آریا جوان
خطرناک‌ترين شبکه اجتماعي براي سلامت روان جوانان
شنبه 6 خرداد 1396 - 12:34:11 PM
آريا
در گزارشي که انجمن سلطنتي بهداشت عمومي در انگستان آن را منتشر کرده، پس از اينستاگرام، نام اسنپ چت به چشم مي خورد.
FOMO که در واقع سندرم ترس از دست دادن است، دلهره شديد و فراگيري است که به موجب آن براي نمونه زماني که فرد در جايي است که نمي تواند آنلاين باشد احساس ناخوشايندي در او پديدار مي شود. فرد احساس مي کند که ديگران از بودن و حضور در يک فعاليت مجازي لذت و يا يک تجربه بي‌ نظير داشته اند اما او از آن بي نصيب و بي ‌اطلاع مانده ‌است و همين منجر به ناراحتي رواني او مي شود. اگرچه نام FOMO در لسيت مربوط به اختلالات رواني در انجمن روانپزشکي آمريکا به ثبت نرسيده، اما بر طبق نتايج مطالعه اخير، کاربراني که بيش از دو ساعت در روز در شبکه هاي اجتماعي وقت مي گذرانند، بيشتر از سايرين دچار بيماري هاي رواني و علائم و نشانه هاي اضطراب و افسردگي مي شوند.
در واقع آنچه مطالعه اخير به ما اعلام مي کند اين است که مشاهده عکس هاي بيشماري از دوستان و آشنايان در حال تفريح و خوشگذراني، موجب فعال شدن حس "مقايسه و نا اميدي" در اکثر کاربران شبکه هاي اجتماعي و به ويژه اينستاگرام مي شود.


نظرسنجي StatusofMind# از هزار و 500 نفر که ساکن انگلستان بودند و بين 14 تا 24 سال سن داشتند، پرسيده بود که چطور هريک از شبکه هاي اجتماعي در ابعاد مختلف سلامت روحي و رواني آن ها تاثير داشته است. در نتايج اين نظرسنجي مشاهده مي شود که اينستاگرام بدترين امتياز را به دست آورده و دليل آن هم تاثير منفي آن بر روي تصور افراد از خود، الگوي خواب، افزايش پرخاشگري و ترس از دست دادن بوده است. اسنپ چت نيز به دليل تاثيرش در ايجاد حس تنهايي در کاربران در رتبه بعدي قرار گرفته است.
البته لازم به ذکر است که اين شبکه هاي اجتماعي تاثير مثبت هم داشته اند، چرا که برخي کاربران عنوان کرده اند که احساس پشتيباني زيادي از اين طريق به دست آورده اند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4243/خطرناک‌ترين-شبکه-اجتماعي-براي-سلامت-روان-جوانان
بستن   چاپ