آریا جوان
سايت‌هاي همسريابي، از سراب تا واقعيت
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 1:42:30 PM
ايسنا
مرضيه شکوري با بيان اينکه هر موضوعي که داراي يک ارتباط جمعي باشد، از يک تاريخ تولد برخوردار است، گفت: پديده هاي اجتماعي پيچيده و تنيده شده در موضوع ارتباطات، مسئله‌اي است که خود بشر مبدع و شروع کننده آن است و به همين دليل پيدا کردن تاريخ تولد آن خيلي سخت نيست.

وي درباره همسريابي اينترنتي و تاريخچه آن اظهار کرد: ادبيات نظري اين موضوع در دهه 90 توسط ايالات متحده آمريکا ارائه شد و اين ادبيات در محاورات ارتباطات جمعي شکل تازه اي به خودش گرفت يعني توليد جديدي از انسان در ارتباطات شکل گرفت.

دانشجوي دکتراي جامعه شناسي بيان کرد: نخستين سامانه طراحي شده اينترنتي براي ازدواج و همسريابي در سال 1995 و در ايالات متحده شکل رسمي و مصوب شد که البته رويکرد آن بيشتر دوست يابي بود.

وي در پاسخ به اين سوال که اين سامانه براي عرضه خانم ها به آقايان بوده يا خير؟ گفت: اينکه از ابتدا چنين نگاه و ديدگاهي توسط طراحان وجود داشته، شايد خيلي درست نباشد زيرا آنها هم در راستاي رفع معظلات اجتماعي خودشان مترصد چنين سايت و سامانه اي بودند اما در عمل اين سايت و سامانه اينگونه خودش را نشان نداد زيرا اساسا سايت همسريابي نبود.

اين مدرس دانشگاه به ايران نيز اشاره و اظهار کرد: ايران نيز به اقتباس از اين الگوي به اصطلاح جهاني شروع به طراحي سامانه اي کرد که قصد اوليه آن همسريابي بود اما وقتي اين سايت و سامانه از روي يک سامانه غربي به نام دوست يابي است، لاجرم مشخصاتي که در اين سامانه طراحي مي شود، رنگ و بوي همان مقصد اوليه را دارد لذا خيلي از سايت هايي که در حال حاضر وجود دارد، بعضا داراي نگاه همسريابي نيستند و حتي اين سايت ها داراي مجوزهاي رسمي و مصوب نيز هستند هر چند که سايت هاي غير رسمي نيز در اين ميان رشد کرده‌اند.

وي که در يک برنامه‌ راديويي با موضوع "ازدواج هاي اينترنتي " صحبت مي‌کرد ادامه داد: بخشي از اين سايت ها نيز بين مخاطبان لينک ايجاد کرده اند تا به عنوان همسريابي به دنبال دوست يابي بروند؛ چيزي که در شرق معناي دقيقي ندارد.

شکوري با بيان اينکه امروز انسان تک بعدي با معيارهاي مادي گرايي و اومانيستي رو به شکست است، اظهار کرد: اين شکست توسط خود غربي ها نيز اذعان مي‌شود. مقالات اجتماعي در کشورهاي راس مانند ايالات متحده آمريکا به اين نکته صريحا اشاره مي کنند که اين شيوه کنوني به شکست منجر شده است. اما با توجه به نگاه کدخدا محوري خودشان به کشورهاي داراي منافع مشترک، اشاعه کردند.

وي بيان کرد: وقتي سبک زندگي در اين پروسه و فرآيند تغيير مي کند، شاکله هاي سبک زندگي نيز تغيير مي کند؛ يکي از شاکله هاي سبک زندگي نحوه ايجاد تشکيل خانواده است. البته سنتي يا مدرن بودن ازدواج باعث تضعيف خانواده و ارکان آن نمي شود زيرا اساسا متغير اصلي در اين حوزه شاخص هاي انتخاب است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4153/سايت‌هاي-همسريابي،-از-سراب-تا-واقعيت
بستن   چاپ