آریا جوان
نرمي کشکک زانو بيماري شايع دختران جوان
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 1:44:29 PM
ايسنا
مسعود رفيعايي اظهار کرد: نرمي کشکک زانو يا بيماري "کندرومالاسي" در اثر ضربه به مفصل، فشار بيش از حد به مفصل يا به زانو و استخوان کشکک ايجاد مي‌شود، البته برخي ريسک فاکتورهاي ديگر مانند ضعف عضلات اطراف زانو نيز منجر به تشديد نرمي کشکک زانو مي‌شود.

وي با بيان اينکه در اين حالت فرد در فعاليت‌هايي مانند جهش ، بالا و پايين رفتن از پله‌ها و ايستادن ناگهاني احساس درد در جلوي زانو دارد، گفت: اين درد به دليل نرم شدن غضروف مفصلي يا در مراحل پيشرفته‌تر حتي تخريب ستون مفصلي اتفاق مي‌افتد.

اين متخصص ارتوپدي با اشاره به اينکه فيزيوتراپي از روش‌هاي درمان نرمي کشکک زانو است، ادامه داد: فيزيوتراپي در افراد مبتلا به نرمي کشکک زانو منجر به تقويت عضلات مي‌شود؛ زيرا در اين بيماري در اثر ضعف عضلات، مفاصل‌ از مسير خود خارج شده و فيزيوتراپي مي‌تواند به تقويت عضلات کمک کند.

رفيعايي با اشاره به اينکه از جمله ديگر موارد روش درماني استفاده ازداروهاي ضد التهابي است، افزود: حتي ممکن است که در مراحل پيشرفته جراحي انجام شود که به ندرت اتفاق مي‌افتد، اما به دليل اينکه مفاصل تخريب شده‌اند، بايد شخص جهت جلوگيري از تخريب بيشتر مفصل از زانو بند استفاده کند.

وي با بيان اينکه اين بيماري در دختران جوان شايع‌تر است، افزود: از جمله علل ابتلاي دختران جوان به اين بيماري ممکن است به دليل حرکات بسيار شديد ورزشي باشد. همچنين بد قرار گرفتن زانو، چهار زانو نشستن، دو زانو نشستن و جهش‌هاي ناگهاني به استخوان کشکک و ديوارهاي غضروف فشار مي‌آورد؛ در نتيجه ضرباتي که به مفصل وارد مي‌شود موجب التهاب مفصل آسيب غضروف مي‌شود.

اين عضو هيئت علمي گروه ارتوپدي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان در خصوص اينکه آيا پياده‌روي زياد نيز در ابتلا به نرمي کشکک زانو موثر است يا خير؟ خاطر نشان کرد: پياده روي زياد و تحميل فشار بيش ازحد، به زانو به استخوان کشکک فشار وارد مي‌کند.

رفيعايي تصريح کرد: البته تمامي افرادي که زياد پياده‌روي مي‌کنند به اين بيماري مبتلا نمي‌شوند و در صورتي که فردي مستعد ابتلا به اين بيماري باشد هر فشار بيش ازحدي که به زانو  وارد شود، باعث نرمي کشکک خواهد شد

http://www.javanannews.ir/fa/News/4210/نرمي-کشکک-زانو-بيماري-شايع-دختران-جوان
بستن   چاپ