آریا جوان
استفاده از گازوئيل در نوشابه‌هاي گازدار
شنبه 6 خرداد 1396 - 1:30:26 PM
سلامت نيوز
دکتر محمد حسين عزيزي در گفتگو با سلامت آنلاين افزود: انواع نوشابه هاي گازدار، از نظر ميزان آب، شکر، اسيد، اسانس، گاز و مواد نگهدارنده تقريبا مشابه يکديگرند و هيچ‌کدام بر ديگري برتري ندارد، اما از نظر مواد رنگي به کار رفته تفاوت هايي دارند.
او در پاسخ به اين پرسش که براي ايجاد شفافيت نوشابه هاي سفيد از مواد شيميايي يا افزودني خاصي استفاده مي شود يا خير گفت: عامل شفافيت و زلالي نوشابه هاي سفيد، تصفيه چندباره آب مورد استفاده براي تهيه آن است که علاوه بر نوشابه هاي سفيد، نوشابه هاي سياه و نارنجي هم شفافيت داشته و کدورت و رسوب ندارند، اما چون حاوي مواد رنگي اند اين موضوع از نظر مصرف کننده قابل تشخيص نيست. بنابراين، در ميان نوشابه هايي که به واسطه رنگ هاي مصنوعي رنگي مي شوند، نوشابه‌هاي نارنجي و در مقايسه با نوشابه‌هاي رنگي سياه و نارنجي، نوشابه‌هاي سفيد در اولويت مصرف قرار دارند.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس در مورد صحت و سقم اعتياد آور بودن نوشابه هاي سياه اظهار کرد: در نوشابه هاي سياه غير الکلي از پودر دانه هاي گياهي به نام کولا استفاده مي شود که اين پودر علاوه بر طعم دهندگي، رنگ قرمز قهوه اي دارد و حاوي کافئين، تئوبرومين و درصدي تانن است. کافئين اثرات محرک داشته و شبيه به چاي و قهوه باعث رفع خستگي مي شود اما چون مقدار آن در نوشابه هاي سياه بسيار اندک است اعتياد آوري ضعيفي دارد.
به گفته اين متخصص علوم و صنايع غذايي، کافئين يک ليوان نوشابه سياه تقريبا معادل همين ميزان چاي غليظ و کمتر از قهوه است.
دکتر عزيزي در پاسخ به اين ادعا که گفته مي شود گاز نوشابه را از گازوئيل تهيه مي کنند گفت: گاز کربنيک نوشابه را از هر سوخت فسيلي مي توان تهيه کرد. يکي از راه هاي تهيه اين گاز از طريق سوزاندن گازوييل است. دود حاصل از سوزاندن گازوييل حاوي گازکربنيک و مواد و گازهاي زايد است. بنابراين، دود ناخالص را درون محلول‌هاي تصفيه ‌کننده مختلفي هدايت مي‌کنند تا آلاينده‌ها و مواد زايد آن از گاز کربنيک جدا شود و در نهايت گاز کربنيک به صورت بي بو و بي رنگ و تحت فشار معيني وارد کپسول‌ شده، روانه کارخانه هاي نوشابه مي شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4245/استفاده-از-گازوئيل-در-نوشابه‌هاي-گازدار
بستن   چاپ