آریا جوان
سریع ترین سفر فضاپیمای باری پروگرس
شنبه 23 تير 1397 - 13:11:55
جوانان نیوز - روسیه در حال پرتاب یک فضاپیمای باری به ایستگاه بین المللی است که قرار است سریع‌ترین سفر به این ایستگاه باشد.

طبق برنامه‌ریزی قرار است فضاپیمای پروگرس ( Progress 70 ) پس از پرتاب، در کمتر از چهار ساعت به ایستگاه بین المللی (ISS) برسد. این سفر در مقایسه با دیگر سفرهای فضاپیماهای باری و انسانی که 6 ساعت تا دو روز طول می‌کشید، سریع‌تر است. البته ممکن است که این سفر با سرعت برنامه‌ریزی شده انجام نشود؛ فضاپیما باید در زمانی بسیار خاص پرتاب شود تا طی کمتر از چهار ساعت به ایستگاه برسد، در غیر این‌صورت باید مقصد طولانی‌تری برای رسیدن به مقصد خود طی کند. ملاقات با ایستگاه فضایی فرایند نسبتا پیچیده‌ای است و نیاز به زمان دارد.
فضاپیمای پروگرس آماده پرتاب فضاپیمای باری پروگرس آماده برای پرواز فضاپیماهایی که قرار است به ISS ارسال شوند، ابتدا نسبت به موقعیت ایستگاه، در مدار بسیار پایین‌تری قرار می‌گیرند که به آن مدار ورودی می‌گویند. سپس آن‌ها کم‌کم ارتفاع خود را بالا برده تا در مدار مقررشده، قرار گیرند. برای انجام این کار، حامل فضاپیما باید موتور آن‌ها را در زمان بسیار دقیقی روشن کند تا مسیر رفتن اینها به مدارها درست انتخاب شود و به مدارهای بالاتر برسند. باید موقعیت ایستگاه فضایی در نظر گرفته شود و تنظیماتی برای تصحیح مدار فضاپیما انجام شود. در عین حال باید این موضوع طوری برنامه‌ریزی شود که دو وسیله در یک زمان با هم برخورد نداشته باشند. برای فضاپیمایی همچون پروگرس، در حالت عادی کامل شدن و عملی‌شدن رفتن به ایستگاه نیاز به 34 دور گردش است که دو روز طول خواهد کشید. البته روسیه سفرهای بسیار کوتاه‌تر چهار مداری (6 ساعته) نیز ترتیب داده است. در سفر جدید قرار است پروگرس طی دو مدار به موقعیت نهایی برسد و کل سفر حدود سه ساعت و 48 دقیقه طول بکشد. در این ملاقات سریع باید زمان و موقعیت نسبت به ISS به درستی تنظیم شود. در حقیقت ناسا و روسیه باید از هفته‌ها پیش‌تر، برای این سفر آماده شوند. مقاله‌های مرتبط:
نگاهی به ماهیت ایستگاه‌های فضایی و تاریخچه شکل‌گیری آن ها مهندسی بی‌نهایت: ایستگاه فضایی بین المللی 17 آذر: اولین پرتاب موفق فضاپیمای دراگون شرکت اسپیس ایکس
این مانور مداری مسیر ISS را با موقعیت پرتاب پروگرس در بایکانور قزاقستان تنظیم می‌کند. پروگرس که با راکت سایوز به فضا فرستاده می‌شود، باید در زمان بسیار خاصی پرتاب شود. اگر این زمان اندکی جا‌به‌جا شود، فضاپیما به جای سفر سریع، همان سفر عادی دو روزه را طی خواهد کرد. روسیه قبلا هم تلاش کرده بود تا این سفر سریع را روی دو پروگرس دیگر عملی کند؛ اما از آن جایی که زمان دقیق پرتاب رعایت نشده بود، سفرها طولانی‌تر شد. اگر سفری که امروز انجام می‌شود طبق روال پیش برود، روسیه در آینده روی پروازهایی که انسان را به ISS ببرد، کار خواهد کرد و دیگر لازم نیست فضانوردان تا رسیدن به فضای قابل سکونت ایستگاه، زمان بسیار طولانی را در فضای بسته‌ی سایوز سپری کنند. پروگرس به همراه تقریبا سه تن بار به فضا فرستاده می‌شود و طبق برنامه قرار است تا ژانویه 2019 در ایستگاه بماند. این مطلب در حالی منتشر شد که این فضاپیما هنوز پرتاب نشده بود. باید اشاره کنیم که پرتاب پروگرس با موفقیت انجام شد و این فضاپیما هشت دقیقه زودتر از زمان پیش‌بینی شده به محل مورد نظر در ایستگاه فضایی رسید ( لینک خبر ).

http://www.javanannews.ir/fa/News/40844/سریع-ترین-سفر-فضاپیمای-باری-پروگرس
بستن   چاپ