آریا جوان
چند باور غلط در مورد خواب
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 1:11:14 PM
آريا
افرادي که براي خوابيدن مشکل دارند به راهکارهاي متفاوتي همچون شمردن گوسفندهاي فرضي متوسل مي‌شوند و اين درحاليست که در برخي افراد اين تلاش‌ها بي‌اثر است.
افراد مبتلا به بي‌خوابي نمي‌توانند به خواب بروند: معمولا مردم تصور مي‌کنند بي‌خوابي به اين معني است که فرد نمي‌تواند به خواب رود اما اين تنها يکي از علائم اين اختلال است. در واقع به اعتقاد کارشناسان بيدار شدن در نيمه‌هاي شب و سخت به خواب رفتن بعد از آن و حتي نداشتن احساس سرحالي در هنگام صبح مي‌تواند از نشانه‌هاي اختلال بي‌خوابي باشد.
افراد مسن به خواب زياد نياز ندارند: الگوهاي خواب با افزايش سن تغيير مي‌کنند اما ميزان ساعت‌هايي که فرد به خواب نياز دارد تغيير نمي‌کند. افراد مسن در طول شب چندين بار از خواب بيدار مي‌شوند که چرت زدن در طول روز مي‌تواند براي آنها مکمل خواب شب باشد.
خوابيدن در طول روز مانع از آن مي‌شود که شب خواب راحتي داشته باشيم: به گفته کارشناسان چرت ظهرگاهي مانع از آن نمي‌شود که شب فرد به راحتي به خواب نرود. چرت زدن در طول روز البته مادامي که به غروب موکول نشود مي‌تواند به فرد کمک کند هوشيارتر باشد، قدرت حافظه را افزايش مي‌دهد و سطح عملکرد فرد را تقويت مي‌کند. البته چرت زدن نبايد بيش از 30 دقيقه طول بکشد و زماني که فرد اختلال جدي خواب ندارد، مفيد است.
شمردن گوسفند فرضي براي خواب راحت: محققان اين روش را در 41 فرد مبتلا به بي‌خوابي آزمايش کردند و مشخص شد اين افراد با شمردن گوسفند فرضي ديرتر به خواب مي‌روند.
تماشاي تلويزيون قبل از خواب فرد را با مشکل روبرو مي‌کند: نتايج مطالعات در اين مورد اندکي متفاوت است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد نور آبي مي‌تواند الگوي خواب را تغيير دهد اما شواهدي وجود ندارد که ثابت کند تماشاي تلويزيون قبل از خواب باعث مي‌شود فرد هنگام شب خواب راحتي نداشته باشد. هرچند اين کار از سوي بسياري متخصصان تاييد نمي‌شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4274/چند-باور-غلط-در-مورد-خواب
بستن   چاپ