آریا جوان
ازدواج هاي فاميلي و پرشماري بيماران نقص ايمني در ايران
چهارشنبه 30 فروردين 1396 - 7:28:56 AM
ايرنا
دکتر اصغر آقامحمدي در نشست خبري اين همايش در مرکز طبي کودکان، با اشاره به اين که آمار مبتلايان به بيماري نقص ايمني در کشورهاي اروپايي و آمريکا يک نفر به ازاي هر 5 هزار نفر است، افزود: در کشور ما، با توجه به تعداد بيشتر ازدواج هاي فاميلي، تعداد مبتلايان به اين بيماري به طور قطع بيشتر از کشورهاي اروپايي و امريکا است.
آقامحمدي در عين حال گفت: آمار دقيقي از مبتلايان به بيماري هاي نقص ايمني در کشور نداريم و متوليان امر بايد اقدامات لازم را در اين زمينه فراهم آورند.

** ثبت 2200 بيمار در سامانه بيماران نقص ايمني
وي به راه اندازي سامانه ثبت بيماران نقص ايمني در کشور از سال 1377 اشاره کرد و گفت: تاکنون اطلاعات 2 هزار و 200 بيمار نقص ايمني در اين سامانه ثبت شده که شامل موارد باليني و ژنوميک است و در قالب اين سامانه جمع آوري شده تا در صورت لزوم براي تشخيص يا درمان به کار رود.
وي بر لزوم مشاوره اصولي و صحيح پزشکي قبل از ازدواج در مورد بيماران نقص ايمني تاکيد کرد و گفت: مشاوره پزشکي اصولي شامل گرفتن شرح حال و شجره نامه دختر و پسر است تا تشخيص صحيح در اين زمينه انجام گيرد.

** گسترش شبکه تشخيص و درمان بيماري نقص ايمني
وي بر لزوم گسترش شبکه تشخيص و درمان نقص ايمني در کشور تاکيد کرد و گفت: ارتقاي سطح آگاهي جامعه پزشکي، توانمندي مراکز از جهت دانش، تکنولوژي پيشرفته و امکانات تشخيصي، ارائه مشاوره اصولي پزشکي و ارجاع کارآمد بيماران به تهران از مهمترين اهداف اين شيکه است.
آقامحمدي ادامه داد: همه پزشکان اين حوزه بايد به عضويت اين شبکه درآيند تا شاهد افزايش آگاهي پزشکان، سيستم ارجاع صحيح بيمار و ارائه خدمات مناسب به مريض باشيم.
وي در خصوص برگزاري نهمين همايش بين المللي بيماري هاي نقص ايمني در ارديبهشت ماه گفت: اين همايش با حضور پزشکان ايراني و خارجي روزهاي اول و دوم ارديبهشت ماه در سالن همايش هاي مرکز طبي کودکان برگزار مي شود.
آقامحمدي گفت: کارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي از جمله برنامه هاي اين مراسم است که همزمان با هفته جهاني بيماري هاي نقص ايمني برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد که در اين همايش مهمانان خارجي از کشورهاي فرانسه، ايتاليا و آلمان حضور دارند و موضوعات علمي روز را ارائه خواهند کرد.
بيماري ‌هاي‌ نقص‌ ايمني‌ به معني وجود نقص‌ در دستگاه‌ ايمني‌ بدن است‌. دستگاه‌ ايمني‌ سالم‌، بدن‌ را در برابر ميکرب ‌ها، باکتري‌ ها، ويروس‌ها و قارچ ‌ها محافظت‌مي کند. زماني‌ که‌ دستگاه‌ ايمني‌ نتواند به‌ نقش‌ خود خوب‌ عمل‌ نکند، بدن‌ مستعد ابتلا به بيماري مي ‌شود. نقص‌ ايمني‌ مي‌تواند هم‌ در مردان‌ و هم‌ در زنان‌ و در تمام‌ سنين‌ رخ‌ دهد.

**شناسايي بيش از 300 نوع بيماري نقص ايمني
دبير علمي نهمين همايش بين المللي بيماري هاي نقص ايمني نيز در اين نشست از شناسايي بيش از 300 نوع بيماري نقص ايمني خبر داد.
دکتر نيما رضايي همچنين اظهار کرد: بيماري هاي شايع نقص ايمني در کشور هم از نظر ايمونولوژي و هم ژنتيکي با استفاده از آزمايش ها قابل تشخيص هستند.
وي به نقش ازدواج فاميلي در افزايش بيماران نقص ايمني در کشور اشاره کرد و 67 درصد بيماران مبتلا به نقص ايمني را حاصل ازدواج فاميلي دانست.
رضايي از برگزاري مدرسه بهاري بيماري هاي نقص ايمني در حاشيه اين همايش هم خبر داد و گفت: مدرسه بهاري بيماري هاي نقص ايمني با حضور دانشجويان پزشکي داخلي و خارجي در سوم ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
دبير علمي نهمين همايش بين المللي بيماري هاي نقص ايمني با بيان اين که تاکنون 50 دانشجو ثبت نام کرده اند، گفت: دانشجوياني از کشوهاي هلند، ارمنستان، عراق و سوريه در اين برنامه علمي حضور خواهند يافت.
وي همچنين درباره برگزاري سومين جشنواره سلامت و هنر همزمان در آستانه هفته جهاني بيماري هاي نقص ايمني گفت: اين همايش اول ارديبهشت ماه با حضور بيماران و خانواده هاي آنان در کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4108/ازدواج-هاي-فاميلي-و-پرشماري-بيماران-نقص-ايمني-در-ايران
بستن   چاپ