آریا جوان
مردان سريع‌تر مي‌دوند يا زنان؟
سه شنبه 9 خرداد 1396 - 8:53:05 AM
بيتوته
مردان و زنان هر دو تمرينات سخت و برابري در ورزش دو دارند، اما سريع‌ترين دونده مرد جهان در دو  100متر رکورد 9.58  ثانيه و سريع‌ترين دونده زن جهان رکورد 10.49  دارد.

علت اين تفاوت عواملي همچون هورمون‌هاي متفاوت زن و مرد و اندازه بدن است.

قبل از سن بلوغ دختران و پسران بسيار مشابه يکديگر هستند. اما در زمان بلوغ در بدن پسران هورمون تستوسترون افزايش يافته و يک مرد بالغ 20 برابر زنان در بدن خود تستوسترون دارد. اين هورمون نقش‌هاي متفاوتي همچون ايجاد سلول‌هاي خوني جديد، افزايش قدرت ماهيچه‌ها و استخوان‌ها دارد.

مردان در پاهاي خود 80 درصد ماهيچه و زنان 60 درصد ماهيچه دارند و به همين دليل پاهاي قوي‌تري دارند و سرعت دويدن در آنها بيشتر از زنان است.

زنان نيز استروژن بيشتري داشته و در نتيجه چربي بيشتري نسبت به مردان دارند که به همين دليل نسبت به مردان سرعت دو کمتري دارند.

يکي ديگر از اين عوامل اندازه بدن است. زنان شش‌هاي کوچک‌تري نسبت به مردان دارند و در نتيجه ميزان مصرف اکسيژن در زنان کمتر است، به همين دليل بايد تلاش بيشتري براي تنفس داشته باشند تا اکسيژن بيشتري به ماهيچه‌ها برسانند.

از طرفي قلب زنان کوچکتر از مردان بوده در نتيجه ميزان اکسيژن دريافتي خون در زنان کمتر از مردان است. در نتيجه خون و اکسيژن کمتري به ماهيچه‌هاي زنان مي‌رسد.

زنان هموگلوبين کمتري نسبت به مردان دارند و پروتئين موجود در سلول‌هاي قرمز خون که اکسيژن را به بافت‌هاي بدن مي رساند نيز کمتر است.

از نظر بيومکانيک نيز مردان معمولا پاهاي بلندتري نسبت به زنان دارند. مفصل ران مردان و زنان نيز با يکديگر متفاوت بوده و باريک‌تر بودن اين قسمت نيز موجب راست قامتي بيشتر و در نتيجه سرعت دويدن بالاتري خواهد شد.

البته ناگفته نماند تعداد زيادي از زنان توانسته‌اند در اين ورزش از مردان پيشي بگيرند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4268/مردان-سريع‌تر-مي‌دوند-يا-زنان؟
بستن   چاپ