آریا جوان
توجه به نخبگان و افزايش ظرفيت پذيرش پژوهشگران
شنبه 16 ارديبهشت 1396 - 2:17:28 PM
ايسنا
دکتر وحيد چگيني، مشاور کميسيون تخصصي طرح پرورش ماهي در قفس سازمان شيلات(طرح اقتصاد مقاومتي) در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي ايجاد زير ساخت‌هاي آموزشي و پژوهشي در کشور، گفت: در وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري،  بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري اقداماتي براي ارتقا سطح علمي کشور انجام شده است و وضعيت علمي کشور نيز نشان مي‌دهد که در اين زمينه بهتر از حوزه اقتصاد عمل شده است.

وي با تاکيد بر اينکه در 37 سال بعد از انقلاب وضعيت علمي و پژوهشي از رشد اقتصادي و حتي اجتماعي بهتر بوده است، اظهار کرد: اين امر نشان مي‌دهد که نهادهاي متولي در اين حوزه عملکرد بهتري داشته و بهتر به وظايف خود عمل کرده‌اند.

چگيني به بيان رشد علمي ايران پرداخت و يادآور شد: در عين حال نگران کند شدن نرخ رشد علم در سال‌هاي اخير بوديم که اين نگراني نيز مرتفع شده است و خوشبختانه شرايط خوبي حاکم است.

وي با بيان اينکه در حوزه دريا گام‌هاي خوبي برداشته شده است، خاطرنشان کرد: با توصيه‌هاي صورت گرفته در پژوهشگاه اقيانوس شناسي و همچنين انجمن‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهاي مرتبط با دريا گام‌هاي موثري در اين زمينه برداشته شده است به گونه‌اي که در 4 سال اخير شاهد ايجاد ستاد فناوري دريايي در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تشکيل شده است.

چگيني ايجاد اين ستاد را زمينه‌اي براي افزايش شتاب رشد علوم دريايي و دريانوردي دانست و ادامه داد: ايجاد اين ستاد نشان دهنده اهميت اين علم در کشور است و علاوه بر آن در معاونت پژوهشي وزارت علوم نيز کارگروه علوم دريايي را تشکيل داده است ضمن آنکه دانشگاه‌هاي دريايي در سال‌هاي اخير توسعه زيادي يافته است.

رييس سابق پژوهشگاه اقيانوس شناسي و علوم جوي، طراحي و ساخت کشتي اقيانوس پيما را از ديگر اقدامات موثر در حوزه توسعه علوم در کشور نام برد و اضافه کرد: ما در حوزه دريا زير ساخت مناسبي داريم.

وي با اشاره به انتظارات جامعه علمي،‌ گفت: توسعه علمي کشور بسيار اهميت دارد و نبايد اين امر فداي مصالح ديگر شود و بايد بودجه‌هاي اين حوزه افزايش يابد.

چگيني افزايش ظرفيت اساتيد و پژوهشگران را از ديگر انتظارات جامعه علمي در دولت آينده ذکر کرد و يادآور شد: ما بايد از نخبگان چه در خارج و چه در داخل کشور استفاده کنيم. در حال حاضر شاهد اين هستيم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي کشور توانايي جذب جواناني که از دانشگاه‌هاي کشور فارغ التحصيل مي‌شوند را ندارند.

اين محقق حوزه دريا پايين بودن حقوق اساتيد را از ديگر چالش‌هاي موجود در کشور نام برد و اضافه کرد: اين امر موجب خواهد شد که نتوانيم نخبگان را جذب کنيم و به نظر مي‌رسد دولت آينده به افزايش حقوق اعضاي هيات علمي و بودجه‌هاي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها توجه کند.

به گفته وي علي رغم تلاش‌هاي صورت گرفته شاهد از دست دادن نخبگان جوان هستيم و شاهديم که ميزان بيکاري ميان افراد تحصيلکرده بيشتر است.

وي با بيان اينکه براي افرادي که داراي مدرک پايين‌تر از ديپلم هستند، زمينه کاري بيشتري وجود دارد،‌ ابراز تاسف کرد که ميزان بيکاري به نسبت جمعيت افراد تحصيلکرده بيشتر است و اين در حالي است که برخي از آنها نخبه هستند و در هر کشوري که باشند مي‌توانند در بهترين دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها مشغول به فعاليت شوند.

وي با ابزار تاسف از اينکه آمار مهاجرت‌ها رو به افزايش است، دليل آن را بيکاري دانست و يادآور شد: از اين رو از دولت آتي ضمن آنکه انتظار مي رود اقدام به رفع مشکلات اقتصادي و اجتماعي مي‌کند به توسعه علمي و فناوري کشور توجه ويژه داشته باشد؛ چرا که توجه به اين حوزه باعث حل مسايل و مشکلات اقتصادي کشور شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4167/توجه-به-نخبگان-و-افزايش-ظرفيت-پذيرش-پژوهشگران
بستن   چاپ