آریا جوان
چگونه مگس‌ها مي‌توانند وحشتناک‌ترين جنايات را تشخيص دهند؟
يکشنبه 27 فروردين 1396 - 2:16:18 PM
ايسنا
مگس‌ها از نظر بسياري از مردم به عنوان يک مزاحم در بهترين حالت، يک منادي از مرگ در بدترين حالت در نظر گرفته مي‌شوند. آنها موجوداتي هستند که مورد تنفر ما قرار مي‌گيرند و ما خوشحال از کشتن آنها. اما آنها در پرواز يکي از شگفتي‌هاي بزرگ طبيعت‌اند و شايد بهترين دوست جرم باشند.

علاوه بر سرنخ‌هاي آشنا در پزشکي قانوني مانند اثر انگشت، مو و لکه‌هاي خون، بيشتر و بيشتر محققان جنايي با تکيه بر خدمات مگس تشخيص خود را انجام مي‌دهند.

حشره‌شناسي پزشکي قانوني اصطلاحي است فني براي استفاده از حشرات به منظور کمک به جنايات. با توجه به مگس‌هاي مختلف و خوردن نقاط مختلف بدن در مراحل مختلف تجزيه، مسير قابل پيش‌بيني از مگس‌هايي که بر سر جسد مي‌رسند وجود دارد.

اما اين علم جديد نيست و مدت زمان زيادي است که مگس‌ها به انسان و حس ضعيف ما در بو کمک مي‌کنند.

در روستاي کوچکي در چين يک کشاورز روستايي با داس کشته شد و پليس به دنبال راهي براي پيدا کردن قاتل بود. او از همه کشاورزان خواست تا در يک جلسه همراه با داس خود شرکت کنند. سپس جلسه تا ظهر ادامه يافت و با گرم شدن هوا مگس‌ها ظاهر شدند و همه آنها بر سر يک داس رفتند. صاحب داس شوکه شد و اعتراف کرد. اگرچه قاتل تمام نشانه‌هاي قابل رويت خون را از بين برده بود اما مگس‌ها باز هم تشخيص دادند .

800 سال بعد، اين‌بار در انگلستان، مگس بار ديگر به صورت قانوني يک  قاتل را شناسايي کرد، درک ما از حشره‌شناسي پزشکي قانوني تا حد زيادي در طول 80 سال گذشته افزايش يافته است.

تا زماني که مگس‌ها قهرمانان گمنام محيط‌زيست در اطراف ما هستند، پوسيدن لاشه و کار کثيف ضروري براي حفظ يک اکوسيستم سالم را انجام مي‌دهند. اکنون مگس‌ها به لطف عادات غذايي‌شان و تغذيه از لاشه‌ها، ناخواسته به تبديل جهان به مکاني امن‌تر کمک کرده‌اند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4094/چگونه-مگس‌ها-مي‌توانند-وحشتناک‌ترين-جنايات-را-تشخيص-دهند؟
بستن   چاپ