آریا جوان
براي خودتان احترام قائل شويد| چگونه به خودمان اهميت دهيم؟
شنبه 26 فروردين 1396 - 2:28:10 PM
آريا

احترام گذاشتن به خود
اگر آنقدر به کارهاي روزمره خود مشغول باشيد که فرصت رسيدگي به خودتان را نداشته باشيد اين امکان وجود دارد که به روزمرگي بيافتيد و نياز به انجام کارهايي داشته باشيد که بتوانيد انرژي از دست رفته را دوباره بازيابي کنيد.
خيلي خوب است که در چنين زمان هايي به اسپا، کتابخانه يا باشگاه ورزشي برويد و تنها به خاطر خودتان يکي دو ساعت زمان سپري کنيد. همچنين مي توانيد چرخي هم در داخل مراکز خريد و اتوبوس هاي شلوغ بزنيد.
در ادامه اين نوشته، به مواردي براي احترام گذاشتن به خود اشاره خواهيم کرد که با انجام آنها خواهيد توانست اندکي لحظات زندگي را براي خودتان معني دارتر کنيد. اين موارد را با هم مرور خواهيم کرد
روزتان را با شکرگزاري آغاز کنيد
«مارني اَسپِن» دانشجوي روابط عمومي از تجربه صبحگاهي خود مي گويد، زماني که در هنگام صبح ساعتم زنگ مي زند، با شنيدن زنگ ساعت، همان طور که در رختخواب هستم در وضعيت بدني يک نوزاد قرار مي گيرم يعني به همان حالتي که در برخي از تمرين هاي مربوط به يوگا در آن قرار مي گيريم و شباهت فراواني هم به چگونگي وضعيت بدن يک سگ يا گربه دارد.
اين شکرگزاري تنها چند دقيقه اي وقت شما را مي گيرد اما در تمام طول روز مي تواند باعث داشتن احساس بهتر گردد. از جمله مزاياي شکرگزاري مي توان به بالا بردن سطح انرژي، داشتن عزت نفس بيشتر، افزايش هوش و مقاومت سيستم ايمني بدن اشاره کرد.
براي خودتان احترام قائل شويد| چگونه به خودمان اهميت دهيم؟
خريدهايي را تنها براي خودتان انجام دهيد
حتي اگر هم بودجه محدودي داريد که البته تقريبا همه اين روزها در وضعيت مشابه شما قرار دارند، دور زندن در مراکز خريد حتي اگر هم نتوانيد خريد کنيد مي تواند باعث ترشح هورموني به نام «دوپامين» که همان هورمون لذت است بشود.
حتي ممکن است اين حس را در شما به وجود آورد که چيزهايي که در کمد لباس خودتان وجود دارد از آنهايي که در آن مراکز مي بينيد بهتر هم است.
چطور است وارد مغازه هم بشويد و نگاهي به درون آنها هم بياندازيد. بسياري از مشاوران خانواده اين روش را براي تجربه حال بهتر پيشنهاد مي کنند.
دکتر گرينبرگ از مشاوران خانواده در اين باره مي گويد: “اگر لحظاتي را به خودتان اختصاص ندهيد و فعاليت هايي اين چنيني نداشته باشيد، دچار روزمرگي، خستگي، مشکلات جسمي و بدنبال آن افسردگي خواهيد شد.”
همچنين اين کار مي تواند براي اطرافيان مان هم مفيد باشد چرا که داشتن حال خوب مي تواند از فرد به اطرافيان هم انتقال پيدا کند.
همچون يک بالغ عمل کنيد
دکتر «ليه گلانگنس» بر اين بارو است که عقايد، افکار و احساسات ما همانند کشوهاي آشپزخانه مان هستند که بايد گاهي سري به آنها بزنيم و مرتب شان کنيم و يا تغييراتي در آنها به وجود آوريم. حتي اگر کودکي داشته باشيم که هنوز راه نيفتاده باز هم بهتر است که همين طور رفتار کنيم.
وي مي گويد: “با اين کار کودک شما هم مي آموزد که به لحظاتي که تنها به شما اختصاص دارد احترام بگذارد. مي توانيد براي آنکه در چنين مواقعي مديريت زمان داشته باشيد، ساعت تان را زنگ بگذاريد.
مثلا به کودک تان بگوييد که من مي خواهم 5 دقيقه روزنامه بخوانم و چاي بنوشيم. سپس باز مي گردم و با تو بازي مي کنم.”
اين کار باعث مي شود که ميزان اضطراب در شما کاهش پيدا کند و فرزندتان هم از همان دوران کودکي، مرز ميان يک زندگي سالم و غيرسالم را از هم تشخيص دهد و احترام و درک متقابل را هم از همان ابتداي زندگي خود ياد بگيرد.
زمان ورزش يا انجام فعاليت بدني را تنها به خود اختصاص دهيد
بسياري از افراد حتي نمي توانند دقايق يا ساعات ورزش کردن شان را از آن خود کنند. اين اتفاق خصوصا در ميان افرادي که همسر و فرزند دارند افزايش نيز پيدا مي کند.
سعي کنيد بيشتر مواقع کفش راحت بپوشيد و يا اگر با اتومبيل شخصي خود به سر کار مي رويد کفش هاي راحتي داخل آن بگذاريد. اگر بعد از کار، زمان هرچند کوتاهي هم داشتيد مي توانيد آن را به خود اختصاص داده، کمي ورزش يا پياده روي کنيد.
حتي اگر هم اين کار را در داخل خانه انجام مي دهيد، به اطرافيان تان ياد دهيد که اين زمان کوتاه تنها از آن شماست و آنها در اين دوره نمي توانند براي شما مزاحمتي به وجود آوردند.
از تمام لحظاتي را که نفس مي کشيد به بهترين نحو استفاده کنيد
به جاي آنکه دائم با چک کردن گوشي تلفن خود، از خود دور بمانيد اين زمان را تنها به خودتان اختصاص دهيد. خصوصا اگر در گروه افراد بسيار پر مشغله اي هستيد که نمي توانيد 20 دقيقه از روز را به ورزش کردن اختصاص دهيد لااقل، همان طور که پشت ميز کار خود نشسته ايد نفس هاي عميق بکشيد.
حتي زماني که منتظر آمدن تاکسي يا اتوبوس هستيد هم اين کار را تکرار کنيد. با اين کار هم به بدن و هم به مغز خود فرصت کارکرد بهتري را خواهيد داد.
دوش بگيريد
مي توانيد از زمان دوش گرفتن به عنوان زماني که تنها و فقط از آن شماست بهره ببريد. اگر حمام تان وان دارد آن را پرکنيد، در آنجا کتاب يا مجله بخوانيد و اگر هم ندارد باز هم آن زمان را تنها به فکر کردن به آنچه در خارج حمام مي گذرد بگذرانيد.
قبل از وارد شدن به حمام تمام کارهاي بيرون از آن مانند فرزند يا غذاي روي گاز را مديريت کنيد و سپس لحظاتي را تنها به خود اختصاص دهيد.
زمان هاي کوتاه اما بي دغدغه را براي خود به وجود آوريد
دکتر «تارا کوسينو» نويسنده کتاب «درمان مهرباني» مي گويد: “يکي از کارهاي بسيار مهمي که مي توانيد براي خودتان انجام دهيد اين است که لحظاتي به موسيقي گوش کنيد.”
حتي مي توانيد براي خود کتاب هاي صوتي اي را تهيه کنيد تا ذهن تان را از دغدغه هاي هميشگي و روزمره زندگي تان دور کند. اين کار نه تنها بر اطلاعات شما خواهد افزود بلکه مي تواند باعث ريلکس شدن تان شده و به شما کمک کند تا کنترل بهتري بر وضعيت زندگي روزمره خود داشته باشيد.
اگر خانه درختي داريد از آن بالا برويد و اگر هم نداريد از بالکن، شيرواني يا پشت بام استفاده کنيد
البته که همه ما اين امکان را نداريم که خانه اي در بالاي يک درخت داشته باشيم. در واقع زندگي مدرن شهري اين امکان را از ما گرفته است.
اما تجربه مادري که در کودکي فرزندش براي او خانه اي روي درخت ساخته بود نشان داده که با بزرگ شدن فرزندش اکنون خودش گاهي به آنجا مي رود، کتاب يا مجله مي خواند و اندکي هم مديتيشن مي کند.
اگر آنقدر خوش شانس هستيد که خانه درختي داريد که کارتان آسان تر است اما اگر چنين مکاني نداريد مي توانيد از بالکن منزل، شيرواني يا پشت بام استفاده کنيد تا اندکي از فضاي داخل خانه دور باشيد.
رفت و آمد به محل کارتان را براي خود جذاب تر کنيد
اينکه هر روز مانند روز قبل و با همان وسيله نقليه هميشگي به سر کار برويد، احساس خستگي و کسالت را در شما به وجود خواهد آورد. حتي اگر مسير محل کارتان دور است هم تلاش کنيد، از وسايل هيجان آوري چون دوچرخه، اسکوتر، اسکيت و يا پياده روي استفاده کنيد.
اين کار نه تنها باعث خواهد شد که کالري بيشتري بسوزانيد بلکه باعث مي شود اندکي هواي تازه هم تنفس کنيد و از لحظاتي که با خودتان تنها هستيد لذت ببريد. حتي اگر مسير رفتن به سر کارتان به صورتي است که امکان استفاده از وسايلي چون اسکوتر را نداريد آن را در محل کارتان بگذرانيد و لحظاتي که براي ناهار فرصت داريد از آن استفاده کنيد.
در فهرست فوريت هاي خود يک دوست با انرژي مثبت را قرار دهيد
يکي از فوريت هاي زندگي شما داشتن دوست يا عضوي از خانواده است که به خودش اهميت مي دهد و انرژي مثبتي هم دارد. اين توصيه بسياري از مشاوران خانواده است.
با آن فرد برنامه هاي هفتگي يا روزمره اي را تنظيم کنيد و او را در داشتن انرژي مثبت براي خود دخيل کنيد. حواس تان باشد که آن فرد نه تنها از صميم قلب خواهان خوبي شما باشد بلکه اندکي هم غر زدن بلد باشد.
روزياتو
اخبار مرتبط:
با اهميت دادن به خود روابطتان را بهبود بخشيد
خودمان را دوست داشته باشيم
10 روش عالي براي اينکه عاشق خود باشيد +عکس
چگونه خودمان را دوست داشته باشيم؟
3 قانون ابتدايي براي دوست داشتن بي‌قيد و شرط

http://www.javanannews.ir/fa/News/4089/براي-خودتان-احترام-قائل-شويد|-چگونه-به-خودمان-اهميت-دهيم؟
بستن   چاپ