آریا جوان
10 دليل براي حذف هميشگي نوشابه‌هاي گازدار!
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 1:38:52 PM
ايسنا
عصر ايران به نقل "ريدرز دايجست" نوشت: «به هر دليلي که قصد داشته باشيد مصرف نوشابه‌هاي گازدار را کاهش دهيد، يا آنها را از رژيم غذايي خود کنار بگذاريد، در مسيري درست حرکت خواهيد کرد زيرا سلامت کلي خود را بهبود مي‌بخشيد.

محروميت از مواد مغذي ضروري

افرادي که به جاي نوشيدني‌هاي سالمي مانند شير کم‌چرب و آب‌ميوه‌هاي طبيعي به مصرف نوشابه‌هاي گازدار تمايل دارند، احتمال کمتري دارد به ميزان کافي مواد مغذي مانند ويتامين A، کلسيم و منيزيم دريافت کنند. افزون بر اين، نوشابه‌هاي گازدار حاوي اسيد فسفريک هستند که از بين رفتن کلسيم و منيزيم را موجب مي‌شود. کلسيم و منيزيم به عملکرد بهينه سيستم ايمني بدن کمک مي‌کنند.

افزايش احتمال ابتلا به بيماري ديابت

نوشابه‌هاي گازدار حاوي شربت ذرت فروکتوز بالا و همچنين سطوح بالاي راديکال‌هاي آزاد هستند که با آسيب بافتي، ابتلا به ديابت و عوارض ديابتي پيوند خورده‌اند.

بطري‌هاي آسيب‌رسان

بطري‌هاي پلاستيکي نوشابه‌هاي گازدار و آب حاوي ماده شميايي سمي به نام بيسفنول A (BPA) هستند که مي‌توانند از بطري به نوشيدني و در نهايت بدن انسان نفوذ کنند. شواهد روزافزون بيسفنول A را با بيماري‌هاي بيشمار از جمله افت عملکرد سيستم ايمني بدن پيوند داده‌اند. کارشناسان سلامت توصيه مي‌کنند که کودکان را در برابر محصولات حاوي بيسفنول A به ويژه آنهايي که مصرف مي‌شوند يا استفاده روزانه دارند، محافظت کنيد.

افزايش وزن

مصرف نوشابه‌هاي گازدار رژيمي در واقع به افزايش وزن کمک مي‌کنند! مطالعه‌اي که با حضور 1,550 نفر انجام شد، نشان داد افرادي که نوشابه رژيمي مصرف مي‌کردند با خطر افزايش يافته 41 درصدي ابتلا به اضافه وزن يا چاقي براي هر بطري نوشابه در روز مواجه بودند. مشخص شده است که هر مزه شيرين به سلول‌هاي بدن سيگنال ذخيره چربي و کربوهيدرا‌ت‌ها را ارسال مي‌کند که باعث گرسنگي بيشتر فرد مي‌شود. مزه‌هاي شيرين ترشح انسولين را نيز افزايش مي‌دهند که توانايي بدن براي چربي‌سوزي را مختل مي‌کند. تاکنون هيچ مطالعه منتشر شده‌اي ثابت نکرده است که نوشابه‌هاي رژيمي به کاهش وزن کمک خواهند کرد.

قند بيش از اندازه

يک قوطي نوشابه گازدار حاوي 10 قاشق چايخوري شکر است که ميزان قابل توجهي محسوب مي‌شود. تغذيه بدن با اين ميزان قند که در حالت مايع قرار دارد، قند خون را به شدت افزايش مي‌دهد و موجب يک واکنش انسوليني در بدن مي‌شود. مصرف نوشابه گازدار به طور منظم مي‌تواند در نهايت به افزايش وزن، بيماري ديابت، مقاومت به انسولين و ديگر مشکلات سلامت منجر شود.

محتواي اسيد فسفريک

اسيد فسفريک توانايي بدن براي جذب کلسيم به طور طبيعي را مختل مي‌کند. عدم دريافت کلسيم به ميزان کافي مي‌تواند به نرمي استخوان، پوکي استخوان و پوسيدگي دندان منجر شود. همچنين، اسيد فسفريک ميانه خوبي با اسيد معده ندارد، جذب مواد مغذي را مسدود و گوارش را کند مي‌کند.

کم‌آبي بدن

مصرف نوشابه‌هاي گازدار به دليل محتواي بالاي قند، سديم و کافئين موجود در آنها مي‌تواند به کم‌آبي بدن منجر شود. بسياري از مردم به همراه وعده‌هاي غذايي خود به جاي آب، نوشابه‌هاي گازدار مصرف و تامين آب مورد نياز روزانه بدن را فراموش مي‌کنند.

شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي

نوشابه‌هاي رژيمي حاوي آسپارتام هستند که جاي شکر را پر مي‌کند و اين ماده مي‌تواند براي بدن مضرتر از قند باشد. گزارش‌ها نشان داده‌اند که آسپارتام مي‌تواند به شکل‌گيري تشنج، تومورهاي مغزي، بيماري ام‌اس، ديابت، اختلالات عاطفي و بسياري مشکلات سلامت ديگر منجر شود.

فاقد مواد مغذي

نوشابه‌هاي گازدار فاقد هر گونه ارزش غذايي است. هيچ اثر مثبتي به استثناي مزه خوب از مصرف نوشابه‌هاي گازدار نصيب شما نخواهد شد.

آسيب دندان‌ها

هنگامي که به طور مرتب نوشابه گازدار مي‌نوشيد با تشکيل پلاک روي دندان‌هاي خود مواجه خواهيد شد که مي‌تواند پوسيدگي دندان و بيماري لثه را به همراه داشته باشد. همچنين زماني که باکتري‌هاي موجود در دهان با محتواي قند نوشابه تغذيه مي‌شوند به توليد اسيد اقدام مي‌کنند. اسيد مي‌تواند به پوسيدگي دندان منجر شود.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4182/10-دليل-براي-حذف-هميشگي-نوشابه‌هاي-گازدار!
بستن   چاپ