تعطيلات گرفتار يکسري دوره رکود و رخوت مي شويد؟

يعني اگر پس از دو دوره تعطيلات گذشته دچار نااميدي شده بوديد پس احتمال اينکه در اين دوره هم چنين احساسي را تجربه کنيد بسيار بالاست.

بنابراين با دقت بررسي کنيد چه چيزي باعث شد که از افسردگي رها شويد و اکنون بايد چه کار کنيد تا دچار اين چرخه از افسردگي نشويد.

توجه به جنبه خوب شغل و حرفه 

سعي کنيد تمام جنبه هاي خوب شغل و حرفه تان را به خاطر بياوريد. مثلا اگر مدير مجموعه اي هستيد، به کارآيي و توليدي که مي توانيد در سال جديد داشته باشيد، بينديشيد.

همچنين به اين موضوع که اگر تنبلي کنيد، از رقابت ( البته سالم) با ديگران بازمانده و در عرصه توليد جاي خاصي نخواهيد داشت، فکر کنيد.

اگر هم يکي از کارمندان سازماني هستيد، جذاب ترين بخش کارتان را پيدا کرده و روزهاي اول پس از تعطيلات بيشتر به آن موارد بپردازيد.

اگر هم حرفه تان را دوست نداريد، بنابراين با اين تصميم که بايد حرفه تان را عوض کنيد، کارتان را شروع کنيد. مطمئن باشيد ديگر احساس افسردگي نخواهيد کرد.

  تغيير زندگي روزمره 

در تعطيلات شما به اندازه کافي فرصت استراحت و آرامش داشته ايد و از زندگي پر از وقت آزاد و حتي تنبلي روزهاي آغازين سال نو بسيار لذت برده ايد.

اکنون که تعطيلات تمام شده و به زندگي و کارتان بازگشته ايد بايد به خودتان اميدوار باشيد که مي توانيد کارهايي انجام دهيد تا از زندگي روزمره پيشين تان – حتي اندکي – متفاوت باشد.

در حقيقت هر نوع تغيير در روزمرگي براي روحيه تان خوب است و جان تان را تازه مي کند. بنابراين مثلا با ثبت نام در يک کلاس ورزشي و يا هنري و يا هرچيز ديگري که دوست داريد، تعطيلات را به پايان برسانيد.

گاهي اوقات هم ممکن است استراحت و تفريح توانسته ذهن تان را به خوبي فعال کند و شما نسبت به زندگي ، حرفه ، روابط و غيره ديد تازه اي پيدا کرده باشيد.

بنابراين بعد از تعطيلات که با انرژي کافي به کار و زندگي تان برمي گرديد، بهترين زمان براي اعمال اين تغييرات است. با اين کار نه تنها اوضاع تان را نسبت به پيش از تعطيلات بهتر مي کنيد، بلکه بي جهت گرفتار افسردگي پس از تعطيلات نمي شويد.

  اهداف سال نو 

اگر براي سال نو فهرستي از تصميم ها و اهدافي دست نيافتني ترتيب داده ايد و اکنون با سپري شدن تعطيلات سال نو، خود را در برابر آنها و سختي هاي عملي کردن شان مي بينيد و نگران شده ايد، خودتان را بيش از اين آزار ندهيد.

به جاي اين کار، فهرست خواسته ها و اهداف تان را دوباره بررسي کنيد و اين بار بر اساس توان و انرژي تان برنامه ريزي کنيد.

آن تصميم هايي که عملي کردن شان بسيار سخت است و شما را مضطرب مي کند فعلا حذف کرده و به زمان ديگري که از حال و هواي تعطيلات به خوبي بيرون آمده ايد موکول کنيد.

اين بار موقع برنامه ريزي دقت کنيد اهداف تان دست يافتني و کاملا منطقي باشند.

  بودن در کنار عزيزان 

بخشي از افسردگي پس از تعطيلات به خالي شدن دور و برتان از خانواده و دوستان و آشنايان تان برمي گردد.

اما نگران نباشيد باز هم مي توانيد ارتباط تان با دوستان و اعضاء خانواده حفظ و روحيه خود را خوب نگه داريد. 

براي تعطيلات آخر هفته برنامه ريزي کنيد و بازهم کنار هم باشيد و با اين ترفند افسردگي را از خود دور کنيد.

  فعاليت هاي جذاب 

براي اينکه بتوانيد هيجان مشابه سال نو را در وجود خود حفظ کنيد، مي توانيد براي خود فعاليت هاي جالب ترتيب دهيد. مثلا به ورزش محبوب تان بپردازيد و يا به سينما و يا تماشاي تئاتر برويد.

مي توانيد از دوستان تان هم بخواهيد که همراهي تان کنند. البته بهتر است نوع فعاليت انتخابي تان با بودجه تان سازگاري داشته باشد.

با اين روش مي توانيد حتي پس از پايان يافتن هيجان و شادي هاي مربوط به تعطيلات سال نو، همچنان از زندگي تان لذت ببريد.

  ورزش و انتخاب غذاي مناسب 

سعي کنيد غذاهايي مصرف کنيد که هورمون سروتونين ( هورمون سرخوشي ولذت ) در بدن تان افزايش يابد.

غذاهاي حاوي تريپتوفان – مانند موز، محصولات لبني، مرغ و نخود فرنگي – اين خاصيت را دارند.

بدون هيچ عذر و بهانه اي ورزش کنيد. زيرا ورزش حال روحي تان را خوب مي کند.

  کمک از مشاوران 

همه ما در زندگي مشکلات آزاردهنده اي داريم که معمولا در تعطيلات به دليل برنامه هاي تفريحي و ديد و بازديد، آنها را موقتا فراموش مي کنيم.

اگر پس از تعطيلات اين مشکلات شما را افسرده مي کنند، نزد مشاور کارکشته رفته و با کمک او، شروع به حل مشکلات تان نماييد.

تصور اينکه مي توانيد از پس آن ناراحتي ها برآييد، حال تان را خوب مي کند.

  روراستي با خود 

با خودتان روراست باشيد و بررسي کنيد که چه چيزي به شما انگيزه کار و زندگي مي دهد.

اگر لازم است در حرفه تان، مهارتي را افزايش دهيد، پس براي آن برنامه ريزي کنيد و با افرادي که مي توانند در اين راه کمک تان کنند، گفتگو نماييد.

با خود بينديشيد که از زندگي تان چه مي خواهيد و وقتي به نتيجه درست برسيد، برگشتن از تعطيلات و شروع فعاليت هاي مورد نياز براي تان آسان تر مي شود.

  سال پيش رو 

از همان اولين روز کاري، سال پيش رويتان را سالي پر از موفقيت و پر انرژي تصور کنيد تا وجودتان از اضطراب آرام شده و گرفتار نگراني و افسردگي پس از تعطيلات نشود.

با خود تصور کنيد در فصل هاي مختلف سال جديد مي خواهيد چه کارهايي انجام دهيد و در ذهن خود برنامه ريزي کنيد.

اين روش باعث مي شود به زندگي و شروع دوباره کارها با شوق و اشتياق نگاه کنيد و افسردگي از شما دور بماند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4068/پس-از-تعطيلات-هم-شاد-باشيد
بستن   چاپ