آریا جوان
فرمول موفقيت
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 2:32:00 PM
آريا
در اينجا با فرايند هدف گذاري آشنا مي شويم.

الف ـ تعيين خواسته ها
 
ابتدا بايد خواسته هاي خود را به روشني مشخص کنيد.در زندگي روزمره چه چيزهايي وجود دارد که شما را ناراحت مي کند و مايل هستيد آن را تغيير دهيد؟ به چه موضوعاتي اشتياق داريد؟ چه چيزهايي کيفيت زندگي شما را تغيير ميدهد؟ چه موضوعاتي احساس رضايتتان را افزايش مي دهد؟ دلتان مي خواهد چه مطالبي را بياموزيد؟ چه مهارتي فراگيريد؟ چه خصلتي به وجود آوريد؟ چه تصميمي در زمينه مالي بايد بگيريد؟ چه آرزوهايي داريد؟ چه خدماتي از شما ساخته است؟ چه چيزهايي زندگي تان را کمي راحت تر مي کند؟و...

اينها سوالاتي هستند که به شما کمک مي کنند، به تصوير روشني از خواسته ها ونيازهاي خود برسيد.خواسته ها و اهداف خود را در اين هشت حيطه مشخص کنيد:

١. اخلاقي و معنوي

٢. تحصيلي

٣ . شغلي

٤. مالي

٥. سلامت جسماني

٦. سلامت روانشناختي

٧. اجتماعي

٨. تفريحي

ب ـ انتخاب اهداف
 به فهرستي که از خواسته هاي خود تهيه کرديد مراجعه کنيد و از بين آنها:

٤ هدف بلند مدت (اهدافي که دستيابي به آنها ماه ها يا سال ها طول مي کشد)

٤هدف ميان مدت(اهدافي که دست يابي به آنها هفته ها يا چند ماه طول مي کشد)و

٤هدف کوتاه مدت(کاري که مي توانيد طي چند روز يا کمتر انجام دهيد)

انتخاب کنيد.

سپس اين١٢ هدف انتخاب شده را ارزيابي کنيد و مناسب ترين آنها را برگزينيد.جهت ارزيابي فاکتورهاي زير را درنظر بگيريد.شدت علاقه واشتياق شما براي هر هدف چقدر است؟ رسيدن به اين هدف چقدر مي تواند کيفيت زندگي شما را تغييردهد؟ چقدر زمان،تلاش،استرس يا پول براي رسيدن به اين هدف بايد صرف کنيد؟ چه موانعي در رسيدن به هدف وجود دارد؟

ودر نهايت از هر يک از اهداف بلند مدت،ميان مدت وکوتاه مدت،يک هدف را که احتمال دستيابي به آن بيشتر است وبا توجه به فاکتورهاي ذکر شده از فيلتر شما گذشته است را انتخاب کنيد.به اينصورت شما تا اينجا 3هدف را براي خود مشخص کرده ايد.

ج ـ برنامه ريزي براي اهداف
 حال وقت آن است که ببينيد چگونه،کي،کجا وبه کمک چه کساني به اهداف خود دست مي يابيد.مراحلي را که براي رسيدن به هدف لازم است در يک چارچوب زماني فهرست کنيد.

ببينيد چه خصلتها يا مهارت هايي را براي رسيدن به هدف بايد در خود ايجاد کنيد.

چه عواملي ممکن است مانع اجراي برنامه ي شما شود و چه نيروهايي شما را به سمت هدف سوق ميدهد.با شناسايي اين عوامل وپيش بيني راهکارها با آمادگي بيشتري وارد مرحله عمل مي شويد.
 مي توانيد با گفتن مراحل دستيابي به هدف، به يکي از دوستان يا اعضاي خانواده، خود را براي اجراي برنامه متعهد کنيد.

د ـ عمل
 بدين ترتيب شما داراي مجموعه اي از اهداف هستيد که تکليف خود را با آنها مي دانيد چرا که براي رسيدن به آنها داراي يک برنامه مشخص با چارچوب زماني روشن هستيد.آستينها را بالا بزنيد حالا نوبت اجراست ،به برنامه عمل کنيد، اما شادي و لذت را فراموش نکنيد.ما مي خواهيم با شادماني به هدف برسيم نه اينکه ابتدا به هدف برسيم بعد شادي کنيم.

وقتي در مسير تغيير و تکامل باشيم و مسئوليت رفتارمان را خود، به عهده بگيريم احساس شادي و رضايت دور از انتظار نيست.
 
وقتي به هدفها نزديک مي شويد بلافاصله هدفي تازه انتخاب کنيد.
 
هرهفته حداقل يک هدف کوتاه مدت را انجام دهيد چرا که موجب تقويت روحيه شده وشما را براي رسيدن به اهداف بزرگتر ياري مي کند.

ﻫ ـ بازنگري
 
نحوه عملکرد خود براي رسيدن به هدف را بازنگري کنيد. اگر متوجه شديد که لازم است تغييراتي لحاظ شود انعطاف پذير باشيد و با ترميم و تصحيح مراحل، احتمال رسيدن به هدف را افزايش دهيد. ببينيد کجاي کار ايراد داشته، شايد اطلاعات شما ناکافي بوده، شايد اهداف شما واقع بينانه نبوده يا اينکه اشکالي در برنامه ريزي وجود داشته، شايدمديريت زماني ضعيف بوده وگاهي هم ترس از شکست مانعي است در رسيدن به هدف. در هر صورت فرضيات و شيوه کار خود را آنقدر عوض کنيد تا به هدف برسيد.

فراموش نكنيد كه:
 
«بيشتر مردم همان اندازه خوشبختند که خودشان مي خواهند»

«آبراهام لينکلن»

http://www.javanannews.ir/fa/News/4260/فرمول-موفقيت
بستن   چاپ